Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elektro-auto wordt zonbatterij; Febo doet luxe

Ondernemersnieuws: Utrecht zet elektro-auto in als batterij voor energieopslag, flexibele advocaten te huur als ‘cloud’ en Febo mikt op (iets meer) luxe.

1. Utrecht zet elektro-auto in voor energieopslag

 

Utrecht en 15 omliggende gemeenten gaan elektrische auto’s inzetten om energie van zonnepanelen op te slaan en stroom te leveren aan huishoudens, weet het FD. De komende jaren verschijnen er 1000 laadpalen voor elektrische auto’s, die worden gekoppeld aan zonnepanelen op omliggende huizen, bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. Via die palen stroomt er ’s avonds elektriciteit vanuit de auto’s terug als de wasmachine moet draaien of de waterkoker water moet verwarmen. Op die manier hoeft overtollige stroom niet terug te worden gestuurd naar een energieleverancier. Dat auto’s op zo’n grote schaal aan het elektriciteitsnet worden gekoppeld is volgens netbeheerder Stedin een wereldprimeur.

 

2. Flexibele advocaten in ‘cloud’

 

Een van de de startups die bewijzen dat er nog genoeg te vernieuwen valt in de juridische dienstverlening is Sprout-challenger LawyerLinq. De startup ging donderdag officieel live met zijn ‘legal talent clouds’: door advocatenkantoren en bedrijven zelf samen te stellen poules van flexibel inzetbare juristen. Op die manier zet het bedrijf van Marijn Rooyman interim-bureaus buitenspel. “Met traditionele organisatievormen red je het niet meer in deze tijd van snelle veranderingen”, zegt Rooyman.

 

3. Software garandeert opbrengst zonnepanelen

 

Nog een interessant bedrijf dat zijn product deze week officieel naar de markt brengt is TU Delft-spin-off Solar Monkey. Het bedrijf van Jan Pieter Versluijs en Mels van Hoolwerff heeft software ontwikkeld waarmee installateurs de opbrengst van zonnepanelen kunnen garanderen, wat de drempel voor de aanschaf van die systemen verlaagt. Dankzij een aparte stichting blijven de garanties altijd geldig, ook in het geval de installateur failliet gaat. “We willen meer structuur en zekerheid bieden in de nu nog chaotische markt”, stellen de oprichters.

 

4. Exportprijs voor internationale groeiondernemer

 

Ondernemers met internationale groeiplannen kunnen zich weer inschrijven voor de MKB Export Award, een verkiezing van MKB Nederland, RVO en TNT. De verkiezing belooft de winnaar “een flinke duw in de rug om zijn doel te verwezenlijken”. Deelnemers maken dit jaar onder meer kans op een exportcheque van 15.000 euro. De prijs werd vorig jaar gewonnen door Marieke Havermans van Onora, maker van ecologisch afbreekbare grafkisten. Inschrijven kan nog tot 18 februari.

 

5. Febo mikt op (iets meer) luxe

 

Febo verruilt zijn gele huisstijl voor “verfijnd wit met een rode rand”. De frituurketen zoekt naar een luxere uitstraling en huurde chefkok Ron Blaauw in om donderdag een ‘pop-up automatiek’ (zonder vergunning) te openen in de chique PC Hooftstraat in Amsterdam, “waar alle voetbalvrouwen en sterren hun kroketten kunnen halen om bij te komen van het shoppen”. Vanaf eind deze maand zijn alle 66 vestigingen in Nederland voorzien van de nieuwe huisstijl, met of zonder gouden frituurpannen.

 

6. En dan dit: Eerste online aankoop ooit was geen joint

 

Was de eerste online aankoop ooit een pizza, of toch een joint? We verklappen alvast dat beide geruchten bij deze naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen. Producent van webwinkelsoftware Shopify beet zich in het kader van Black Friday en Cyber Monday namelijk vast in deze prangende e-commerce-vraag en onthult de uitkomst in deze video:

 

 

7. Quote van de dag:

 

 

Tot zover de Sprout update van vrijdag 27 november. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren