Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delivery Hero haalt miljard op bij IPO; Adoptiq failliet na flinke funding

Ondernemersnieuws: Delivery Hero haalt miljard op bij beursgang, Adoptiq failliet ondanks miljoenenfinanciering en de crowd is dol op wodkadrankje van Michiel Mol.

1. Adoptiq failliet ondanks 4,5 miljoen aan funding

Marktplaats voor advertenties in papieren media Adoptiq is failliet. In november ontving de startup nog 4,5 miljoen euro innovatiekrediet en investeringskapitaal  van het ministerie van EZ en een aantal investeerders. Media-inkopers zouden beter, sneller en eenvoudiger advertenties kunnen inkopen, terwijl uitgevers een grotere afzetmarkt krijgen. De start-up bestond amper twee jaar met dertig man in dienst. Met de curator zegt het op Emerce in gesprek te zijn om binnen de kortst mogelijke tijd Adoptiq 2.0 te realiseren. “Dit zal een lean en mean bedrijf zijn waarbij verder gebouwd wordt aan ons platform voor print sales automation.” 

2. Beursgang Delivery Hero levert 1 miljard op

De beoogde beursgang van de Duitse TakeAway.com-concurrent Delivery Hero kan eind juni tegen een miljard euro opbrengen, bij een totale waardering van 4,4 miljard. Dat blijkt uit de bandbreedte van de prijs waarvoor Delivery Hero naar de beurs wordt gebracht. Nu nog is de bezorgdienst voor 35 procent eigendom van startupfabriek Rocket Internet, die eerder al Zalando naar de beurs bracht. Naar verwachting kan vanaf 30 juni worden gehandeld in aandelen Delivery Hero. Bij de IPO worden ook bestaande aandelen verkocht: de opbrengst voor het bedrijf zelf is maximaal 450 miljoen euro.

3. Online marketeers Jelba trekken naar België

Arwen Obermeyer en Bart Strijker gaan naar België met hun online marketingbureau Jelba. Met hun startup richten ze zich sinds 2,5 jaar op klanten in industrie, bouw en logistiek, waarbij ze zich in de kijker spelen door af te rekenen op basis van de extra omzet die ze genereren. Dat loopt ook in België zo goed, dat het tijd is om daar een vestiging te openen. Jammer voor de collega’s die daar aan de slag moeten: zij zullen de fraaie gevangenis waar Jelba Nederland met 12 man kantoor houdt, moeten verlaten.

4. Snapchat gaat ‘tv-series’ Time Warner vertonen

Snap heeft een deal van 100 miljoen gesloten met mediareus Time Warner, dat onder meer series gaat leveren via Snapchat. Dat wordt niet bepaald binge watchen: Snapchatseries duren vijf tot tien minuten per aflevering. Tegen het einde van dit jaar kunnen gebruikers drie dagelijkse shows verwachten uit de koker van Time Warner, dat ook gaat adverteren om de Snapchatmillennials naar zijn kanalen te trekken. Het is overigens geen barterdeal: die 100 miljoen maakt het old school mediabedrijf over aan Snap.  

5. Marriot zoekt startups voor accelerator

Hotelketen Marriott haalt zijn acceleratorprogramma Testbed naar Nederland: geselecteerde startups krijgen tien weken begeleiding en onderdak en kunnen hun product of dienst testen in de hotelkamer of elders in en om de hotels. Marriott wil de verblijfservaring van zijn hotels verbeteren, de startups krijgen toegang tot het internationale netwerk van de hotelketen. Voorwaarde is dat ze klaar zijn om een pilot op te zetten. Inschrijven kan tot 7 juli.

6. En dan dit: investeerders dol op wodkadrankje van Michiel Mol

Ex- Lost Boy, Formule 1-baas en ruimtevaarder Michiel Mol kan zijn nieuwe drankmerk Caramol eerder lanceren dan gedacht: de crowdfundingcampagne bij Symbid is met 600.000 euro lekker over het target van 350K heengegaan. Het drankje op basis van wodka en karamel gaat nu zo snel mogelijk naar Engeland, waar het in de betere clubs zal worden geschonken. Mol in een persbericht: “Zo’n enthousiasme hadden we nou eerlijk gezegd ook weer niet verwacht!” Investeerders die meer dan 50K hebben ingelegd komen met naam en toenaam op het Caramol etiket. “Tot in de lengte van dagen. Ere wie ere toekomt.”De eerste dozen Caramol worden inmiddels uitgeleverd aan de betere horecazaken in Amsterdam.

7. Quote van de dag:

Quote John Mackey Whole Foods

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 20 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum