Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elastic openbaart beursplannen (en omzet); Facebook gaat Hyves en MySpace achterna

Ondernemersnieuws: IPO-plannen Elastic geven inkijkje in bedrijf, Facebook-app massaal verwijderd en Israëlisch bedrijf mag plastic flessen belachelijk maken van rechter. 

1. Elastic goed voor 137 miljoen omzet, blijkt uit IPO-plannen

Het Nederlandse softwarebedrijf Elastic wil 100 miljoen dollar ophalen met een beursgang. Dat blijkt uit een IPO-document dat het bedrijf van Steven Schuurman heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Elastic levert software waarmee onder andere Dell, Netflix en The New York Times gigantische datasets kunnen doorzoeken en analyseren. De IPO-plannen geven ook een eerste blik in de omzetcijfers: 137 miljoen kwam er binnen in het boekjaar dat eindigde in juli, ongeveer 100 procent meer dan het jaar ervoor. Het verlies groeide het afgelopen jaar ook, van 9 naar 16 miljoen euro. Oprichters Steven Schuurman (21%) en Shay Banon (15%) zitten nog altijd bij de grootste aandeelhouders.

2. Facebook gaat Hyves en MySpace achterna

Een kwart van alle Amerikanen, waaronder 44 procent van de mensen tussen de 18 en 29 jaar, heeft het afgelopen jaar Facebook van zijn telefoon verwijderd, blijkt uit een peiling van Pew Research Center onder 4594 mensen. In totaal paste driekwart van alle volwassenen zijn Facebook-gebruik aan door het aanpassen van privacy-instellingen, door de dienst een tijdje niet te gebruiken of door de app te verwijderen. Facebook zelf lijkt zich nog geen zorgen te maken. Volgens de dienst waren er het afgelopen kwartaal dagelijks 185 miljoen Amerikanen (en Canadezen) actief op het platform, evenveel als het kwartaal daarvoor.

3. Burberry zet verbrandingsoven uit

Een lading kritiek over het verbranden van overbodig geworden jurken en jassen is modemerk Burberry zogezegd niet in de koude kleren gaan zitten. Het Britse modehuis stopt per direct met de praktijk waarmee het bedrijf onder meer Greenpeace tegen zich in het harnas joeg. De afgelopen vijf jaar kieperde Burberry voor 117 miljoen euro aan sjaals, jassen en tassen in de verbrandingsoven. Om de duurzame boetedoening helemaal af te maken stopt het bedrijf ook gelijk met het gebruik van bont, kondigt ceo Marco Gobbetti aan. ‘Hedendaagse luxe betekent dat je sociaal en ecologisch verantwoordelijk bent.’

4. Amsterdams NavAds in Duitse handen

De Amsterdamse dienst voor locatiemarketing NavAds komt in handen van de Duitse concurrent Uberall. Het bedrijf uit Berlijn maakt tegelijk een investering van 25 miljoen bekend, waarmee de overname wordt betaald. NavAds was in handen van onder meer oprichter en ceo Lex van Veen. Het bedrijf maakt bedrijven beter vindbaar en up-to-date in Google Maps, TomTom of andere navigatieprogramma’s. Klanten zijn onder meer Shell, BP, en McDonald’s. Dankzij de overname wordt Uberall, met in totaal 7000.000 locaties van 1500 bedrijven, wereldwijd de tweede speler in dit segment, na het Amerikaanse Yext.

5. Test met herbruikbaar webshoppakket

Webwinkel FuturumShop.nl en PostNL testen de komende twee maanden het gebruik van herbruikbare verpakkingen. De pakketjes zijn daarbij niet meer van karton, maar van flexibel, ruimtebesparend materiaal dat zich vormt naar het product. De flexibele verpakking kan zo’n 1000 keer mee, schat FuturumShop, wat een besparing oplevert van zo’n 138 kilo karton. De verpakking wordt na bezorging weer meegenomen door de PostNL-bezorger. De nieuwe verpakking wordt de komende tijd getest in Zwolle en omgeving.

6. En dan dit: bedrijf mag plastic flessen belachelijk maken

Coca-Cola, Danone, Nestlé Waters en Spadel hebben in België een rechtszaak verloren van een bedrijf fel campagne voerde tegen plastic flessen. De bottelaars noemden de reclamefilmpjes van het Israëlische bruiswatermerk SodaStream misleidend en “vernederend voor consumenten van plastic” en eisten een dwangsom van 50.000 euro per dag. De rechter wuift die kritiek weg met de opmerking dat er sprake is van “essentiële en maatschappelijk relevante informatie”. SodaStream werd vorige maand nota bene voor 3,2 miljard dollar overgenomen door plastic-grootverbruiker PepsiCo. Een van de gewraakte filmpjes is een puike parodie op Game of Thrones: 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 7 september. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.