De Mol koopt maker slimme sportcamera's; Nederlandse elite-datingapp naar VS

Ondernemersnieuws: John de Mol voegt Tsjechische startup (deels) toe aan imperium, The Inner Circle wil USA veroveren en Nederlander lanceert 's werelds eerste geparfumeerde ruitenwisservloeistof.

1. Talpa neemt belang in slimme sportcamera-producent

Talpa Networks heeft een strategisch belang genomen in de Tsjechische startup Camvision. Hoe groot het aandelenpakket is en welk bedrag John de Mol daarvoor op tafel legt, is niet bekend. Camvision richt zich op de ontwikkeling van intelligente systemen voor de volledig automatische registratie en online streaming van live sportwedstrijden en het ontwikkelen van sportanalyse-software. Talpa wil samen met de KNVB deze technologie gebruiken voor VoetbalTV, een online platform voor het Nederlandse amateurvoetbal dat 1 september 2018 live zal gaan. Doel is om op het platform 80.000 amateurwedstrijden per jaar volledig automatisch uit te zenden.

2. Nederlandse datingapp The Inner Circle naar VS

The Inner Circle breidt uit naar San Francisco, Toronto en Los Angeles. Ook kondigt de scaleup aan inmiddels over 900.000 leden te beschikken, waardoor het Nederlandse bedrijf het grootste datingplatform van ons land is. "Nu we San Francisco, Toronto en Los Angeles hebben aangesloten, is The Inner Circle in 35 steden beschikbaar", aldus oprichter David Vermeulen. "Onze gebruikers zijn 'Tinder-tired' en zoeken naar een selectiever gezelschap om zo een betere match te vinden." De app beoogt om gebruikers in contact te brengen met ambitieuze en gelijkgestemde anderen middels een app en door evenementen. Daarbij mikt het bedrijf nadrukkelijk op (grote) internationale steden.

3. Startup HousingAnywhere.com haalt 6 miljoen groeigeld op

De Nederlandse startup HousingAnywhere.com heeft zes miljoen euro opgehaald in een Series B-financieringsronde. De investeringsronde wordt geleid door het Zweedse Vostok New Ventures, maar eerdere investeerders Real Web en henQ doen ook mee aan deze investeringsronde. Het geld zal worden gebruikt voor productinnovatie, marktuitbreiding en om verder invulling te geven aan de visie van HousingAnywhere: het blijven van een wereldwijd toonaangevend studentenhuisvesting platform voor tijdelijke huur. De oud-Challenger is in 2009 ontstaan als een studentenproject toen oprichter Niels van Deuren zijn studentenkamer in Rotterdam probeerde te verhuren tijdens zijn uitwisseling in Singapore. 

4. Jitse Groen: 'We hebben geen machtspositie'

Voor het eerst heeft topman Jitse Groen van Thuisbezorgd in het openbaar gereageerd over de negatieve berichtenstroom rondom zijn scaleup. De ondernemer benadrukt dat hij niet van plan is om de commissie voor restauranthouders te verlagen, ook niet als de kritiek aanhoudt. "Maar een klein deel van de 7.500 aangesloten restaurants heeft kritiek, het merendeel is zeer tevreden over Thuisbezorgd", aldus Groen tegen RTL Z. "Ik begrijp dat sommige mensen het vervelend vinden, maar in Nederland zorgen we voor 80.000 euro extra omzet per restaurant per jaar. Bovendien, 70 procent van de bestellingen komt niet via onze site, dan heb je volgens de wet geen machtspositie."

5. Nestlé betaalt 7,2 miljard voor Starbucks-rechten

Nestlé heeft een akkoord gesloten met Starbucks om wereldwijd producten van de Amerikaanse koffieketen buiten de groene filialen te mogen verkopen. Het Zwitserse levensmiddelenconcern legt maar liefst eenmalig 7,2 miljard dollar op tafel voor deze Starbucks-rechten. Volgens Nestlé behoren koffieproducten tot de snelstgroeiende activiteiten van het bedrijf. De Zwitsers hebben het alleenrecht op de verkoop van verpakte Starbucks-producten; de zogeheten ready-to-drink-koffie, -thee en -sappen van Starbucks vallen niet onder de overeenkomst. De bedrijven zeggen ook samen te gaan werken aan innovaties en nieuwe koffieconcepten.

6. En dan dit: Nederlander lanceert ecologische ruitenwisservloeistof

Uit ergernis over de chemisch ruikende ruitenwisservloeistoffen ontwikkelde lifestyle- en geurenjournalist Yvo van Regteren Altena een internationale primeur: 's werelds eerste ecologische, exclusief geparfumeerde ruitenwisservloeistof. "Na het sproeien van de ruiten met L’essence de l’Automobile geen scherpe synthetische geur in de cabine, maar een delicate geur als een oppeppende voorjaarsbries", belooft hij. "Bezitters van vierwielers zullen opleven bij het opsnuiven van deze geparfumeerde vloeistof." De vloeistof wordt geleverd in een transparante jerrycan van 2,5 liter voor 39,50 euro.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 8 mei. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.