‘Crowdfunders Vegetarische Slager afgescheept met fooi’; Uber krijgt naheffing van 649 miljoen dollar

Ondernemersnieuws: VEB vindt dat crowdfunders Vegetarische Slager met een ‘fooi’ aan de kant worden geschoven, boekenplatform Bookaroo gooit handdoek in de ring en Uber krijgt naheffing van 649 miljoen dollar vanwege schijnconstructie.

1. VEB: crowdfunders Vegetarische Slager afgescheept met fooi

Vroege geldschieters zien de Vegetarische Slager groeien als kool maar worden nu “met een fooi aan de kant geschoven”, stelt beleggersvereniging VEB. Het bedrijf van Jaap Korteweg, dat een jaar geleden werd ingelijfd door Unilever, crowdfundde 4 jaar geleden voor 2,5 miljoen euro aan obligaties voor de bouw van een fabriek voor vleesvervangers. Unilever lost de leningen nu vervroegd af, waardoor investeerders 3 jaar een couponbetaling van 5 procent mislopen, in ruil voor een summiere vergoeding van 2 procent per obligatie. De VEB vindt de obligaties een voorbeeld van beleggingsproducten die “vermomd zijn als obligatie maar eigenlijk risicodragend kapitaal zijn”, oftewel aandelen.

2. Bookaroo houdt ermee op

Amper 4 maanden na de start gooit boekenwebsite Bookaroo de handdoek alweer in de ring. Het platform van Daniël van der Meer en Toine Donk moest een alternatief worden voor Bol.com, door lokale boekenwinkels te bundelen op een platform, die de boeken zelf bezorgden. Na de lanceringscampagne werden via Bookaroo 10.000 boeken verkocht. “Maar door het vroege succes werd ook duidelijk dat het team van Bookaroo te klein was voor diens ambitie”, schrijven Van der Meer en Donk op de inmiddels opgeheven website. Bookaroo komt nu in handen van Bazarow, eveneens een site met een ideëel doel: schrijvers en vertalers meer laten verdienen aan hun eigen boeken.

3. Boodschappen-app Sjoprz failliet

Prijsvergelijker voor supermarkten Sjoprz is failliet. Het Eindhovense bedrijf van Gaspard Jaspers haalde 2 jaar geleden een investering van 1,1 miljoen euro op bij een aantal onbekende geldschieters, een jaar geleden gevolgd door een Proof of Concept-lening (van onbekende omvang) van LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van de provincie Limburg. De startup vroeg het faillissement zelf aan, zegt de curator tegen Wijlimburg.nl. Over de reden van van faillissement wijdt hij niet uit.

4. Hotels niet transparant met prijzen

De transparantie van prijzen schiet in de hotel- en recreatiebranche nog altijd tekort, constateert toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de branche tot de orde roept met een brief aan Koninklijke Horeca Nederland. Zo is toeristenbelasting bij een boeking soms niet van begin af aan in de prijsweergave opgenomen, worden boekings- of reserveringskosten niet in een oogopslag bij de geadverteerde prijs vermeld of zijn hotelkamers niet te boeken zonder eerst vriend te worden of een account aan te maken. Soms zijn aanbiedingen niet te vinden in het boekingssysteem, waarmee er mogelijk sprake is ‘verboden lokkertjes’.

5. Uber krijgt naheffing van 649 miljoen dollar vanwege schijnconstructie

New Jersey heeft Uber een naheffing van 649 miljoen dollar (586 miljoen euro) opgelegd omdat de Amerikaanse staat vindt dat de taxidienst chauffeurs jarenlang onterecht heeft geclassificeerd als onafhankelijke freelancers, en daardoor geen premies voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid heeft afgedragen. De naheffing bestaat uit 530 miljoen dollar aan premies en 119 miljoen dollar aan rente. De zaak is een nieuw hoogtepunt in de discussie in de VS over hoe mensen die werken voor van app-bedrijven moeten worden geclassificeerd. Ook Californië beschouwt gig-medewerkers vanaf 1 januari als werknemers.  

6. En dan dit: ‘showrooming’ kost winkels miljarden

Britse winkels lopen ieder jaar 18 miljard pond (21 miljard euro) omzet mis door ‘showrooming’, oftewel mensen die rondkijken en een product later online bestellen bij een onlinewinkel. Dat berekende RetailChoice, een platform voor banen in de retail. Een op de drie Britten doet een keer maand aan showrooming, een op de tien zelfs iedere week. Per snuffelaar ging er het afgelopen jaar 467 pond omzet verloren. Winkels die het lukt om klanten niet te veel te pushen, maar ze wel vriendelijk, gepassioneerd en kundig te woord te staan, kunnen meer omzet behouden, vermoedt RetailChoice.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van maandag 18 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!