Brouwrobot Minibrew in surseance; Influencers krijgen eigen webshop

Ondernemersnieuws: de brouwrobot van de Utrechtse startup Minibrew dreigt om te vallen, ‘Netflix voor e-bikes’ E-bike to go zoekt 20 miljoen en influencers krijgen hun eigen webshop.

1. Minibrew op rand van faillissement

Bart van de Kooij en Edwin Blom hebben surseance aangevraagd voor Minibrew, de startup waarmee ze een machine ontwikkelden voor het thuis brouwen van speciaalbier. Minibrew was op zoek naar vers groeikapitaal, maar door de coronacrisis is een serieuze investeerder afgehaakt. De rechtbank heeft dinsdag de voorlopige surseance van betaling uitgesproken en Thijs Hekman als bewindvoerder aangewezen. Die heeft de taak om een nieuwe investeerder te vinden en tegelijkertijd de schuldeisers tevreden te houden.

2. Corona-update

  • Zoom profiteert van de coronacrisis (ondanks de aanvankelijk gebrekkige veiligheid): de omzet ging met 169 procent de hoogte in dankzij het werken op afstand.
  • Reizen met het ov mag weer, maar niet iedereen heeft er zin in: de verkoop van tweedehands auto’s is daardoor flink gestegen in de maand mei.
  • Vastgoedbazen en retailers hebben een akkoord bereikt over de huren tijdens corona. De belangrijkste afspraak: verhuurders schelden voor de maanden april en mei 50 procent van de huur kwijt, voor de maand juni wordt 50 procent doorgeschoven naar volgend jaar.
  • Over anderhalve week kunnen we weer op vakantie naar dertien landen en in de weken erna worden dat er waarschijnlijk nog meer, maakte Rutte woensdag bekend.
  • Idee? Duitsland verlaagt het BTW-tarief (Mehrwertsteuer) van 19 tot 16 procent om de coronacrisis te beteugelen. Het is onderdeel van een pakket van 130 miljard aan maatregelen.

3. Netflix voor fietsen E-bike to go zoekt 20 miljoen

E-bike to go, de startup van de week waarmee Jelle Visser e-bikes op abonnement levert, groeit als een dolle dankzij corona: het bedrijf startte dit jaar met een vloot van 1.900 e-bikes, inmiddels rijden er 4.000 rond in Nederland, meldt hij in een persbericht. “We hebben onze strategie voor dit jaar aangepast. Zo merkten we een grote vraag bij maaltijdbezorgers, maar tegelijkertijd een daling van het aantal aanvragen voor woon-werkgebruikers doordat zoveel mensen thuiswerken. Op korte termijn hebben we dus meer fietsen nodig en om dat te realiseren zijn we op zoek naar een substantiële investering.’ Tegen de Telegraaf zegt hij te denken aan 20 miljoen euro.

4. R.I.P. textielbaron Jan Zeeman

Jan Zeeman, oprichter van textielsupermarkt Zeeman, is dinsdag op 78-jarige leeftijd overleden. In 1967 opende Zeeman zijn eerste textielwinkel, in Alphen aan den Rijn. Toen hij in 1999 als topman met pensioen ging, telde Zeeman Textielsupers 1250 winkels. Inmiddels zijn dat er 1300 en zijn Frankrijk, Spanje en Oostenrijk er ook bijgekomen. Het kapitaal dat hij vrijmaakte door de verkoop van het winkelvastgoed ging deels naar investeringsmaatschappij Navitas, waarmee de miljardair heel wat Nederlandse ondernemers en instellingen van kapitaal heeft voorzien. Een paar bekende namen: Navitas stak private-equitygeld in beddenverkoper Beter Bed en BinckBank, ooit de uitdager van de gevestigde brokers, maar ook in kinderopvangketen Partou en buitensportwinkel Vrijbuiter. Geld was vooral gereedschap, vond Zeeman.

5. Bynder koopt videoplatform We Adapt

Bynder, de snelgroeiende scaleup in het beheren en maken van beeld, video en andere marketingcontent in de cloud, heeft We Adapt overgenomen, de startup waarmee Maarten Boon het aanpassen en produceren van online video makkelijker wil maken. We Adapt heeft klanten als KLM, Catawiki en de NS, maar Bynder koopt het vooral vanwege de technologie erachter. Volgens de nieuwe ceo Bert van der Zwan (oprichter Chris Hall heeft zich in oktober teruggetrokken) is die een perfecte aanvulling op de tools die Bynder al biedt om print en beeld te beheren en bewerken.

Lees ook: Waarom Maarten Boon zijn videoplatform verkoopt aan Bynder

6. En dan dit: Influencers krijgen eigen webshop

Love them or hate them, maar ze hebben nu ook hun eigen webshop: influencers. Jolijt Houweling heeft met Social Friendz, haar influencer marketing agency, een online winkel gelanceerd waar (startende) influencers producten en diensten kunnen vinden om hun eigen social media-accounts naar een hoger niveau te tillen. ‘Een webshop is een logisch vervolg op de diensten die we aanbieden.’ Naast onder meer leesvoer, pre-sets en fotografiecursussen kunnen bezoekers er terecht voor styling items om foto’s 'Instagrammable' te maken. ’Eigenlijk alles wat je verder helpt bij het maken van mooie content, verkopen we. We bieden ook de service om een artikel voor een meerprijs in te laten pakken voor een leuke unboxing op je kanaal.’

Wat we ook lazen:

  • Wat bezielt Mark Zuckerberg om Trumps dreigberichten aan demonstranten ongemoeid te laten? Wired.com zoekt een antwoord.  
  • Het is hier geen VS, maar toch: CNBC schrijft hoe je als collega een bondgenoot wordt in de strijd tegen discriminatie die collega’s van kleur voeren.
  • En dit gaat niet over discriminatie van minderheden, maar House of Einstein-founder Mei Lin Tan werd aan het denken (en schrijven) gezet over de discriminatie die ze wel bijna dagelijks ervaart: die van vrouwelijke ondernemers.

Tot zover de Sprout-update van donderdag 4 juni. Tot morgen!
P.S. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!