'En nu die 1,5 meter eraf'; Picnic wil duurzaam huismerk

Ondernemersnieuws: ondernemers willen van de 1,5 meter af, Picnic werkt aan een eigen, duurzaam huismerk en internet of cows-startup krijgt flinke investering.

1. Ondernemers: en nu die 1,5 meter snel schrappen

Ondernemers zijn redelijk blij met de snellere versoepeling van coronaregels, maar willen asap van de anderhalve meter af. Die blijft killing voor veel sectoren, aldus MKB Nederland in een reactie. Daarom moet TNO snel onderzoeken hoe de 1,5 meterregel buiten en in goed geventileerde ruimten van tafel kan. Rutte kondigde woensdagavond aan dat de evenementenbranche aan de slag kan: kermissen en festivals zijn weer toegestaan voor maximaal 250 personen (die bij festivals allemaal moeten zitten). Dat sportscholen weer open mogen was bekend, maar sekswerkers mogen ook weer hun klanten bedienen, taxi's en touringcars mogen alle stoelen weer gebruiken en alle sportclubs, sauna's en casino's mogen open. In de horeca hoeft geen afstand meer gehouden te worden tussen tafels, mits die zijn voorzien van kuchschermen.

2. Internet of Cows-startup haalt 7,8 miljoen op

Connecterra, de Nederlandse startup die koeien verbindt met het Internet of Things, heeft 7,8 miljoen euro groeigeld opgehaald bij impact-investeerder Pymwymic, internationale investeerder ADM Capital en het Franse voedselveiligheidbedrijf Kersia. Oprichters Yasir Khokhar en Saad Ansari ontwikkelden een AI-systeem dat koeien nauwgezet volgt, waardoor boeren minder antibiotica en groeihormonen nodig hebben om hun vee te managen. Met het groeigeld zet het bedrijf in op groei in Europa, de VS en Nieuw-Zeeland, gebieden waar wereldwijd de meeste koeien rondlopen op grootschalige boerderijen.

Lees ook: Connecterra haalt 7,8 miljoen op om koeien gezonder en productiever te maken

3. Corona-update:

  • Ondanks de versoepelingen vallen zonder KLM-achtige hulp poppodia als Paradiso, Melkweg en 013 om, waarschuwt hun brancheclub.
  • De bedrijfsverkopen komen weer goed op gang, meldt adviseur Marktlink in het FD. ‘Het aantal verkoopmandaten ligt 40 procent hoger dan in deze periode vorig jaar’, zegt partner Tim van der Meer.
  • Van de tienduizenden bedrijven met tot en vijftig medewerkers die voor een lening aanklopten bij de bank, kregen slechts een paar duizend daadwerkelijk een noodkrediet, meldt de Groene Amsterdammer.
  • Ondanks de meltdown van Booking.com wordt er nog driftig gebouwd aan diens hoofdkantoor in 020.
  • Het IMF denkt dat de wereldwijde economische schade door de coronacrisis in 2020 en 2021 zal uitkomen op meer dan 12.000 miljard dollar.
  • De omzetten in fysieke winkels krabbelen weer aardig overeind: de laatste 5 weken lag die op 87 procent van het niveau van vorig jaar.
  • Omscholen, omscholen, omscholen, was de boodschap van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die gisteren het NOW-2-pakket in de Tweede Kamer toelichtte.
  • Audiomerk Sonos sluit wereldwijd zes van de twaalf kantoren sluiten en ontslaat 1400 werknemers, 12 procent van het totaal.

4. Amazon pompt 2 miljard in klimaatfonds

Webgigant Amazon komt met een Climate Pledge Fund, waarin het 2 miljard dollar aan het werk zet om technologie en diensten te ontwikkelen die klimaatverandering helpen tegengaan. Het doel: het hele bedrijf moet co2-neutraal worden in 2040. Het megafonds lijkt een vervolg op het initatief van oprichter Jeff Bezos, die eerder dit jaar een eigen klimaatfonds van 10 miljard beloofde. Daarop kreeg hij veel kritiek: Amazon verstookt nogal wat energie met zijn web- en logistieke armada. Daaraan wordt dus – met een schep geld – gewerkt de komende jaren.

5. Picnic begint eigen huismerk

Picnic gaat producten ontwikkelen en verkopen onder een eigen Picnic-merk, laat oprichter Michiel Muller weten aan Distrifood. Chips, blikvoer, keukenrollen: een team van zes man is bezig met de designs en uitzoekwerk. ‘We gaan het eerste duurzame e-commercemerk bouwen’, zegt Muller. Hij belooft het eerst producten aan te pakken waaraan veel te verbeteren valt qua supply chain of verspilling. Bij de verpakking hoeft er geen rekening mee gehouden te worden dat het product ook in de winkel moet staan, en dat geeft Picnic extra ruimte voor verbetering. Wanneer het Picnic-merk verkrijgbaar is, is nog onduidelijk.

6. En dan dit: ook Ben & Jerry’s boycotten Facebook

Na kledingbedrijven als Patagonia en North Face en browsergigant Mozilla sluit nu ook ijsjesmaker Ben & Jerry's aan bij de boycot tegen Facebook. In de #StopHateForProfit-campagne worden bedrijven opgeroepen in juli geen advertenties op Facebook te zetten, omdat het te weinig zou doen om de verspreiding van haat, racisme en geweld tegen te gaan.

Wat we ook lazen:

  • Het is gelukt! De 89-jarige Amerikaan Chuck Feeney, rijk geworden met duty-free-shops, heeft zijn fortuin van 9 miljard weggegeven. Dat kostte hem wel 38 jaar, schrijft Quote.
  • Fotograaf Ka-Tjun Hau bracht de 'achterkant' van de anti-racismedemonstraties in beeld: het karton met daarop namen als HelloFresh, Zalando en andere bedrijven die zo hun bijdrage leveren aan de goede zaak.
  • Wil Trump geen visa’s meer geven aan expats? Mooi, kom maar naar Europa, zeggen startups en scaleups.
  • Op Human IPO investeer je letteriljk in mensen, en kun je je eigen tijd verhandelen. De startup krijgt flink wat kritiek, schrijft Wired.    

Tot zover de Sprout-update van donderdag 25 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!