D-Reizen meest klantgericht; extra loon voor uitgeslapen werknemers

Slapen

Ondernemersnieuws: D-Reizen geeft meest om klant, Vandebron heeft wereldprimeur met lokale collectieven en bedrijf beloont uitgeslapen werknemers.

1. D-Reizen geeft meest om klant

D-reizen is het meest klantgerichte bedrijf van Nederland. Het reisbureau werd afgelopen vrijdag de algehele winnaar van de vijfde editie van de Customer Centric DNA Awards. BMW werd tweede. In de categorie offline retail won Hema, terwijl Coolblue net als vorig jaar het meest klantegericht is van alle online retailers. Op energiegebied gaat er volgens de jury voor klanten niks boven Greenchoice, terwijl XS4All zijn internetklanten het best bedient. Op het gebied van co-creatie (samenwerken met klanten) is RegioBank volgens de jury de beste. De awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 12.000 klanten van 113 bedrijven.

2. Vandebron heeft wereldprimeur met lokale collectieven

Energiebedrijf Vandebron heeft er - naar eigen zeggen - een wereldprimeur mee: lokale energiecollectieven, waarbij gebruikers onderling de zelf-opgewekte stroom van zonnepanelen of windmolens kunnen verhandelen. Vandebron garandeert een afnameprijs van 10,5 cent per kWh. De energiechallenger wil met deze aanpak de prijs voor zonne-energie drukken, en het aantal zonnepanelen laten groeien. De meeste huishoudens met zonnepanelen produceren maar een beetje te veel, stelt Vandebron, niet genoeg om een ander huishouden op aan te sluiten. Door daken in een regio te bundelen, is er wel genoeg energie die andere huishoudens kunnen kopen en ontstaat er een soort virtuele energiebron. De eerste vijf zonnecollectieven zijn in Eindhoven, Groningen, Nijmegen, Zwolle en Terschelling; andere regio’s volgen later.

3. Geld voor uitgeslapen werknemers

Het Amerikaanse bedrijf Aetna geeft zijn medewerkers extra loon als zij genoeg slapen. Volgens het gezondheidsbedrijf zijn uitgeslapen werknemers meer aanwezig en nemen zij betere besluiten. Werknemers die, bijvoorbeeld met behulp van een fitness-tracker, kunnen aantonen dat zij minimaal 20 nachten achter elkaar 7 uur per nacht hebben geslapen, krijgen 25 dollar per nacht, met een maximum van 500 dollar per jaar. Het draait uiteraard niet enkel en alleen om het welzijn van de medewerkers. Goed slapen, en experimenten met yoga en mindfulness, leiden volgens Aetna uiteindelijk tot meer winst. Ondertussen probeert Arianna Huffington (The Huffington Post) met een nieuw boek een lans te breken voor meer slaap, en een einde te maken aan de moderne ’fabel’ dat uitputting en productiviteit bij elkaar horen.

4. Chat is de nieuwe webshop

Mobiel chatten is de nieuwe webshop, zo lijkt het. Een mooi voorbeeld is de Amerikaanse vinyl-startup ReplyYes, waar Bloomberg over bericht. Het bedrijf uit Seattle stuurt zijn klanten dagelijks een - via een algoritme - gepersonaliseerd chatbericht met de vraag of zij een plaat willen kopen. Antwoord ‘ja’ en de plaats ploft zes dagen later in de brievenbus. Op die manier werd al voor 1 miljoen aan platen verkocht. De eigenaar van het bedrijf scoorde eerder al met een chatdienst waarmee je maaltijden kunt bestellen. ‘Conversational commerce’, noemt het bedrijf dit (al dan niet met bots). Niet per se nieuw natuurlijk, startup Magic gooide een jaar geleden al hoge ogen met zijn ‘bestel alles via chat’-dienst. In Nederland wordt dat concept momenteel beproefd door startup uButler

5. Crowdfunden voor dakenrevolutie

Niks minder dan een ‘Rooftop Revolution’, dat is het doel van een nieuw project om via crowdfunding onbenut platte daken in steden vergroenen. Groene daken zorgen voor meer biodiversiteit, hebben een langere levensduur en verkleinen dankzij waterberging de kans op overstroming, stellen de initiatiefnemers. Mensen die ‘dakloos’ zijn kunnen een dak adopteren of ‘dak-boswachter’ worden. De eerste 5 projecten staan in Amsterdam, waar zo’n 12 vierkante kilometer onbenut plat dak voor het oprapen ligt. Hierna komen nog eens 3 andere steden aan de beurt. Het plan komt uit de koker van projectbureau De Groene Grachten van wijlen Wubbo Ockels, die de Amsterdamse binnenstad wilde verduurzamen. Het project wordt onder andere ondersteund door Stichting DOEN, Rabobank en Natuurmonumenten. 

6. En dan dit: Brakke Box verlicht kater

RTL Z bericht over de eerste kater-startup van Nederland: De Groningse studenten Mats Zwerink en Tim Wielinga hebben volgens de zender een gat in de markt ontdekt met hun 'Brakke Box', een HelloFresh voor mensen die na een avondje stappen opgezadeld zitten met een kater. De doos bevat onder meer 'detox-thee', espresso, eieren met brood, 'vocht', soep en pijnstillers. Bestellen kan op vrijdag, zaterdag en zondag. Vorige week, tijdens eerste weekend, werden er zo'n 25 besteld. De oprichters overwegen uitbreiding naar andere - brakke - studentensteden. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 17 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl