Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

C&A-familie koopt zonnebedrijf prins Maurits; ‘Startups grootste banenmotor’ 

Ondernemersnieuws: Brenninkmeijers nemen zonnebedrijf prins Maurits over, startups zorgen voor meeste nieuwe banen en schillenboer PeelPioneers krijgt tien miljoen voor grotere fabriek.

1. Zonnebedrijf prins Maurits in handen van C&A-familie

C&A-familie Brenninkmeijer stapt in zonne-energie. Na een felle biedingsstrijd worden de Brenninkmeijers met familiebedrijf Cofra de nieuwe eigenaar Sunrock, een van de grootste zonnebedrijven van Nederland. Marktkenners schatten de deal op zeker 100 miljoen euro, schrijft het FD. Prins Maurits van Oranje is CCO van het Amsterdamse bedrijf (44 medewerkers) van oprichter Johannes Duijzer (33). Sunrock ontwikkelde tot nu toe honderd zonnedaken op logistiek en commercieel vastgoed, bij elkaar goed voor 140 gigawatt uur stroom per jaar. Een van de projecten is op het dak van een distributiecentrum van Coolblue in Tilburg, een van de grootste zonnedaken van Nederland.

2. PeelPioneers bouwt grotere fabriek dankzij miljoenenronde

PeelPioneers, de Brabantse schillenboer die sinaasappelen omtovert tot waardevolle grondstof, krijgt 10 miljoen euro voor een grotere fabriek. De nieuwe fabriek krijgt een capaciteit van 120.000 kilo sinaasappelschillen per dag, waarmee de circulaire startup zo’n beetje alle afgedankte sinaasappels van Nederland kan upcyclen naar nieuwe grondstoffen. PeelPioneers eerste fabriek (40.000 kilo per dag) draait al zwarte cijfers, zegt medeoprichter Bas van Wieringen tegen Sprout. PeelPioneers verwerkt de schillen tot grondstof voor geur- en smaakstoffen, schoonmaakmiddelen en cosmetica en vezels voor vleesvervangers, soepen en andere etenswaren.

Lees verder: ‘We zijn nu 100 procent circulair’

3. ‘Startups grootste banenmotor’ 

Startups zijn in Nederland goed voor 109.000 banen, waarvan 25.000 in de afgelopen drie jaar zijn gecreëerd, becijferden Dealroom.co, Techleap.nl en vastgoedbedrijf CBRE. Door corona hebben veel sectoren het aannemen van nieuw personeel gestaakt, of is hun personeelsbestand gekrompen, maar het aantal banen bij startups groeit nog altijd. Met een stijging van 4 procent op jaarbasis in het tweede kwartaal van 2020, is de toename groter dan in elke afzonderlijke sector. Bij startups die venture capital hebben opgehaald, groeit het personeelsbestand gemiddeld drie keer zo snel vergeleken met een bedijf dat investeerders links laat liggen. 

4. Data-spionage kost H&M boete van 35 miljoen euro

H&M moet een megaboete van ruim 35 miljoen euro aftikken omdat het bedrijf in Duitsland jarenlang data verzamelde van medewerkers, waaronder over hun religieuze overtuiging, hun medische geschiedenis en vakanties. Meer dan 50 managers konden die gegevens inzien. Het is de op een na hoogste databoete die tot nu toe in Europa is uitgedeeld, na de boete (50 miljoen euro) die Google vorig jaar opliep in Frankrijk. De faux pas van H&M werd pas eind vorig jaar gemeld bij de Duitse datawaakhond, toen de gevoelige informatie door een computerfout ineens voor het hele bedrijf te zien was, en iemand de media inlichtte. Het Zweedse bedrijf biedt zijn ‘onvoorwaardelijke excuses’ aan bij de bespioneerde medewerkers. 

5. AFM schrikt van toename (Cypriotische) boiler rooms

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in de eerste helft van dit jaar honderden meldingen gekregen van consumenten die soms voor honderdduizenden euro’ s zijn gedupeerd door malafide beleggingsbedrijven uit het buitenland. Cyprus blijkt hofleverancier van malafide aanbieders: de AFM kreeg van 2015 tot en met 2018 veertig meldingen over Cypriotische aanbieders, dit jaar zijn dat er al ruim 330. Bedrijven uit Cyprus mogen met een ‘Europees paspoort’ producten aanbieden in Nederland, maar vallen buiten AFM-toezicht. In veel gevallen gaat het om complexe hefboomproducten (contracts for difference), waarbij mensen speculeren op een koersstijging of -daling.

6. Google reserveert miljard voor uitgevers

Google trekt de komende drie jaar een miljard dollar uit om te voorkomen dat uitgevers nieuws achter een betaalmuur zetten. Onder de vlag van de nieuwe dienst Google News Showcase betaalt de zoekgigant à la Apple News voor hele verhalen, in plaats van dat alleen fragmenten worden getoond in Google News. Tweehonderd uitgevers in zes landen hebben hun medewerking toegezegd. De gecureerde verhalencarrousel gaat binnenkort live in Brazilië en Duitsland. In Duitsland lag Google jaren overhoop met uitgevers die een vergoeding eisen voor het tonen van fragmenten. Na de eerst groep landen zijn Nederland, België en India aan de beurt.

7. En dan dit: DHL doet hip met laarzen

Na Febo (haute friture), Lidl en McDonald’s grijpt nu ook DHL naar kleding als marketingvehikel. Met de regenmaanden op komst lanceert de Duitse pakketdienst een nieuwe lijn felgekleurde regenlaarzen en -jassen. Het bedrijf werkt voor de fanwear-collectie samen met het Panamese merk Undercover Boots. DHL geeft het social impact-bedrijf van Mary Quintero zo een flinke duw in de rug, al verstuurt dat bedrijf zijn creatieve regenlaarzen stiekem al naar 30 landen. Next level partnership-video na de knip:   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat we ook lazen:

  • Nepvlees is (pas) over tien jaar goedkoper dan vlees van dieren, denkt vegaslager Jaap Korteweg. (Telegraaf) 
  • Dilemma voor ondernemers: licht je het personeel in over een zieke collega? (RTL Nieuws)
  • Amazon heeft merchandise van de nazistische groepering Proud Boys verwijderd. (Bloomberg)
  • Afzwaaiend bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk maakte de Kamer van Koophandel veel efficiënter. (FD) 
  • De kledingindustrie maakt rivieren in Azië zwart. (CNN)  

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 2 oktober. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.