Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groentepizza Magioni gaat internationaal; Coolblue breidt witgoedimperium uit

Ondernemersnieuws: groentepizza Magioni naar het buitenland, Coolblue opent zesde witgoeddepot en YoungCapital concurreert met total scumbags.

1. Groentepizza Magioni gaat internationaal

Manon van Essen steekt met haar groentepizza Magioni de grens over, bevestigt de ondernemer aan Sprout. Na een testperiode liggen de pizza’s nu in de schappen van 400 winkels van de Spaanse supermarktketen Mercadona. Magioni lanceert binnenkort ook in Duitsland, maar vanwege de testperiode kan Van Essen de naam van de keten nog niet prijsgeven. “En er zit nog een groot land aan te komen”, aldus Van Essen. Zij verwacht dat Magioni het aantal verkochte pizza’s, nu “enkele duizenden per dag”, dit jaar waarschijnlijk gaat verdubbelen. “Ik kan wel janken van geluk”, zegt Van Essen over haar internationale doorbraak. “Als het zo doorgaat kunnen we dit jaar nog 3 of 4 landen aansluiten.”

2. Coolblue opent zesde witgoeddepot

Webwinkel Coolblue heeft donderdag in Apeldoorn zijn zesde witgoeddepot geopend. Daarvandaan levert het bedrijf van Pieter Zwart wasmachines, koelkasten en grote tv’s aan klanten in Gelderland en Overijssel. Het bedrijf begon in 2016 met het zelf afleveren van grote pakketten, om meer controle te krijgen over de last mile, waarbij bezorgers ook bij klanten over de vloer komen. Het witgoeddepot biedt werk aan 100 bezorgers; Coolblue zoekt in heel Nederland in totaal 1000 extra bezorgmedewerkers. De retailer opende eerder bezorgdepots in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Tilburg en Groningen.

3. Picnic breidt uit naar Rotterdam

Met 100 miljoen aan groeigeld op zak plant online supermarkt Picnic nu zijn vlag in Rotterdam. De afgelopen weken schreven 9500 Rotterdamse gezinnen zich in voor de dienst. Het bedrijf van Michiel Muller, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys levert zijn boodschappen vanaf deze week in de wijken ten noorden van de Maas, een gebied met 225.000 huishoudens, met uitzondering van het centrum. Daarvoor zet Picnic 120 bezorgers en 40 nieuwe elektrische bezorgwagens op weg. Eind dit jaar moet dat gegroeid zijn naar 60 wagentjes en bijna 200 bezorgers. In totaal heeft Picnic nu 1500 mensen in dienst, waarvan de meeste bezorgers en orderpickers die boodschappen verzamelen in distributiecentra.

4. Flex-Appeal haalt 6 ton op

Oprichters Ruben Wieman en Guido Schmitz (beide 22) hebben met Flex-Appeal 600.000 euro opgehaald om hun app voor medewerkers in de retail- en hospitality-branche uit te breiden. Met het groeigeld, afkomstig van twee anonieme angels, moet onder meer het aantal medewerkers worden verdubbeld naar 16 mensen. Flex-Appeal vist met zijn medewerkersplatform voor non-desk-personeel in dezelfde vijver als Sprout Challenger Speakap. De Rotterdamse startup – in 2016 nog in de 25 onder de 25 – strikte onder meer Gamma, Karwei en Albert Heijn als klant, met bij elkaar “meer dan 10.000” gebruikers. Fun fact: Wieman bedacht de dienst 5 jaar geleden als 17-jarige vakkenvuller.

5. Ondernemers beter beschermd, beloven banken 

Ondernemers die een lening afsluiten bij een bank worden vanaf 1 juli beter beschermd, Dat beloven Nederlandse banken, die onder de vlag van brancheorganisatie NVB een nieuwe gedragscode hebben afgesproken, in de nasleep van het derivatendrama. Die (vrijwillige) code zou moeten zorgen voor een “heldere informatievoorziening” bij bijvoorbeeld tussentijdse veranderingen, eventuele renteherziening en mogelijkheden om vervroegd af te lossen. De code geldt voor mkb’ers tot een omzet van 5 miljoen euro. Ondernemers met klachten kunnen vanaf 1 juli terecht bij klachteninstituut Kifid.

6. En dan dit: oprichters YoungCapital concurreren met ‘total scumbags’

Dat Hugo de Koning, Bram Bosveld en Rogier Thewessen met YoungCapital de gevestigde orde uitdagen wisten we al. In een nieuwe video (bedoeld voor klanten) stoken zij die confrontatie nog wat verder op door Randstad, Adecco en ManpowerGroup – met een Donald Trump-imitatie – subtiel weg te zetten als devils en total scumbags. Trump schept daarna op over the best ceo (Ineke Kooistra) en de great, great database, gevolgd door de clue: candidate first, customer second. Als inhaker op ‘Netherlands Second‘ (Zondag met Lubach) rijkelijk laat, maar dat maakt de video niet minder leuk:

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 19 januari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events