Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coronel koopt Create2Fit terug; 2 miljoen voor Fixico

Ondernemersnieuws: Tom Coronel koopt zijn Create2Fit terug, 2 miljoen voor schade-app Fixico en Get Chef's wordt een Thuisbezorgd voor kliekjes.

1. Fixico haalt 2 miljoen op


Derk Roodhuyzen de Vries en Mark van Laar hebben 2 miljoen euro opgehaald voor Fixico, hun app voor het opvragen van offertes bij autoschade. Orange Growth Capital stapt in bij de Sprout Challenger, twee informals, onder wie Laurens Groenendijk waren al aan boord en doen mee aan de ronde. Naast 456 schadeherstelbedrijven werkt Fixico samen met grote autoverhuurders als Diks en media als AutoWeek en AutoTrader. Sinds de oprichting zijn er al meer dan 50.000 offertes opgevraagd met een gemiddelde waarde van 500 euro. Hoeveel offertes daadwerkelijk afgehandeld zijn is onbekend. De Vries en Van Laar hebben inmiddels 25 man in dienst.


2. Tom Coronel koopt Create2Fit bedrijf terug


Tom Coronel heeft zijn bedrijf Create2Fit na zes jaar weer teruggekocht van Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding. “Het blijft toch je kindje. Als je dan een kans ziet om er zelf weer in te stappen, dan pak je die”, vertelde hij tijdens Logistiek & E-commerce in Almere. “We hebben Create2Fit destijds aan RFS verkocht, omdat het de wereldkampioen in e-commerce was.” Coronel, die de nichewebshops in flatscreens, koffiezetters en ander elektrisch spul groot maakte met Marc Koster, voelde zich onder RFS als ‘een jongen die weer examens moest doen’. “Liep ik daar met een map onder mijn arm, onderweg naar meetings. We hebben in de afgelopen jaren veel geleerd. Dan krijg je een kans en dan pak je die. Ik ga er vol voor.”


3. Bewindvoerder McGregor zoekt kopers


De afgelopen dagen hebben zich volgens de bewindvoerder veel gegadigden gemeld voor een overname van modebedrijf McGregor of onderdelen daarvan. Het bedrijf van Jeroen Schothorst kreeg vorige week uitstel van betaling, nu zoekt een bemiddelaar naar kopers, met wie de komende tijd wordt onderhandeld. Inzet van de onderhandelingen blijft de redding van de ‘sterke merken’ McGregor, Gaastra en Adam. Problemen bij dochterbedrijf Adam, dat het volgende slachtoffer dreigt te worden van de malaise in de winkelbranche, hebben ook McGregor aan het wankelen gebracht. De bewindvoerder liet eerder deze week al weten dat ondanks de surseance de uitgangspositie ‘bemoedigend’ is.


4. Investeringen in fintech lopen op


De investeringen in fintechbedrijven blijven groeien: durfkapitalisten ploegden er in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 4,9 miljard dollar in, bijna twee keer zoveel als een jaar eerder. Dat blijkt uit een nieuw rapport van KPMG, dat voor 2015 eerder kwam tot een totaal van 13,8 miljard dollar. De plus kwam vooral door miljardeninvesteringen in het Chinese leenplatform Lu.com en in dienstverlener JD Finance. China voert in het nu lopende kwartaal ook de boventoon: in april werd bekend dat het Chinese fintechbedrijf Ant Financial een investering tegemoet kan zien van 4,5 miljard dollar.


5. 7 miljard voor Chinese Uberconcurrent


En we blijven in China, waar Uber-concurrent Didi Chuxing een whopping 7 miljard dollar heeft opgehaald met een recente financieringsronde. Aldus ingewijden tegen The Wall Street Journal. Eerder werd al bekend dat Apple 1 miljard dollar in Didi heeft geïnvesteerd. Didi zou volgend jaar een beursgang in New York wil maken. Dinsdag werd nog gemeld door The Wall Street Journal dat concurrent Uber tot 2 miljard dollar wil ophalen bij investeerders. Uber zou nu 68 miljard dollar waard zijn. Laatste leuke partner is Hotels.com, dat een Uber-knop in zijn app opneemt.


6. En dan dit: Get Chef’s, de Thuisbezorgd voor kliekjes


Duurzaambedrijfsnieuws heeft weer een startup gevonden die zich wijdt aan het tegengaan van voedselverspilling: Get Chef’s. Begin juli gaat de website van start, waarop horecaondernemers gerechten kunnen aanbieden op een voor hen gewenst moment. Zo kunnen ze gerechten die niet meer in het restaurant worden verkocht, alsnog bij de consument krijgen tegen een gereduceerd tarief. “Voor veel horecagelegenheden bestaat het perfecte inkoopbeleid niet”, zegt medeoprichter Bruce Westeneng. Voor de consument blijft het een verrassing bij welk restaurant hij een maaltijd kan bestellen. Een bestelde maaltijd kan bij het betreffende restaurant worden afgehaald. De maaltijd in het restaurant aan tafel opeten, behoort ook tot de opties.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van donderdag 16 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.