Cryptohackers kapen Tesla; Jorg Ruis best geklede ondernemer

Ondernemersnieuws: cryptohackers nemen Tesla te grazen, Coolblue buigt voor Reclame Code Commissie en Jorg Ruis best geklede ondernemer van Nederland.

1. Cryptominers kapen Tesla's cloud

Cryptominers op zoek naar computerkracht om aan hun virtuele valuta te komen, hebben onlangs de systemen van Tesla gehackt, meldt beveiligingsbedrijf RedLock. Via een systeem van Tesla kregen ze toegang tot de Amazon-cloud, die de maker van elektrische auto's huurt voor de ontwikkeling en het monitoren van zijn testvloot. Binnenkomen was niet zo'n punt: Tesla gebruikte geen wachtwoord op zijn eigen systeem, waarna de Amazon-inlog zo gevonden was. helaas voor de cryptojackers werd hun inbraak snel gemeld, waarna Tesla het gat kon dichten. Tesla zelf meldt in een 'niks-aan-de-hand-gewoon-doorrijden'-commentaar dat de impact van de hack beperkt is gebleven tot de rijgegevens van wat testwagens.

2. Coolblue buigt voor Reclame Code Commissie

Coolblue buigt voor de Reclame Code Commissie, die de webwinkel had gesommeerd niet langer te adverteren met de tekst ‘voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd'. Klanten die hun bestelling niet de volgende dag in huis hadden, waren naar de commissie gestapt. Inmiddels neemt Coolblue (op een achterafpagina) een zuinig slagje om de arm: 'Gaat het dan nooit mis? Nou ja, bijna nooit. In het uitzonderlijke geval dat het tóch misgaat, kun je van ons verwachten dat we er alles aan doen jouw pakketje alsnog zo snel mogelijk te bezorgen.' Een woordvoerder desgevraagd: "Wij geloven dat onze belofte 'Vandaag besteld, morgen in huis' de meest duidelijke communicatie naar onze klanten toe is."

3. Challenger Makelaarsland verkocht aan ING

Jeroen Stoop heeft zijn keten Makelaarsland verkocht aan ING. Volgens de bank blijft de internetmakelaar, (ooit een winnende Sprout Challenger), als zelfstandige en onafhankelijke makelaardij opereren. Stoop houdt nog 10 procent van de aandelen in het bedrijf dat hij in 2005 heeft opgericht. Hij blijft ook ceo: ”Wij zijn ongelooflijk blij en trots. Dankzij de investeringen van ING wordt Makelaarsland in staat gesteld om onze droom verder te realiseren, klanten nog beter te bedienen en onze woondiensten uit te breiden.” In 2017 verhandelde Makelaarsland 6000 woningen. Bij Makelaarsland spelen woningeigenaren zelf een belangrijke rol bij de verkoop, waardoor de tarieven beperkt blijven. Binnen de internetmakelaardij heeft Makelaarsland een aandeel van 65 procent.

4. ING koopt leningensite Lendico van Rocket Internet

Een grotere overname deed ING in Duitsland: daar haalde het Lendico binnen, de online MKB-kredietverlener die in 2013 is opgericht door startupfabriek Rocket Internet. Duitse media melden de overname, maar hoeveel geld ING betaalt, is niet bekend. Lendico is actief in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en Brazilië, maar vertrok weer uit Polen, Spanje en Zuid-Afrika. ING heeft nu wel een goed antwoord op New10, de online kredietverstrekker die ABN Amro onlangs met een startupsausje in de markt zette. 

5. Jorg Ruis (Culture Builders) best geklede ondernemer van Nederland

Durf, eigenzinnig en een duidelijke stijlkeuze: de jury koos dinsdagavond unaniem voor Jorg Ruis als best geklede ondernemer van Nederland. Ruis werkte eerder bij The Next Web en Messagebird en richtte anderhalf jaar geleden Culture Builders op, waarmee hij bedrijven helpt bij het versterken van hun bedrijfscultuur. Ruis nam het in de finale op tegen Alfredo Silva van horlogemerk Fromanteel en Eduard Schaepman van kantoorverhuurder Tribes. De verkiezing voor best geklede (mannelijke) ondernemer wordt georganiseerd door House of Einstein, dat op bestelling kledingpaketten samenstelt. De jury bestond onder anderen uit Frank van der Lende (modeblogger en 3FM-dj), Sander Schimmelpenninck (Quote), Leanne Hermans (Linda) en Remy Ludo Gieling (Sprout). House of Einstein-oprichter Mei Ling Tan is trots op de winnaar: "Jorg is een waardige opvolger van oud-winnaar Boris Veldhuijzen van Zanten. Met zijn eigen stijl die goed bij zijn persoon past, is hij een inspiratie voor mede-ondernemers."

6. En dan dit: vergeet je van kleur verschietende zwembroek niet

Ook dat is innovatie: een zwembroek die van kleur verschiet als ie warmer of kouder wordt. Tom van Dieren (19) brengt deze week zijn eigen zwembroekenlijn Sea'sons op de markt, badkleding die in een seconde van knalgeel naar dieporanje en van paars naar roze kan verschieten. Van Dieren kwam op het idee door de speelgoedautootjes die dezelfde truc uithaalden en na anderhalf jaar onderzoek en testen heeft hij zijn ontwerp op Kickstarter gezet. Daar haalden de broeken in ijltempo het doel van 15K. Nu trof het, dat hij zelf student Small Business is in Enschede, waar alumnus en oprichter van Drukwerkdeal en Print.com Marco Aarnink een keer gastcollege kwam geven. "Ik vond het een fantastisch verhaal dat hij hield. Ik ben na afloop naar hem toe gegaan. Hij zette me op het juiste spoor. Bracht me in contact met andere mensen. Drukkers. Mensen in stoffen."  

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 21 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.