Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jeff Bezos (Amazon) rijkste man ooit; abri’s met Suitsupply-mannen vernield

Ondernemersnieuws: Jeff Bezos rijkste miljardair ooit met 100 miljard in de pocket, publiek vergrijpt zich aan homoposters Suitsupply en Mud Jeans maakt winst.

1. Jeff Bezos tikt de 100 miljard aan op rijkenlijst Forbes

Who’s your daddy? Al jaren schommelden de rijksten der aarde op de miljardairslijst van Forbes rond de 80 miljard dollar, maar Amazon-oprichter Jeff Bezos vestigt een record: hij tikt de 100 miljard aan, doordat de aandelen van zijn bedrijf in 12 maanden tijd maar liefst 59% meer waard zijn geworden. Dit betekent dat Bill Gates zijn koppositie moest afgeven: hij is de nummer 2, met 90 miljard. Op de derde plek staat Warren Buffett, met 84 miljard dollar. Hoogst genoteerde Nederlandse miljardairs zijn, zoals altijd, Charlène de Carvalho-Heineken, Randstad-oprichter Frits Goldschmeding en chemie-ondernemer Hans Melchers.   

2. Abri’s met homoposters Suitsupply ingegooid

Fokke de Jong prikkelt de zinnen blijkbaar iets te veel met de nieuwste campagne voor zijn SuitSupply. De afgelopen dagen zijn meer dan dertig abri’s met posters waarop twee mooie mannen elkaar zoenen of (deels ontbloot) aanraken ingegooid, en nog eens tientallen zijn beklad of met tape afgeplakt. Dat heeft De Jong dinsdag gemeld aan NU.nl. De posters werden eind vorige week op vijfduizend plaatsen in Nederland opgehangen. De vernielingen vonden door het hele land plaats. Eerder verloor Suitsupply al meer dan tienduizend volgers op sociale media toen de campagne online werd gelanceerd. De foto’s zijn de afgelopen weken opgehangen in bijna honderd winkels in 22 landen waar Suitsupply actief is. Alleen in Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten worden de posters niet verspreid. “We hadden best heftige reacties verwacht”, stelt de Jong. “Maar niet in deze mate. En zeker niet in Nederland.”

3. Zalando passeert België met nieuw DC

Sorry, België: Zalando plant zijn nieuwe distributiecentrum in Nederland. De Tijd meldt, hoe het Waalse Dour-Elouges zich sinds 2016 uitsloofde om de Duitse gigant binnen te halen. Vergunningen en bouwplannen lagen al klaar, maar Zalando koos om drie redenen voor de ‘noorderburen’: de loonkosten schijnen gunstiger in Nederland, net als de regels voor nachtarbeid. Ook is het sociaal klimaat in Wallonië ‘woeliger’. In januari kondigde Amazon al aan een distributiecentrum te openen in Mönchengladbach, op 50 kilometer van de Belgische grens. De komst van Zalando is overigens niet zo’n goed nieuws voor partijen als Wehkamp: de Duitsers kunnen straks sneller leveren.

4. PSD2-pijn: Mollie lijft Paycheckout in voor nop 

Betaalprovider Mollie neemt het klantenbestand van Paycheckout over. Het (kleine) Paycheckout gaat stoppen met zijn diensten als betaalprovider omdat het niet gezien de flinterdunne marges op betaalverkeer de investeringen niet rond kreeg die nodig zijn om aan de nieuwe Payment Service Directive 2 (PSD2) te kunnen voldoen. Mollie, opgericht door oud 25-onder de 25-ondernemer Adriaan Mol, voegt met de deal enkele honderden klanten toe aan zijn 42.000 gebruikers – met gesloten beurs. “We horen van veel kleine partijen dat ze de handdoek in de ring willen gooien”, zegt Mollie-directeur Gaston Aussems. “Daar waar de PSD2 meer innovatie beoogt, leidt het op de korte termijn vooral tot consolidatie en vermindering van het aantal op de markt actieve partijen.”

5. Lease- spijkerbrpeken van Mud Jeans maken winst

Circulair jeansmerk Mud Jeans heeft vorig jaar voor het eerst een bescheiden winst gemaakt. Dat zegt Bert van Son, die Mud in 2009 vanuit een faillissement opnieuw opzette, tegenover De Ondernemer. “We rekenen dit jaar op een omzet van anderhalf miljoen euro. We groeien hard.” Mud Jeans produceert dit jaar zo’n vijftigduizend spijkerbroeken. De helft wordt verkocht via driehonderd winkels in 27 landen en de andere helft via internet. Bij de helft van de online verkochte broeken gaat het om lease, waarbij klanten 7,50 euro per maand betalen. Het leasemodel is vooralsnog alleen online beschikbaar. De aanpak van Mud trekt volgens de oprichter veel belangstelling van andere bedrijven. “Er wordt naar ons geluisterd”, stelt hij. “Ik merk dat grote jeansmerken beginnen in te zien dat ze marktaandeel verliezen als ze niks doen.”

6. En dan dit: ‘Hey Alexa’ levert 40 miljard aan voice commerce op

De slimme speakers van Google en Amazon verstaan nog niet eens Nederlands, maar in de VS staan ze al op tientallen miljoenen aanrechten en dressiors. En het wordt ook steeds gewoner om naar je Amazon Echo of Google Home te roepen dat het wc-papier op is, zodat die het even voor je bestelt: 2 miljard dollar zou dit jaar al omgaan in zogeheten voice commerce. Dat meldt OC&C Strategy Consultants na onderzoek, en in 2022 wordt in de VS al voor 40 miljard dollar via stemcommando’s gekocht. Conclusie van de onderzoekers: ‘Hey Alexa’ staat voor de nieuwste disruptie in retail, die producenten van doorsnee consumentenproducten nog afhankelijker zal maken van Amazon en de rest.

Lees ook: Homey is het Nederlandse antwoord op Alexa

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van woensdag 7 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events