Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dik Wessels wil cashen met beursgang; Blendle wordt (beetje) Spotify

Ondernemersnieuws: Dik Wessels wil terug naar de beurs, Blendle komt met Spotify-achtig model en ondernemersprijs blijkt te koop.

1. Dik Wessels terug naar de beurs


Miljardair Dik Wessels en familie willen bouw- en infrabedrijf VolkerWessels weer terugbrengen naar de beurs, waar het in het verleden al notering had. Het bouwbedrijf zou een beurswaarde krijgen van 1,5 tot 2 miljard euro, VolkerWessels zelf zegt in een persbericht dat het een ‘mogelijke beursgang onderzoekt’. Dik Wessels wil vooral cashen: er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven maar zijn familie wil ‘haar kapitaal meer spreiden’. De Wessels blijven als ‘langetermijnaandeelhouder’ aan hun bedrijf verbonden, onbekend is hoeveel aandelen ze willen aanhouden. Een nieuwe ceo is er wel al: Jan de Ruiter, oud-ABN Amro-bankier, lost Dik Wessels af. Goed nieuws, want Wessels en zijn schoonzoon Henny Holterman hebben met hun investeringsvehikel Reggeborgh de handen al vol aan investeringen in onder meer glasvezel en olie.


2. Blendle wordt (een beetje) Spotify


Blendle noemde zichzelf altijd de iTunes van het nieuws, maar nu wordt het dan toch een (bescheiden) Spotify: donderdag lanceert het zijn nieuwe dienst Premium. Voor een tientje per maand krijgen abonnees dagelijks een persoonlijke selectie van de 20 beste artikelen uit 120 verschillende tijdschriften en kranten. Sinds half december draaiden Alexander Klöpping en Marten Blankestein al proef met de dienst onder een kleine groep gebruikers, die niet langer per artikel betaalden. All you can eat is Blendle Premium niet: hun selectie wordt samengesteld op basis van een profiel.


3. Alibaba stapt in bakstenen retail


De Chinese internetreus Alibaba heeft de bakstenen ontdekt: het bedrijf van Jack Ma haalt voor 2,6 miljard dollar de Intime Retail Group van de beurs, een winkelconcern met 29 warenhuizen en zeventien winkelcentra door heel China. Intime had sinds anderhalf jaar te maken met dalende omzetten en de waarde van het  concern was daardoor vrij laag. Alibaba werkt bij de deal samen met de oprichter van Intime. Samenwerking met fysieke winkels ziet het als kans om zijn afvlakkende online groei te compenseren. Tegelijkertijd kan de in China gefragmenteerde bakstenen retailwereld nog wel een efficiencyslag maken, mede dankzij de inzet van technologie. Tegelijkertijd creëert Alibaba een fysiek netwerk voor zijn eigen klanten, bijvoorbeeld in de vorm van pick-up points bij winkels.


4. Adyen strikt ABN-kopstuk Joop Wijn


Betaaldienst Adyen heeft ABN Amro-bankier en ex-CDA-kopstuk Joop Wijn gestrikt. Hij wordt daar als bestuurder bij het fintechbedrijf verantwoordelijk voor strategie en risico, meldden zijn beursgenoteerde werkgever en Adyen woensdag. Wijn was staatssecretaris en minister voordat hij in 2007 van de politiek terugkeerde naar zijn oude vak als bankier, Gerrit Zalm haalde hem twee jaar later naar ABN Amro. Wijn gold intern enige tijd als een van de potentiële opvolgers van Zalm maar kiest nu eieren voor zijn geld. Of, volgens de officiële versie: ‘Ik ben na acht jaar toe aan een nieuwe uitdaging en verheug ik mij zeer op de overstap naar Adyen, een internationaal opererende en snelgroeiende fintech.’


5. Eindhovense startup werkt aan zonneauto


Een aantal ex-leden van het Solar Team van de TU/e overweegt een zonneauto op de markt te brengen. Zij hebben daarvoor het bedrijf Atlas Technologies opgericht, hoorde Tweakers van medeoprichter Lex Hoefsloot. Daar werken momenteel tien mensen aan het plan, al staat dat op dit moment nog niet vast of en wanneer het tot productie zal leiden. “Het is onze missie om de wereld aan een zonneauto te helpen. Op dit moment onderzoeken wij wat de beste manier is om dat doel te bereiken”, aldus Hoefsloot. “Dat kan via het fabriceren van onderdelen of het zelf uitbrengen van een auto. De uiteindelijke keuze hangt af van wat ons het snelst bij ons doel brengt.” In het voorjaar wil het team meer informatie hebben over de uiteindelijke richting van het bedrijf. Het staat vast dat het maken van een auto zowel technisch als zakelijk mogelijk is.


6. En dan dit: nepbedrijf wint (nep) Succes Award


Goede stunt van tv-programma Rambam: het heeft met een nep-onderneming een ondernemersprijs gewonnen die dus ook nogal nep blijkt: de redactie deed met uitzendbureau Topp mee aan de Succes Awards, naar eigen zeggen de grootste ondernemersprijs van Nederland, en viel als branchewinnaar in de categorie job recruitment in de prijzen, inclusief ronkend juryrapport over innovatievermogen, durf en visie. Aan de prijs was ook een item verbonden in RTL 7-programma De Succesfactor. Puntje van huishoudelijke aard: de winnaars tikten 12.750 euro af (goed idee voor Sprout, red.). De Succes Awards kent branchewinnaars in ruim 500 verschillende categorieën, en genereert daarmee naar schatting een omzet van ruim zes miljoen euro. Donderdagavond is de stunt van Rambam om 22.05 uur te zien op NPO 3.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van donderdag 12 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.