Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Franchisenemers hekelen webwinkel AH; Pokemon GO vangt 200 miljoen

Ondernemersnieuws: lokale ondernemers willen geld zien van webwinkel AH, Pokemon GO vangt in één maand 200 miljoen dollar en mayonaise-startup bedriegt investeerders

1. Franchisenemers boos om webshop van Albert Heijn


Er dreigt een rechtszaak tussen de franchisenemers van Albert Heijn en het hoofdkantoor. Volgens de franchisenemers is het onterecht dat de supermarktketen de inkomsten uit de webwinkel niet deelt met de lokale ondernemers. Één van de benadeelde, John van Vuuren zegt tegen RTLZ: “Albert Heijn haalt omzet weg uit mijn marktgebied. Ik zie het internetgebeuren als een bepaalde vorm van een winkel, terwijl ik met Albert Heijn de afspraak heb dat zij binnen een bepaalde afstand van mij geen eigen filialen openen en er geen andere AH-franchisers bij mogen komen.”


De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers roept de franchisenemers op zich te melden voor een dagvaarding. Een deel daarvan heeft inmiddels de webwinkel AH-boodschappen.nl in het leven geroepen, waar ze wél verdienen aan bestellingen. Een woordvoerder van Albert Heijn lijkt welwillend en zegt in een reactie: “De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat de inkomstenstroom eerlijk wordt verdeeld.” De franchisenemers waren eerder al woedend om de maaltijdbox die de grossier in het leven riep. Concurrent Jumbo laat weten de inkomsten van de webshop te delen met de lokale vestigingen.


2. Bol.com start advertentieprogramma


Webwinkel Bol.com gaat de strijd aan met de Google’s en Facebook’s van deze wereld en komt met een eigen advertentieprogramma voor bedrijven. Naast gesponsorde producten kunnen bedrijven kiezen voor banners, advertenties op merkpagina’s, posities in de nieuwsbrief of het online magazine en op de weblog. Adverteerders betalen hier net als bij Google enkel wanneer een bezoeker een advertentie aanklikt. Grote merken als L’Oréal, Philips, Brabantia, Miele en Rituals zijn inmiddels al aangesloten. Adverteren kan vanaf 50 euro.


3. Pokemon GO vangt 200 miljoen in één maand


Het populaire spel Pokemon GO heeft alle records gebroken door in één maand tijd 200 miljoen dollar omzet te draaien. De inkomsten komen via de App Store en Google Play en zijn verkregen door in-app aankopen, de app zelf is immers gratis. Met deze mijlpaal halen de popppetjes van Nintendo de vorige recordhouder Clash Royale gemakkelijk in. Dit spel van uitgever Supercell wist in één maand ‘slechts’ 125 miljoen op te halen. Eerder ontstond er paniek bij investeerders toen bleek dat Nintendo niet volledig eigenaar was van de game, maar de merknaam in licentie geeft aan ontwikkelaar Niantic. Een aantal Nederlandse bedrijven liften inmiddels slim mee op de hype.


4. Hugo Boss werkt samen met Uber aan shopervaring


Modemerk Hugo Boss start een samenwerking met taxiplatform Uber om trouwe klanten aan zich te binden. Het een drietrapsmodel van Boss On Demand moet zorgen voor een ongekende klantervaring. Met de Effortless Shopping-optie wordt je opgehaald door een Uber-taxi, afgezet bij een Boss-vestiging en daarna weer thuisgebracht, met Impeccable Service koppel je daar een afspraak met een specifieke styliste aan vast en met Inside Access krijg je toegang tot exclusieve geschenken en aanbiedingen. Kosten zijn – zoals een exclusieve dienst betaamt – niet bekend gemaakt.


5. Ondernemer verbouwt opslagplaats tot commerciële fietsenstalling


De 24-jarige ondernemer annex makelaar Jerry Geldhof ziet kansen in de fietsenchaos rond Amsterdam Centraal. Hij huurt daarom een pand aan de nabijgelegen Geldersekade en bouwde deze om tot ware fietsengarage. In slechts acht weken tijd waren de tweehonderd stallingsplekken – via Marktplaats aangeschaft – geplaatst en kunnen forenzen en buurtbewoners voor 17,50 per maand hun fiets veilig en comfortabel achterlaten. Door middel van een chip krijgen klanten 24-uur per dag toegang. In ruil voor een gratis fietsplek houdt de buurvrouw een oogje in het zeil. Over twee weken gaat de stalling officieel open en inmiddels is 15 procent van de ruimte verhuurd. Geldhof zal er voorlopig nog even blijven, het huurcontract loopt nog tien jaar.


6. En dan dit: Mayonaise-startup bedriegt investeerders


De Amerikaanse mayonaise-startup Hampton Creek heeft zijn investeerders een oor aan genaaid. In de hoop een nieuwe financieringsronde van 90 miljoen dollar op te halen, kocht het bedrijf massaal zijn eigen producten. Hampton Creek begon ooit voorspoedig nadat onder meer Bill Gates en Yahoo-oprichter Jerry Yang in het bedrijf stapte. Oprichter Josh Tetrick had een mayonaise uitgevonden waarbij de eieren waren vervangen door gele erwten. Oud-medewerkers maakte later bekend dat in aanloop naar vervolgfinanciering er massaal potten mayonaise werden opgekocht uit bekende supermarktketens, om de verkoopcijfers op te poetsen. Tetrick laat in een reactie weten dat dit zou gaan om een grootschalige controle op de kwaliteit van het product. In een e-mail in handen van Bloomberg zegt hij echter tegen medewerkers dat de opkoopactie bedoeld is om een ‘buzz’ te creëren en dat de werkgever van de koper geheim moet blijven.  


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van 10 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.