FNV verklaart Picnic de oorlog; 16 miljoen voor fitnessketen TrainMore

Picnic

Ondernemersnieuws: FNV beschuldigt Picnic van slechte arbeidsomstandigheden, fitnessketen TrainMore haalt 16 miljoen op en Twitter-dienst Boris Veldhuijzen van Zanten failliet.

1. FNV klaagt over Picnic

In de distributiecentra van online supermarkt Picnic is de werkomgeving onveilig, de werkdruk te hoog en de beloning ondermaats. Dat stelt vakbond FNV, die afgelopen jaar meer dan honderd (ex-)medewerkers van Picnic sprak. Werknemers klagen onder meer over kneuzingen na botsingen met elektrische karren. “Wij zijn een hardgroeiend bedrijf en uiteraard gaat er bij ons ook soms iets fout”, reageert medeoprichter Michiel Muller. Hij vindt het jammer dat de vakbond niet eerst bij het bedrijf zelf heeft aangeklopt. “We hebben sinds de start ruim 2500 banen gecreëerd en dan gaat de FNV achter onze rug om mensen aanspreken en tegen ons opzetten.” 

2. Fitnessketen TrainMore haalt 16 miljoen op

TrainMore, een fitnessketen die korting geeft als je komt sporten, heeft 16 miljoen euro groeigeld opgehaald bij de Rabobank en het Dutch Mezzanine Fund (DMF). En dat terwijl oprichters Marjolijn Meijer en Han Doorenbosch door de opkomst van budgetketens een paar jaar geleden bijna failliet waren, vertelt Meijer in een interview met Sprout. Het duo haalde 2 jaar geleden Jordy Kool (Infotheek) binnen als investeerder, waarna al vijf nieuwe clubs werden geopend. Met het nieuwe groeigeld opent TrainMore volgend jaar in Antwerpen waarschijnlijk ook zijn eerste vestiging in het buitenland. De ondernemers bouwen met High Studios en Club Sportive ook aan een reeks boutique clubs

3. TwitterCounter is failliet

TwitterCounter, een Nederlandse dienst voor Twitter-statistieken, is failliet. Dat bevestigt Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web), die de dienst 10 jaar geleden zelf in een week in elkaar zette, en nog betrokken was als aandeelhouder. TwitterCounter werd vorig jaar getroffen door een hack, waarna Twitter de teugels op API-gebied (nog) strakker aantrok. Toen TwitterCounter daardoor vorige maand geen statistieken meer kon leveren “was het snel gedaan”, zegt Veldhuijzen van Zanten. Twittercounter (omzet niet openbaar) telde op het hoogtepunt 3 miljoen geregistreerde gebruikers. Er werkten tien mensen bij de dienst, die inmiddels bijna allemaal weer een nieuwe baan hebben gevonden. 

4. Chauffeurs verpachten Uber-accounts

Dankzij een levendige handel in Uber-accounts rijden in Amsterdam honderden Uber-chauffeurs onder de naam van iemand anders, meldt AT5. Anonieme chauffeurs melden dat accounthouders hun inloggegevens voor 75 tot 125 euro per week verpachten. Zo omzeilen de pachters de controle van Uber en kunnen ze zonder de benodigde taxipapieren ritten uitvoeren. In een reactie zegt Uber verpachte accounts direct te deactiveren, en dat het bedrijf werkt aan gezichtsverificatie. De Inspectie Leefomgeving en Transport roept passagiers op om illegale taxi’s te melden. 

5. 20 miljoen voor Amsterdamse step-startup 

Dott, een nieuwe, in Amsterdam gevestigde e-scooter-startup, krijgt 20 miljoen euro groeigeld in een ronde die wordt geleid door EQT Ventures en Naspers. Dott werd onlangs opgericht door de Franse expats Henri Moissinac en Maxim Romain. Die werkten hiervoor bij het Chinese fietsdeelbedrijf Ofo (2,2 miljard dollar groeigeld) dat eerder dit jaar implodeerde. Opvallend is dat het hoofdkwartier van Dott in Amsterdam staat, terwijl e-scooters in Nederland nog niet zijn toegestaan. Eén van de medewerkers van het bedrijf is Michel op ’t Landt, eerder oprichter van de Nederlandse foto-app Bundle. 

6. En dan dit: Britse reclamewaakhond verbiedt stereotypes

Britse reclames mogen vanaf juni 2019 geen “schadelijke” stereotyperingen over mannen en vrouwen bevatten, beveelt reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA). Zoals een man die samen met de rest van zijn familie toekijkt hoe zijn vrouw de rommel opruimt, iemand die faalt omdat hij of zij niet aan een ideaalbeeld voldoet of een man die stuntelt met luiers verschonen. De ASA reageert op de ophef die in 2015 ontstond na een reclame met een in bikini geklede vrouw, waarna 70.000 mensen een petitie ondertekenden om de reclame te verbieden. De nieuwe regels sluiten “aantrekkelijke” of “succesvolle” mensen mensen niet uit, benadrukt de ASA. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 17 december. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!