Coolblue opent MediaMarkt-concurrent; energiecentrale verbrandt H&M-kleding

Coolblue

Ondernemersnieuws: Coolblue opent eerste 'XXL'-winkel, technologiebedrijven in Amsterdam goed voor 60.000 banen en Zweedse energiecentrale verbrandt H&M-kleding. 

1. Coolblue opent MediaMarkt-concurrent

Coolblue heeft op de Amsterdamse Zuidas zijn eerste ‘XXL-winkel’ geopend. De retailer maakte daarvoor een bestaande winkel 5 keer zo groot, naar in totaal 1.700 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen. Klanten wilden meer keuze, dus heeft de winkel nu 1.000 producten (nog altijd wel minder dan een MediaMarkt). Coolblue werkt in de winkel voor het eerst met elektronische prijskaartjes, die prijzen in de webshop volgen en om het uur wisselen. De producten zijn op de Zuidas gemiddeld wat duurder dan in andere Coolblue-winkels, vanwege de kopers die meer te besteden hebben. “We passen het assortiment daar op aan", zegt Zwart. Coolblue opent op 15 december in Den Haag een anderhalf keer zo grote XXL-vestiging. Zwart mikt op 25 vestigingen van het nieuwe winkelconcept.

2. Amsterdam-tech goed voor 60.000 banen

In totaal 1052 technologiebedrijven zijn in Amsterdam goed voor 60.000 banen. Dat blijkt uit data Dealroom.co, dat de markt onderzocht in opdracht van StartupAmsterdam. Daarmee zijn techbedrijven goed voor 11 procent van de totale arbeidsmarkt in de hoofdstad (al blijft de definitie van een 'techbedrijf' een beetje vaag). Het laatste twee jaar groeide het aantal banen bij techbedrijven met 10.000 stuks. Nog wat feitjes: 756 van de bedrijven zijn startups (2 tot 50 medewerkers), 263 zijn scaleups (51-100 medewerkers) en 33 zijn ‘grownups’ (meer dan 500 medewerkers). Het zijn lang niet alleen de grote namen zoals Adyen, Booking, Uber en Netflix die voor werkgelegenheid zorgen: de 859 bedrijven in Amsterdam opgerichte bedrijven claimen 33.000 van de 60.000 banen (55 procent).

3. 'Disruptor' haalt meer geld op dan 'bouwer' 

Startups die zichzelf omschrijven als ’disruptor’ trekken 1,7 keer zoveel kapitaal aan als ‘bouwers’, stellen onderzoekers Dana KanzeSheena en S. Iyengar in Harvard Business Review. Het tweetal onderzocht de LinkedIn-profielen van 2000 mensen werkzaam bij 950 willekeurig geselecteerde (vooral Amerikaanse) startups met gemiddeld 148 werknemers. De disruptie-groep gebruikt ook vaak woorden als break, dare, first en risk. De mate waarin een startup die termen gebruikt - en daarmee investeerders warm maakt - blijkt sterk bepalend voor de hoeveelheid groeikapitaal die het bedrijf ophaalt. Addertje onder het gras: werknemers bij ‘disruptor’ blijven gemiddeld 8 maanden korter in dienst dan bij een bouwer, “wat een wereld van verschil kan betekenen voor jonge bedrijven”. 

4. Innofest beste van Europa

Het Nederlandse Innofest is uitgeroepen tot Europa’s beste project dat ondernemerschap promoot. De Nederlandse organisatie, die ondernemers en studenten innovaties laat testen op festivals, won in Estland de Europese Awards voor Ondernemerschapsbevordering. Innofest gebruikt acht festivals waaronder Oerol, Eurosonic Noorderslag en Into the Great Wide Open aan als ‘living labs’, een soort tijdelijke mini-maatschappij en een gecontroleerde omgeving waarbinnen je goed kunt testen. Tot nu toe werden zo 30 innovaties naar de markt geholpen. “Zo’n innovatief en effectief initiatief hebben we nog nooit gezien”, zegt de jury van de verkiezing die sinds 2006 wordt georganiseerd. 

5. Vermogen Jeff Bezos naar 100 miljard

Het vermogen van Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft voor het eerst de 100 miljard dollar aangetikt. Dankzij een stijgende beurskoers groeide de rijkdom van de Amerikaanse ondernemer, die nog 16 procent van Amazon in handen heeft, dit jaar met 33 miljard. Het vermogen van Bezos staat nu gelijk aan 0,54 procent van het BNP van de VS. De ondernemer zou in theorie 1,57 miljard vaten olie kunnen kopen. De laatste persoon die 100 miljard waard werd was Bill Gates, in 1999. Bezos haalde Gates vorige maand in als rijkste persoon op aarde. Gates had inmiddels 150 miljard dollar kunnen claimen, maar besloot een aanzienlijk deel van zijn Microsoft-aandelen weg te geven aan goede doelen.  

6. En dan dit: energiecentrale verbrandt H&M-kleding

Een Zweedse energiecentrale haalt zijn stroom deels uit het verbranden van H&M-kleren, schrijft Bloomberg. De centrale ten noordwesten van Stockholm is bezig met een omschakeling van olie en kolen naar niet-fossiele brandstof zoals hout en afval. De energiecentrale krijgt zijn afval van omliggende steden, en in een daarvan is het centrale magazijn van H&M een van de toeleveranciers, ontdekte een Zweeds tv-programma afgelopen week. Dit jaar ging er al 15 ton aan H&M-kledij de oven in. Volgens H&M gaat het om afgekeurde kleding met schimmel of te veel chemicaliën.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 27 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl