Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deliveroo moet toch (zes ton) pensioen betalen; Bas van Abel lanceert ein-de-lijk Fairphone 3

Ondernemersnieuws: Deliveroo toch maaltijdbezorger en geen technologiebedrijf, de nieuwe Fairphone 3 is er en Amsterdamse startup Dyme krijgt zes ton van Peak Capital.

1. Deliveroo moet toch pensioen betalen

Deliveroo moet met terugwerkende kracht pensioenpremie betalen voor medewerkers die in dienst zijn, heeft de rechter bepaald. Over de periode 2015-2017 moet het bedrijf zo’n 640.000 euro afdragen. De zaak was door het pensioenfonds voor het beroepsvervoer aangespannen. Volgens het fonds is bezorgen de kernactiviteit van Deliveroo. Het bedrijf ziet zichzelf als onlineplatform voor restaurants en wilde daarom geen premie betalen. Sinds november 2017 werkt de maaltijdbezorger alleen nog met zzp’ers als bezorgers. Er loopt nog een zaak over de vraag of zij in de praktijk toch werknemers zijn.

2. Bas van Abel lanceert ein-de-lijk Fairphone 3

Fans moesten er lang op wachten, maar vanaf gisteren is-ie er dan: de Fairphone 3. Het is wederom een modulaire smartphone, waarbij de duurzame producent Fairphone stelt te streven naar eerlijke werkomstandigheden voor arbeiders en een verduurzaming van de keten. Van de Fairphone 1 werden er 60.000 verkocht, de Fairphone 2 ging 120.000 keer over de toonbank en oprichter Bas van Abel hoopt dit jaar nog 40.000 modellen van de Fairphone 3 te verkopen. Volgend jaar moeten dat er 100.000 worden. Om dit te bereiken, stelt Van Abel in te zetten op degelijkheid en prijs: de nieuwe Fairphone kost 450 euro, wat lager is dan de 525 euro die de Fairphone 2 kostte. 

Lees verder: Bas van Abel lanceert Fairphone 3: ‘We hebben minder risico’s genomen’

3. Startup Dyme krijgt zes ton van Peak Capital

Een kleine anderhalf jaar na oprichting haalt Dyme 600.000 euro op in een investeringsronde onder leiding van Peak Capital, de eerste investering uit het vierde fonds. De Amsterdamse startup gebruikt het geld voor het verbeteren van haar innovatieve technologieën en het opschalen naar de eerste 100.000 gebruikers. Dyme geeft consumenten door middel van een slimme koppeling met de bankrekening inzicht in hun financiële situatie en spoort daarbij automatisch alle ‘slapende’ abonnementen op. Dyme ontving vorig jaar een investering van studenteninvesteringsfonds ASIF en voormalig Delta Loyd-ceo Hans van der Noordaa. In de huidige ronde stapt, naast Peak Capital, ook het Innovatiefonds Noord-Holland in.

4. Ruim miljoen innovatiekrediet voor Kepler Vision Technologies

Voor de ontwikkeling van ‘body language recognition’ via computer vision en machine learning heeft Kepler Vision Technologies ruim een miljoen euro innovatiekrediet van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontvangen. Met behulp van standaard videocamera’s kun je met de AI-technologie van het tech-bedrijf real-time videobeelden analyseren en detecteren of personen hulp nodig hebben. Ook kan worden herkend of patiënten voldoende eten of drinken, genoeg beweging krijgen en zich goed voelen. Sinds de start in 2018 heeft Kepler ruim twee miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald bij de oprichters, enkele angel investors en Universiteit van Amsterdam Ventures. 

5. Vloggers lappen sluikreclame-regels aan laars

Vloggers verspreiden massaal sluikreclame bij het maken van filmpjes voor sociale media als YouTube en Instagram, schrijft Het Financieele Dagblad op basis van eigen onderzoek onder tientallen Nederlandse vloggers. Vaak vermelden ze niet of onduidelijk of ze geld of gratis producten krijgen voor hun internetfilmpjes over hun dagelijks leven, terwijl de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing dat wel voorschrijft. Door niet duidelijk te zijn over sponsoring verworden de boodschappen tot sluikreclame. Dat is weliswaar niet bij wet verboden, maar wordt wel gezien als maatschappelijk ongewenst. De Stichting Reclame Code lanceerde gisteren een campagne voor duidelijk herkenbare marketing van influencers.

6. En dan dit: overname MediaMonks krijgt nog staartje

Reclametycoon Martin Sorrell moet voor de rechter getuigen over de aankoop van het Hilversumse MediaMonks. Een voormalig manager van het Nederlandse reclamebedrijf claimt dat hij miljoenen euro’s is misgelopen. Rogier Schalken, de toenmalige ‘head creative of films’ besloot eind 2017 te vertrekken vanwege een meningsverschil over de te volgen zakelijke koers. Op dat moment verkocht Schalken zijn bedrijfscertificaten voor een bedrag van 17.200 euro. Hij claimt nu dit nooit gedaan te hebben had hij geweten dat MediaMonks verkocht zou worden aan Sorrell voor zo’n 300 miljoen euro. Schalken meent dat hij ruimschoots miljonair zou zijn als hij zijn aandelen pas op dat moment had verzilverd. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van woensdag 28 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.