Coolblue gaat fietsen; robots pikken veel minder banen

Ondernemersnieuws: beursgang Spotify maakt oprichters miljardair, Coolblue gaat fietsbezorgen en robots pikken veel minder banen.

1. Beleggers kunnen weer handelen op MKB-beurs NPEX

MKB-beurs NPEX is vanaf volgende week weer live, na een maandenlange handelsstop omdat de beurs niet over de juiste vergunning beschikte van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Onder meer Fastned en de Vegetarische Slager haalden geld op via NPEX, maar sinds november konden beleggers er niet meer handelen in de obligaties en aandelen. NPEX heeft nu zijn handelssysteem aangepast en past met een verse vergunning onder de (nieuwe) regels.

2. Spotify 26,5 miljard dollar waard na kalm beursdebuut

De beursgang van muziekstreamingdienst Spotify is dinsdag verlopen zoals oprichter Daniel Ek hoopte: lekker rustig. Na een redelijke koerssprong zakte de waarde van het aandeel wat weg, om uiteindelijk 10 procent lager te sluiten. Daarmee is de marktwaarde van Spotify uitgekomen op 26,5 miljard dollar, nog altijd een stuk meer dan veel analisten hadden verwacht. Ek zelf is nu een kleine 2,5 miljard waard dankzij het belang van 9,2 procent dat hij nog bezit in zijn scaleup. 

3. Robots pikken veel minder banen

Robots gaan helemaal niet zo veel werknemers vervangen als eerder voorgespiegeld: uit nieuw onderzoek van de Oeso blijkt dat in westerse landen 14% van de banen een grote kans heeft geautomatiseerd te worden en in Nederland slechts 11,4%. Een geruchtmakend rapport van twee Oxford-onderzoekers ging vijf jaar geleden voor de VS nog uit van 47% van de banen. Volgens de Oeso heeft een aantal landen, waaronder Nederland, zich al weten aan te passen aan nieuwe technologieën die ons werk wel degelijk veranderen. De concurrentie van robots is daarbij niet gelijk verdeeld: hoogopgeleiden hoeven zich minder zorgen te maken dan laagopgeleiden, terwijl ouderen minder kans hebben te worden weggerobotiseerd dan jongeren.

4. Coolblue bezorgt pakketjes per fiets

Coolblue gaat zelf pakketjes afleveren per fiets. De scaleup van Pieter Zwart is naar eigen zeggen het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat fietskoeriers inzet. Zij kunnen pakketjes die een dag van tevoren zijn besteld binnen een tijdvak van 1 uur bezorgen. Een kwartier van tevoren ontvangen klanten een sms met het exacte tijdstip van bezorging. Handiger voor klanten, stelt topman Pieter Zwart. "Die hoeven er niet de hele dag voor thuis te blijven. Bovendien zijn fietsen een groene bezorgmethode." Vandaag rijden de eerste bezorgers uit in Den Haag en Eindhoven. Andere grote Nederlandse en Belgische steden volgen in de loop van dit jaar. Coolblue zet voor zijn pedaalbezorgers overigens niet in op de gig economy: ze krijgen volgens Zwart allemaal een arbeidscontract, waarmee het 'echte Coolblue'ers' worden.

5. Vegetarische Slager opent restaurant

Vegetarische slager Jaap Korteweg heeft met De Vleesch Lobby in Den Haag het eerste vegetarische restaurant ter wereld geopend waar plantaardig vlees centraal staat. De pop-uptent aan de Hooikade moet, zo hoopt Korteweg, een hotspot worden voor 'carnivoren, omnivoren, herbivoren én flexivoren'. Op het menu zien we ravioli van 'visvrije tonyn' staan, naast Thaise curry met 'vegetarische kipstuckjes' en taco's met 'pulled porck'.     

6. En dan dit: crypto-tweets van John McAfee zijn een koopje

Het blijkt heel makkelijk om je crypto-startup onder de aandacht te krijgen van miljoenen: schakel John mcAfee in, die een enthousiaste tweet uitdoet over je ICO. Klein puntje van orde: de oprichter van McAfee en crypto-believer vraagt wel 105K dollars in ruil. McAfee heeft met zijn Crypto Team een handleidinkje opgesteld over hoe je via zijn twitteraccount reclame kunt maken. Met 810.000 volgers komt het neer op 13 cent per kop, en daar krijg je wel tweets voor 'die verreweg het meest invloedrijk zijn in de wereld van cryptocurrency.' 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 4 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.