Fastned naar de beurs; H&M stapt in tweedehands

Ondernemersnieuws: Fastned wil naar de beurs, H&M test tweedehands kleding en smart home-maker Homey naar Duitsland.

1. Fastned (weer) naar de beurs

Fastned gaat naar de beurs, kondigt het snellaadbedrijf van Bart Lubbers en Michiel Langezaal aan. Want de ondernemers zien een "rap groeiende vraag" naar laadinfrastructuur. Een beursnotering op Euronext Amsterdam biedt extra "financieringsflexibiliteit" en een betere toegang tot groeigeld. "Daarnaast zal het het profiel en de merkherkenning van Fastned verder versterken richting investeerders, zakelijke partners, klanten en werknemers.” Tegelijk met de beursgang zegt Fastned het contract met mkb-beurs Nxchange op. Fastned bouwde tot nu toe 91 snellaadstations in Nederland en Duitsland. De verdrievoudiging van de omzet in het eerste kwartaal is hard nodig om alle geïnvesteerde miljoenen uiteindelijk terug te kunnen verdienen.

2. H&M duikt op tweedehands en vintage

United Wardrobe en The Next Closet kunnen hun borst natmaken: kledinggigant H&M wil ook tweedehands en vintage kleding gaan verkopen, vertelt het bedrijf aan Reuters. Het Zweedse concern (en kledingverbrander) begint daarvoor met een pilot in zijn thuisland, via dochterwinkel & Other Stories. Het doel is om die "circulaire visie" de komende jaren uit te breiden naar meer landen. Tweedehands kleding is een groeimarkt, zegt ‘Head Of Sustainability' bij H&M Anna Gedda. Al dan niet aangemoedigd door Marie Kondo verdubbelt de markt voor gebruikte kleding alleen al in de VS de komende 5 jaar naar 51 miljard dollar, schatte online tweedehandskledingwinkel ThredUp vorige maand.

3. Homey naar Deutschland

Homey, de smart home-bol van Stefan Witkamp en Emile Nijssen, is sinds deze week ook te koop in de Duitse winkels van MediaMarkt en Saturn, meldt het bedrijf uit Enschede. De Duitse verkoop bij MediaMarkt begint in de webshop en in een tiental winkels, licht Witkamp toe. Afhankelijk van de populariteit kan het aantal winkels nog groeien; MediaMarkt en Saturn hebben in Duitsland bij elkaar 400 winkels. Dat Homey al te koop was bij de Nederlandse MediaMarkt hielp bij het overtuigen, zegt Witkamp, "maar het is een compleet ander contract", waardoor de Duitse introductie (en de Duitse vertaling) al met al een half jaar in beslag nam. Homey sloot ook een deal met de Zwitserse elektronicaketen Interdiscount.

4. Jaunt VR-oprichter Arthur van Hoff naar Apple

Arthur van Hoff, eerder oprichter van virtual reality-bedrijf Jaunt VR, is ondernemer-af. De (al jaren in de VS woonachtige) Nederlander is ingelijfd door Apple, waar hij aan de slag gaat als 'Senior Architect', blijkt uit een update van zijn Linkedin-profiel. Van Hoff vertrok eind vorig jaar bij Jaunt, dat vorig jaar al een groot deel van zijn personeel moest ontslaan. Jaunt richtte zich vanaf toen meer op Augmented Reality (AR). Niet toevallig werkt ook Apple naar verluidt al enige tijd aan een AR-bril. Augmented Reality biedt op lange termijn meer kansen dan Virtual Reality, zei Van Hoff begin vorig jaar al tegen Sprout.

5. Endeit zaait startup-geld in Finland 

Endeit, het investeringsfonds van Hubert Deitmers en Joop van den Ende, steekt 3 miljoen euro in het Finse Leadfeeder, een dienst die bedrijven aan leads helpt aan de hand van hun website-analytics. Daarmee boekt de startup nu een omzet van 4 miljoen omzet (annual run-rate). Met het groeigeld kan het bedrijf nieuwe mensen aannemen en internationaal groeien. Nederlandse vc's kijken steeds vaker over de grens. Vorige week stak Henq 5,6 miljoen in een Zweedse startup, dinsdag was het de beurt aan Mainport Innovation Fund met 5 miljoen euro voor het Antwerpse SupplyStack. Endeit investeerde vorige maand nog 7 miljoen euro in de Duitse cloud-dienst Gridscale. 

6. En dan dit: dronken Amerikanen spenderen bezopen hoeveelheid geld 

Nogal een slok op een borrel: webshops in de VS verdienden vorig jaar ruim 39 miljard dollar aan dronken Amerikanen, claimt website Finder.com in zijn jaarlijkse Drunk Shopping survey. In totaal zou een kwart van alle Amerikanen weleens onder invloed van alcohol gewebshopt hebben. Benevelde online shoppers spendeerden vorig jaar gemiddeld - al dan niet bewust - 447 dollar, vooral aan eten, schoenen, kleding en sigaretten. Bij zatte millennials ligt het gemiddelde bedrag met 1047 dollar nog een stuk hoger. Nieuwsbrief The Hustle schatte de omvang van dronken winkelen vorige maand al op 45 miljard dollar.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 10 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl