Bunq kostte Ali Niknam al 75 miljoen; reclameverbod VanMoof maakt ook Fransen boos

Ali Niknam, Bunq

Ondernemersnieuws: Ali Niknam blijft geld pompen in Bunq, ook Frankrijk maakt zich boos over het verbod op ‘autovijandige’ commercial van VanMoof en Wirecard verdiende goed aan schimmige pornosites.

1. Bunq kostte Ali Niknam al 75 miljoen – and counting

Oprichter Ali Niknam heeft tot nu toe 75 miljoen euro gestoken in Bunq, haalde Quote uit het jaarverslag van de app-bank. In 2019 stortte Niknam 18,4 miljoen bij, dit jaar ging het tot en met mei alweer om 11,9 miljoen. Bunq is dan ook sterk verliesgevend: vorig jaar liep het verlies op van 11,1 miljoen tot 13,9 miljoen euro. Daar stonden 8,6 miljoen aan abonnementsinkomsten tegenover. Tegen het FD zegt Niknam nog twee jaar door te willen gaan met verliezen aanvullen. Daarna zal hij overstag moeten en investeerders betrekken bij zijn bank of the free.

2. Fastned neemt snellaadnetwerk MisterGreen over

Fastned neemt voor tegen de twee miljoen euro in eigen aandelen de snellaadtak van MisterGreen over. Het gaat om de exploitatierechten voor 16 locaties langs drukke snelwegen in de Randstad. ‘Bij de locaties zitten enkele van de drukst bezochte verzorgingsplaatsen in Nederland’, zegt Fastned-oprichter Michiel Langezaal in een persbericht.Met de overname heeft Langezaal in elk geval een concurrent minder in de markt voor snelladen. Een deel van de laadstations zette elektrische leasemaatschappij MisterGreen overigens neer in samenwerking met partners NLE en Vandebron.

3. Corona-update

  • Online bingo’s zijn vanaf 1 juli weer verboten. De Kansspelautoriteit (Ksa) kneep tijdens de coronacrisis tijdelijk een oogje toe, maar gaat weer handhaven.
  • Ondernemers kunnen moeilijk uit de voeten met NOW 2.0, meldt de Telegraaf: wat moeten ze aan met die inspanningsverplichting om werknemers te stimuleren tot bij- en omscholing?
  • Tientallen medewerkers van visverwerker Profish in Twello zijn besmet geraakt met Covid-19.
  • Corona zorgt ervoor dat Michiel Mullers Picnic jaren eerder winstgevend wordt dan gepland: in 2022, zei hij bij de opening van zijn grootste DC tot nu toe.
  • De Zwarte Cross heeft amper kaarten teruggekregen voor het festival dat voor deze zomer is afgelast als gevolg van corona. Het gaat om ongeveer 2.500 tickets, 1,5 procent van het totaal. Het publiek heeft liever een volgende editie dan zijn geld terug.
  • De Limburgse Alfa Brouwerij mocht geen salaris inhouden van een werknemer, die thuisbleef omdat zijn vrouw coronaverschijnselen zou hebben. 
  • Een restaurant in Putten baalde van de regel dat je wel met vier mensen in de auto mag, maar niet aan een tafeltje: hij zette wat autowrakken neer op zijn terras, waarin hij zijn gasten bier serveert.

4. Ophef in Frankrijk om reclameverbod voor VanMoof

Het Franse verbod op vanMoof-reclame houdt de gemoederen in Nederland én Frankrijk flink bezig. Arnaud Leroy, een kopstuk van de Franse milieubeweging en ook lid van ARPP, de instantie die weigerde de fietsreclame toe te laten, belooft in een tweet de zaak aan te kaarten. De Franse fietslobby vindt de reden van het verbod – te negatief tegenover auto’s – ook onzin. Greenpeace geeft de gebroeders Carlier liefde, en Groenlinks Europarlementariër Kim van Sparrentak wil vragen stellen aan de Europese Commissie: ‘Belachelijk dat deze reclame geweerd wordt, terwijl brandstofslurpende SUVs wel gewoon als ultiem gevoel van vrijheid neergezet mogen worden.’

5. Media Distillery stoot media monitoring af

Media Distillery verkoopt voor een onbekend bedrag zijn media monitoring activiteiten aan SoundAware Group. De Sprout challenger stoot de dienst waarmee het in 2014 begon af om zich volledig toe te leggen op het analyseren van video voor de tv-industrie. Omroepen en kabelbedrijven werken met de technologie, die de inhoud van programma’s herkent en data eruit haalt voor bijvoorbeeld een digitale programmagids. Media Distillery claimt daarvoor AI in te zetten. ‘Deze business groeit hard we werken inmiddels voor klanten als Telenet in België, YouSee in Denemarken, VTR in Chili en Eutelsat in Frankrijk’, zegt ceo Roland Sars.

6. En dan dit: Wirecard verdiende goed aan schimmige pornosites

Met de dag komt meer ellende naar buiten over Wirecard, de Duitse betaalprovider die zo rot als een mispel bleek te zijn en implodeerde. Zo blijkt het zwaar te leunen op inkomsten uit pornosites die na drie dagen gratis proberen hun klanten tientjes per maand in rekening brengen: Wirecard hield daarop 15 procent in, meldt Financial Times. Minder schimmige sekssites droegen maar rond de drie procent af aan de betaalprovider, wat vragen doet rijzen over hoe bonafide de Duitsers zelf zijn. Inmiddels heeft de Duitse politie invallen gedaan bij Wirecard. ’Ons’ Adyen heeft geen interesse in delen uit de boedel, meldt de Telegraaf.

Wat we ook lazen:

  • Mondkapjes of flessen handzeep met je logo, smetvrije sleutelhangers: de coronacrisis biedt volop mogelijkheden voor corporate swag, meldt WaPo.
  • Deepfakes zijn link spul, maar de techniek blijkt ook een vriendelijke toepassing te hebben: mensen die vervolgd worden in Tsjetjenië anoniem houden in een documentaire door ze een gezicht van een vrijwilliger te geven.
  • Wat hebben Mark Zuckerberg, Jack Dorsey, en Donald Trump met elkaar gemeen? MIT Technology Review concludeert dat ze allen nogal autocratisch regeren en moeite hebben verantwoording af te leggen voor hun besluiten.
  • Leestip van Thomas Piketty: Nederland blijkt 10 miljard aan belastinginkomsten te ‘pikken’ van omringende landen.

Tot zover de Sprout-update van donderdag 2 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.