Eigenaar Appelsientje koopt Healthy People; Nederland telt 2 miljoen ondernemingen

Ondernemersnieuws: Luxe biedt bioscopen uitkomst in strijd tegen Netflix, medewerkers Agio Cigars mogen 10 miljoen verdelen en Elon Musk doet een spannend dansje. 

1. Eigenaar Appelsientje neemt Healthy People over

Arjanneke Teeuw en Joost de Bruijne (foto) hebben hun voedingsmiddelenbedrijf Healthy People verkocht aan Riedel dat onder meer Appelsientje, DubbelFriss en Extran produceert. De verkoopsom is niet bekendgemaakt. Met de acquisitie van het in 2006 opgerichtte Healthy People wil Riedel zijn portfolio uitbreiden. De vruchtsappenfabrikant is in handen van investeerder Standard Investment en hanteert een buy-and-build-strategie. Healthy People heeft het regelmatig aan de stok met de Consumentenbond die meent dat het bedrijf ten onrechte de indruk wekt dat de sappen gezond zijn. In 2014 greep het bedrijf net naast de Kletsmajoor Award met een misleidende sapverpakking.

2. Nederland telt 2 miljoen ondernemingen

2.000.404. Zoveel ondernemingen telde Nederland op 1 januari, meldt de Kamer van Koophandel. En dat aantal is een record! Het aantal bedrijven groeide vorig jaar met 5 procent ofwel 100.000 stuks. Een groot deel van de groei komt uiteraard van het stijgende aantal zzp’ers. Het aantal fulltime zzp’ers, dat ben je volgens de KvK als je meer dan 15 uur per week aan je eigen toko besteedt, steeg met 6 procent tot 1,05 miljoen. De groep parttime zzp’ers nam met 11 procent toe tot 185.647. De gemiddelde leeftijd van starters daalde met een jaartje naar 35 jaar. Nederland telt dan ook steeds meer youngpreneurs van onder de 18. 

3. Bioscopen succesvol in strijd tegen Netflix

Het aantal bioscoopbezoekers steeg in 2019 met 6,5 procent naar ruim 38 miljoen. De omzet nam met 11,5 procent toe naar 346 miljoen euro. Dat de omzet harder stijgt dat het bezoekersaantal komt doordat meer bezoekers kiezen voor een ‘premium’ ervaring zoals IMAX of 3D. Naast goede geluidskwaliteit, geuren en bewegende stoelen voor een extra stukje beleving zetten veel bioscopen in op luxe. Brede stoelen, meer beenruimte, een tafeltje en een kapstokje behoren in sommige zalen tot de mogelijkheid. Onder meer Kinepolis en Vue Bioscopen merken dat de luxe stoelen in trek zijn. 

4. Fijn afscheidscadeau voor medewerkers Agio Cigars

Een dikke sigaar is altijd prettig, vooral als deze niet uit eigen doos komt. De 3.200 medewerkers van sigaren- en hightechbedrijf (jazeker!) Royal Agio Cigars mogen 10 miljoen euro verdelen. De Brabantse onderneming werd door de familie Wintermans verkocht aan Scandinavian Tobacco Group. ‘We hebben al die jaren steun gehad van onze medewerkers die zich 100% hebben ingezet voor Agio. Op deze manier willen we een blijk van waardering geven voor de loyaliteit’, aldus voormalig bolknakbaas Boris Wintermans. De 10 miljoen wordt verdeeld op basis van de lengte van het dienstverband. Een soortgelijke constructie werd onlangs toegepast door het Amerikaanse vastgoedbedrijf St. John Properties.​

5. Lightyear zoekt geld over de grens voor grootschalige productie

De Helmondse zonnewagenbouwer Lightyear werkt aan een tweede versie van zijn zonne-auto. Vanaf 2023 zouden er tienduizenden auto’s van de band moeten rollen, zegt commercieel directeur Johan Vos in Het Financieele Dagblad. Van de eerste auto, de One (kosten zo’n 150.000 euro), zijn er 100 in bestelling. Het tweede model moet zo’n 50.000 euro gaan kosten. Jaarlijks zouden er 10.000 tot 100.000 verkocht moeten worden worden, onder meer in de VS. Lightyear zit nu in een investeringsronde om 30 miljoen euro op te halen. Het bedrijf hoopt nog meer kapitaal op te halen en richt zijn pijlen vooral op de VS, omdat het Europese investeringsklimaat conservatiever is. Wel wil Lightyear in Nederland gevestigd blijven. 

6. Faillissement voor Didi

Het nieuwe jaar brengt nog weinig goeds voor de Nederlandse kledingbranche. Damesmodeketen Didi is failliet verklaard, terwijl eerder deze week duidelijk werd dat Steps en Promiss binnenkort (een deel van) hun winkels sluiten. Didi heeft 81 winkels in Nederland en 350 werknemers. De webshop van het bedrijf is gesloten, maar de winkels blijven nog zes weken open. In die tijd wordt een koper gezocht. Vorig jaar stelde directeur Yasha Elzas tegenover Retailnews nog dat het bedrijf na een strategiewijziging de goede kant op ging. Zo was er een nieuwe omnichannelstrategie. Terwijl winkels moderner waren ingericht en er een ‘geurbeleving’ was toegevoegd. 

7. En dan dit: Elon Musk doet weer eens gek

We kunnen ons voorstellen dat de vijf zoons van Elon Musk zich kapotschamen voor het onderstaande filmpje. Want dat doen kinderen nou eenmaal als ouders zich laten gaan op de dansvloer. Strikt genomen is het niet eens een dansvloer, maar een podium in Tesla’s megafabriek in Shanghai. Het fraaie stukje choreografie dat hij uitvoert is volgens de cultuurkenners van Business Insider een ‘dad-dance striptease’. Mocht u het willen imiteren doe dat dan niet op kantoor, want volgens Musk is het NSFW (not suitable for work). 

 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van 8 januari 2020. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Tim Jansen is redacteur bij Sprout en Management Team