Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Evenementenbranche loopt 3,5 miljard mis; Fastned boekt stevig verlies

Ondernemersnieuws: bijna 50.000 banen verloren in evenementenbranche, coronacrisis hakt erin bij Fastned en Hellofresh profiteert van donkere tijden. 

1. Evenementenbusiness loopt 3,5 miljard mis

De Nederlandse evenementenbranche loopt dit jaar 3,5 miljard euro omzet mis. Dat concludeert adviesbureau Respons dat onderzoek deed op verzoek van EventPlatform, een overlegplatform voor brancheorganisaties in de evenementenindustrie. De brancheomzet zou voor 2020 op 7,4 miljard euro uitkomen. Van de 100.000 banen die hier mee gemoeid zouden gaan verdwijnen er 48.000. ‘De politiek lijkt tot op heden onvoldoende inzicht te hebben in de evenementenbranche’, stelt Riemer Rijpkema, van branchorganisatie CLC-VECTA. Hij pleit voor snelle steunmaatregelen om ‘een enorme kaalslag’ te voorkomen. 

2. Fastned boekt stevig verlies

Snellaadketen Fastned heeft uiteraard ook last van de coronacrisis. De dagelijkse stroomafzet liep in maart met 70 procent terug ten opzichte van februari. Om cash aan te houden verlaagt het bedrijf van Bart Lubbers en Michiel Langezaal de investeringen. De bouw van nieuwe stations en het onderhoud van bestaande stations wordt uitgesteld. De omzet (6,4 miljoen euro) steeg vorig jaar met 178 procent ten opzichte van 2018. Maar het bedrijf rapporteert een nettoverlies van 12 miljoen euro. Het negatieve eigen vermogen bedraagt 7,5 miljoen euro. Zakenblad Quote noemt het bedrijf daarom ‘technisch failliet’

3. ONL lanceert app voor corona-vragen

Ondernemend Nederland heeft zijn ondernemersapp vertimmerd tot een gratis coronahulp-app. Volgens de ondernemersvereniging kampen veel ondernemers met vragen over bijvoorbeeld de werktijdverkorting en inkomensverlies. Via de app kunnen ondernemers ook direct persoonlijk advies inwinnen bij de ONL-helpdesk en hun mening geven over belangrijke actuele kwesties. “De nieuwe app fungeert als bron van actuele informatie en als essentiële link tussen ondernemers, ONL en overheid’” stelt voorzitter Hans Biesheuvel. 

4. Corona-update

  • Alle bestaande maatregelen worden verlengd tot 28 april. De scholen blijven dicht tot en met de meivakantie. Tevens gaat Nederland het aantal coronatests fors opvoeren. Van 4.000 per dag naar 17.500 en uiteindelijk misschien 29.000 per dag. 
  • Vakbond FNV schat dat 75.000 tot 100.000 mensen hun baan zijn kwijtgeraakt, dat is drie tot vijf keer zoveel als normaal. 
  • Maaltijdboxbezorger Hellofresh vaart wel bij de coronacrisis. Zowel de omzet als winst kwamen hoger uit dan verwacht. Op de beurs knalde het aandeel 13 procent omhoog. 
  • Zakenman Erik de Vlieger, actief in de Portugese toerismeindustrie, heeft 150 van zijn 250 medewerkers moeten ontslaan wegens de coronacrisis. 
  • Minister Hoekstra van Financien gaat door het stof. Hij zegt ‘te weinig empathie’ te hebben getoond richting de Zuid-Europese landen. Desalniettemin stemt hij vooralsnog niet in met de uitgifte van gezamenlijke coronabonds
  • Video-app Zoom wordt wereldwijd massaal gebruikt, maar volgens de FBI is het oppassen geblazen. De dienst zou kwetsbaar zijn voor binnendringers. De FBI adviseert gebruikers een wachtwoord te gebruiken voor gesprekken. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een wachtkamer, waardoor deelnemers handmatig toegelaten moeten worden. 
  • Airbnb komt verhuurders tegemoet. Wegens de coronacrisis konden alle boekingen kosteloos geannuleerd worden. Hierdoor lopen verhuurders inkomsten mis. De techgigant zet 250 miljoen dollar opzij om verhuurders toch een kwart van de boekingen tussen 14 maart en 31 mei te betalen. 
  • Adidas heeft forse imagoschade opgelopen in thuisland Duitsland, schrijft NRC Handelsblad. De sportkledingfabrikant deed een beroep op de regeling waarbij gesloten winkels tijdelijk geen huur hoeven te betalen. De regeling was echter niet bedoeld voor rijke multinationals. 

5. Kinder lanceert platform voor transparante goede doelen

Kinder, door oprichter Mathys van Abbe omschreven als het ‘Tinder voor goede doelen’, heeft een nieuw onderzoeks- en donatieplatform gelanceerd. Het platform is gericht op het promoten van transparante goede doelen en het aanjagen van particuliere donaties. De startup heeft samen met het Impact Centre Erasmus 2.000 internationale organisaties onderzocht op transparantie, verantwoording en operationele competentie. Organisaties als Cordaid en Movement on the Ground hebben zich aangesloten. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: Mis je het kantoor? Deze app speelt kantoorgeluiden af

Mis je het kantoor al? Het geratel van de printer, de ping van de lift, het gepruttel bij/van de koffieautomaat, onuitstaanbare beltonen van collega’s en de afwezigheid van kinderen? Dan is er goed nieuws. RTL Z wijst ons op de app MyNoise die kantoorgeluiden afspeelt. Er zijn tien verschillende kantoorgeluiden die met balkjes harder of zachter gezet kunnen worden. 

Wat we ook lazen:

  • De coronacrisis mag het grootste journalistieke verhaal in tijden zijn, media kampen met teruglopende advertentieinkomsten (NRC Handelsblad)
  • De huizenmarkt heeft nog geen last van de coronacrisis, althans van prijsdalingen is nog geen sprake (Trouw)
  • De Chinese dronebouwer DJI is marktleider in de VS, maar door een fraudeschandaal, de handelsoorlog en de coronacrisis beleeft het nu zware tijden (Bloomberg)
  • Niksen is gezond, maar we vinden het als mens verdomd moeilijk. We voelen ons snel nutteloos (Algemeen Dagblad)

Tot zover de Sprout-update van 1 april 2020. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.