Ciphix wint Sprout 25 onder de 25; Picnic betreedt zakelijke markt

Ondernemersnieuws: Mathijs Gast (24), Marcus Groeneveld (24) en Bas van der Pol (23) winnen Sprout-verkiezing, Picnic van Michiel Muller bezorgt aan bedrijven en Fastned stelt beursgang uit wegens uitgifte certificaten.

1. Ciphix wint Sprout 25 onder de 25

Ciphix heeft de jaarlijkse 25 onder 25-wedstrijd van Sprout gewonnen. Het bedrijf liet Story of AMS en Equalture achter zich. De jury noemde het bedrijf ‘een nieuwe speler, een nieuwe technologie en dan tóch de grootste corporates als klant en in no-time een miljoenenomzet’. Het bedrijf heeft volgens de jury een ‘sterk team van nuchtere ondernemers die kritisch zijn op zichzelf, niet meer beloven dan ze kunnen waarmaken en stap voor stap op weg de sweet spots in hun markt verkennen’. Ciphix is opgericht door Mathijs Gast (24), Marcus Groeneveld (24) en Bas van der Pol (23) en helpt bedrijven bij de robotisering van bedrijfsprocessen, zoals het invullen van formulieren, het vergaren van grote hoeveelheden data en het scannen van documenten, met behulp van AI-powered software-robots. 

Lees verder: Oprichters Ciphix zijn de beste jonge ondernemers van 2019

2. Picnic betreedt zakelijke markt

Picnic begint een proef met het gratis leveren van boodschappen aan bedrijven. De scaleup van Michiel Muller test de zakelijke dienst in eerste instantie in Leiden, Zoetermeer en Hoofddorp. Mocht de proef aanslaan, dan introduceert de onlinesupermarkt waarschijnlijk een landelijke uitrol. Picnic probeert hiermee het gat te verkleinen met concurrenten Albert Heijn en Jumbo, die al langere tijd boodschappen aan bedrijven levert. “We gaan uitbreiden naar bedrijfsterreinen met onze bezorging”, legt Muller uit. “Met alle feedback die we tijdens de pilot van bedrijven krijgen kunnen we het aanbod verder verbeteren voor een eventuele landelijke uitrol.” Zakelijke klanten kunnen via dezelfde Picnic-app als particulieren hun boodschappen bestellen, bijvoorbeeld de lunch of bedrijfsborrel. 

3. Startup Grassa haalt twee miljoen op

Grassa heeft twee miljoen euro opgehaald in een Serie A-financieringsronde bij Brightlands Venture Partners, LIOF, mengvoederbedrijf Fransen Gerrits en bestaande aandeelhouders. Met de kapitaalinjectie wil de Limburgse startup haar innovatieve bioraffinageproces opschalen en haar producten naar de markt brengen. Het in 2014 opgerichte Grassa heeft een technologie ontwikkeld om gras en groentestromen te verwerken. Dit proces levert vier producten op: ruwe vezel voor koeien, een eiwitconcentraat en fructooligosacharides voor veevoer en mineralenconcentraat als een plantaardige biologische kunstmestvervanger.

4. Meerderheid mkb’ers denkt niet interessant te zijn voor cyberaanval

Meer dan de helft van de mkb’ers denkt dat zijn onderneming geen interessant doelwit is voor digitale dreigingen, blijkt uit onderzoek van Allianz. Dit terwijl 22 procent van de ondernemers het afgelopen jaar het doelwit was van cyberaanvallen, waarvan 41 procent zelfs meerdere keren. Meer dan de helft zegt voldoende maatregelen te hebben getroffen om zich te beschermen tegen een cyberaanval. Mkb’ers denken met name dat het instellen van goede wachtwoorden (98%), beveiligen van digitale bestanden (95%), het instellen van een virusscanner (96%) en het regelmatig maken van een back-up (98%) veel bijdraagt aan het verkleinen van cyberrisico’s.

5. Fastned stelt beursgang weekje uit

Fastned zou vandaag een notering aan de Euronext krijgen, maar het laadpalenbedrijf schuift de beursgang een week op. De onderneming van Bart Lubbers en Michiel Langezaal wil daarvoor met de uitgifte van nieuwe aandelen zo’n 30 miljoen euro ophalen. De aanbiedingsprocedure is gisteren van start gegaan, waarbij Fastned maximaal drie miljoen certificaten uit wil gegeven tegen een prijs van 10 euro per stuk. Fastned kan het geld goed gebruiken, bleek onlangs uit een vertrouwelijk analistenrapport van ING. De oranje bank verwacht dat Fastned de komende jaren zeker nog 160 miljoen euro nodig heeft om een Europees netwerk van snellaadstations op te zetten.

6. En dan dit: boete voor Spaanse voetbalbond na afluisteren app-gebruikers

De app van voetbalcompetitie La Liga heeft gebruikers afgeluisterd en moet daarom een boete betalen van 250.000 euro, meldt El País. De Spaanse privacywaakhond legde de boete op omdat de voetbalcompetitie de Europese privacywet heeft overtreden. De La Liga-app maakte gebruik van een Shazam-achtige technologie. Daarmee kon audio opgenomen worden om voetbalwedstrijden te identificeren. Door gebruik te maken van GPS, kon La Liga achterhalen waar de wedstrijd werd getoond. Vervolgens was uit te zoeken of er op die plek betaald werd voor de uitzending.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 14 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!