Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Datingapp The Inner Circle breidt uit; cryptostartup (van Scheringa) met lege handen

Ondernemersnieuws: selectieve datingapp The Inner Circle naar Azië en Australië, cryptostartup ICO Headstart (van Dirk Scheringa) ziet 7,5 miljoen verdampen en opmerkelijke doorstart voor stormparaplu Senz.

1. Datingapp The Inner Circle naar Hong Kong, Sydney en Melbourne

The Inner Circle breidt uit naar Hong Kong, Sydney en Melbourne. De Nederlandse datingapp wil ook aan de andere kant van de wereld gelijkgestemde singles verbinden. “Overal ter wereld zijn ambitieuze mannen en vrouwen ‘Tinder-tired’, ze zoeken naar een selectiever gezelschap om zo een betere match te vinden”, aldus mede-oprichter David Vermeulen. Ook kondigt de scaleup aan inmiddels over 1,2 miljoen leden te beschikken. “Daarbij staan er meer dan een miljoen leden op de wachtlijst. In de zes jaar dat we actief zijn, leidde onze app en evenementen tot meer dan 300 baby’s en talloze bruiloften.”

2. Cryptostartup (van Scheringa) ziet investering in rook op gaan

Where’s Dirk, there’s trouble. Dat moet even door het hoofd van Coen Roos hebben geschoten. Want volgens Quote heeft de vastgoedman, die met een bedrijf zou participeren in cryptostartup ICO Headstart, een toegezegde investering van 7,5 miljoen euro niet geleverd. De organisatie was volgens Roos niet deugdelijk en ook de rol van Dirk Scheringa bleek een struikelblok om te storten. ICO Headstart haalde vorig jaar bijna 12 miljoen euro op en deed allerlei beloftes over investeringen. Scheringa, het publieke uithangbord, stapte ook al snel op. “Toen ik geen antwoord kreeg op de vraag waar het geïnvesteerde geld bleef dat we ophaalden, heb ik mijn conclusies getrokken”, zei de oud-bankier eerder tegen Quote.

3. SLA krijgt als eerste saladebar EKO-keurmerk

SLA wordt de eerste biologische saladebar van Nederland bekroond met een EKO-keurmerk. Het EKO-keurmerk, dat aangeeft dat het product biologisch is en afkomstig van een bedrijf dat zich inzet voor duurzaamheid, wordt aan de oud-Challenger toegekend omdat het volledige aanbod van de saladebar vanaf nu 100 procent biologisch gecertificeerd is. De Amsterdamse startup, opgericht door Jop van de Graaf, Ida de Haart en Nina Pierson, streeft ernaar zoveel mogelijk mensen te bedienen met gezond en biologisch eten. Met groenten in de hoofdrol en dierlijke producten als bijzaak, willen de oprichters laten zien hoe lekker en voedzaam vegetarisch en veganistisch eten is. 

4. ‘Senz maakt doorstart met club die stormparaplu-rechten in handen heeft’

Maker van stormparaplu’s Senz ging vorige maand op de fles. Curator Henri Bentfort van Valkenburg geeft aan tegen RTL Z dat hij eigenlijk maar met één partij kon dealen, aangezien het intellectuele eigendom op de stormparaplu in een ander bedrijf was ondergebracht. “Zonder de rechten op de paraplu kon ik niet zoveel”, aldus Bentfort. “Ik kon alleen onderhandelen met de partij die de rechten bezat.” Dat blijkt – na uitpluiswerk van RTL Z – een bedrijf met de naam Senz International te zijn, waarachter volgens de KvK ex-bankier Peter Albrecht schuilgaat. De curator weerspreekt echter ‘paulianeus handelen‘, want “de rechten op de paraplu waren al vanaf het begin van het bedrijf elders ondergebracht.”

5. Autodeeldienst Car2go vanaf volgend jaar ook in Parijs

Allez les Bleus! Vanaf volgend jaar biedt startup Car2go zijn diensten ook in de Franse hoofdstad aan, maakte chief executive officer Olivier Reppert op Mondial de l’Auto 2018 in Parijs bekend. Vanaf januari 2019 staan voor de Parijzenaars 400 elektrische Smart Fortwo’s klaar. “Parijs is de ideale stad voor ons principe van flexibel rondrijdende auto’s. De Smart is al één van de populairste auto’s in Parijs: niet alleen omdat de auto in Frankrijk wordt gemaakt, maar ook omdat het de perfecte auto voor deze stad is.” Parijs is na Amsterdam, Stuttgart en Madrid nu de vierde stad waarin Car2go een volledig elektrische vloot heeft rondrijden.

6. En dan dit: vaderlandse gamesmarkt doorbreekt miljard-omzetgrens

Goed nieuws voor ontwikkelaars van videospelletjes in ons land: dit jaar breken ze volgens de jaarlijkse media-analyse van zakelijke dienstverlener PwC de omzetgrens van een miljard euro. Daarmee is de goed-nieuws-show nog niet ten einde, want in 2022 zullen de opbrengsten verder zijn gestegen tot boven de 1,2 miljard euro. Nederlanders geven jaarlijks miljoenen uit aan games als FIFA. Ook kleinere spelers profiteren mee, blijkt uit het rapport van PwC. Zo sprong het Alkmaarse digitale bureau Triple in op de FIFA-manie door dit jaar Team Gullit te introduceren, waar talentvolle FIFA-gamers zich kunnen ontwikkelen tot nieuwe sterren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 3 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.