IMA en MediaMonks fuseren; Onduidelijkheid over wetgeving e-steps

Ondernemersnieuws: fusie IMA en MediaMonks, verzekeraars klagen over onduidelijk beleid e-steps en biologisch wijnmerk scoort half miljoen in enkele uren.

1. IMA-investeerder verkoopt meerderheidsbelang

Het Amsterdamse influencerbureau Influencer Marketing Agency (IMA) van ondernemers Emilie Tabor en Maddie Raedts fuseert met het Hilversumse reclamebureau MediaMonks. Investeringsfonds Karmijn Kapitaal had sinds 2017 een meerderheidsbelang in IMA, maar verkoopt haar belang nu aan MediaMonks-moederbedrijf S4Capital plc. Cijfers over de exit van Karmijn Kapitaal geven beide partijen niet. De samenvoeging van de twee bedrijven zal IMA naar eigen zeggen helpen om verder te internationaliseren. IMA heeft nu een netwerk van 40.000 influencers en stelt miljarden consumenten te bereiken.

2. Verzekeraars: ‘Kabinet, kom met regels over e-steps!’

Het kabinet moet met duidelijke wet- en regelgeving komen over e-steps en elektrische skateboards. Dat vindt het Verbond van Verzekeraars. De voertuigen zijn niet goedgekeurd door de RDW en mogen dus alleen gebruikt worden op privéterrein en niet op de openbare weg. Doen particulieren dit wel en veroorzaken zij een ongeluk, dan draaien zij zelf op voor de kosten. In het buitenland zijn deze voertuigen wel gewoon toegestaan en de Nederlandse situatie kan dan ook voor onduidelijkheid zorgen bij de consument, meent de verzekeraarsbond. “Nederlandse wetgeving loopt hierin achter”, aldus een woordvoerder tegen NU.nl.

​3. Hobbelige Europese wegen verwoesten e-steps

Ondertussen gaat het e-step-startups in andere Europese steden óók niet voor de wind, meldt het Financieele Dagblad. De hobbelige klinkerpaadjes hebben een verwoestende werking op de deelsteps. San Francisco, waar de hype begon, is een relatief nieuwe stad, met geasfalteerde wegen. In oude stadscentra in bijvoorbeeld Lissabon is echter sprake van heuvelachtige weggetjes vol kinderhoofdjes. Hierdoor slijten de wielen en stuurkolom een stuk sneller. Ook kun je dergelijke straten lang niet altijd inkomen met een vrachtwagen, waardoor monteurs minder snel ter plaatse kunnen zijn. Bedrijven als Lime en Wind Mobility denken nu na over e-steps met grotere wielen.

4. Half miljoen voor biologisch wijnmerk

Zo snel kan het gaan: binnen enkele uren wist biologisch wijnmerk Neleman een half miljoen euro op te halen via crowdfunding. Oprichter Derrick Neleman wist het voor elkaar te spelen via crowdfundplatform Oneplanetcrowd. De half miljoen euro komt bovenop een eerdere investering van anderhalf miljoen euro, die het merk “op andere wijze” vergaarde. Het bedrijf zal het kapitaal steken in een wijnhuis en wijngaard in Valencia, het opschalen in productie en het verder verduurzamen van het werkproces. Investeerders lenen het bedrijf voor 5 jaar lang geld uit en ontvangen daarvoor een rente van 4 procent.

5. Nederland telt meer webwinkels met 20 miljoen omzet

Het gaat Nederlandse webshops voor de wind; ons land telt momenteel 101 webwinkels met een omzet van meer dan 20 miljoen euro omzet. Vorig jaar waren dat er nog tachtig. Dat meldt zakenblad Emerce op basis van een onderzoek uit e-commerceblad Twinkle100, dat volgende maand verschijnt. 45 webwinkels hebben dit jaar zelfs een omzet van 50 miljoen euro, terwijl dit er vorig jaar nog 38 waren. Twinkle100 keek voor zijn onderzoek naar de omzet die webwinkels afgelopen jaar hebben geboekt in Nederland, exclusief btw en retouren. 

6. En dan dit: online seksshop dupeert klanten voor 3 ton

Klanten van online seksshop Pabo uit Hulst kunnen fluiten naar hun seksartikelen. Het bedrijf ging afgelopen maand voor de tweede maal failliet en de Stentor meldt op basis van het faillissementsverslag dat er sprake is van maar liefst 300.000 euro aan ongeleverde seksproducten. In de failliete inboedel resteert slechts 112.000 euro en schuldeisers vorderen 3 miljoen euro van het bedrijf. In het magazijn van het Duitse moederbedrijf is wel een ontdekking gedaan van 560.000 euro aan erotische producten. De curator heeft die voor het symbolische bedrag van 1 euro verkocht aan een onbekende investeerder. Pabo is inmiddels overgenomen door de Veendamse sekswinkel EDC. De Veendammers nemen echter niet de schulden over.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van dinsdag 13 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout-nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!