John de Mol grijpt in bij Talpa; Webwinkels slecht bereikbaar

x

Ondernemersnieuws: John de Mol kondigt ‘draconische maatregelen’ aan bij Talpa, VanMoof fietst fluitend door coronacrisis en webwinkels slecht bereikbaar door topdrukte.

1. John de Mol zet mes in Talpa

John de Mol ziet zich vanwege de coronacrisis gedwongen om “draconische maatregelen” te nemen bij zijn mediabedrijf Talpa, schrijft de ondernemer in een brief aan zijn personeel, die in handen is van de Telegraaf. De Mol schrijft dat hij in zijn 40 jaar als ondernemer “nog nooit een crisis (heeft) meegemaakt van deze omvang en met deze enorme impact”. “De wereld staat op zijn kop. Alles wat we tot nu toe beschouwden als ‘normaal’ wordt anders.” Ontslagen zijn onvermijdelijk, stelt De Mol, die nog geen aantallen durft te noemen. Talpa kampt met tv-shows die worden stilgelegd, bedrijven die advertentiebudgetten intrekken en geschrapte vakanties bij dochterbedrijf Vakantieveilingen.nl.

2. Banken geven ondernemers 6 maanden aflossingspauze

Na het noodpakket van dinsdag volgde donderdag weer een indrukwekkende beslissing in crisistijd: ondernemers krijgen 6 maanden uitstel van het aflossen van bankleningen. Dat maakten ABN Amro, ING, Rabobank, De Volksbank en Triodos donderdag bekend. De maatregel geldt voor bedrijven met een financiering tot 2,5 miljoen euro. De banken merken dat steeds meer ondernemers aankloppen voor hulp. “Het economische beeld voor ondernemers verslechtert zienderogen”, stellen zij in een gezamenlijke persverklaring.

3. Corona-roundup:

  • Horecaleveranciers hebben platform Etenover.nl gelanceerd (video), waar consumenten onverkochte voorraden kunnen kopen.
  • Om de druk op supermarkten te verlichten, mogen consumenten vanaf nu boodschappen doen in groothandels.
  • Vacatureplatform Magnet.me maakt zijn platform gratis voor zorg, onderwijs en overheid.
  • Cinetree, het online filmhuis van Hanna Verboom, is tot en met 6 april gratis. “Ook wij willen heel graag iets doen voor alle thuisblijvers”, zegt Verboom op LinkedIn.
  • De Belastingdienst verleent ondernemers vanaf nu meteen uitstel van belastingbetaling, er is geen ‘coronaverklaring’ van een accountant meer nodig.
  • Vakbonden, werkgevers en het kabinet komen vanaf nu wekelijks samen voor crisisoverleg.
  • Consumenten hoeven minder vaak hun pincode in te voeren bij contactloos betalen.
  • In sportwinkels, tuincentra en bouwmarkten is het drukker dan ooit
  • Lingerieketen Hunkemöller verlengt zijn betalingstermijn aan leveranciers en schort huren op, meldt Retailnews.nl.
  • Supermarkt Jumbo introduceert een ‘ouderenuurtje’, waarbij shoppers van 65 jaar en ouder voorrang krijgen.
  • Nederlandse boeren en tuinders lopen het komende halfjaar naar schatting 5 miljard euro schade op door de coronacrisis.
  • Playboy dumpt print nog sneller dan gepland en gaat digital only.
  • Franse medewerkers van Amazon staan onder “onaanvaardbaar veel druk”, zegt minister van Financiën Bruno le Maire. 
  • Om overbelasting van breedbandnetwerken te voorkomen streamt Netflix de komende 30 dagen in minder hoge beeldkwaliteit. De ingreep volgt op een gesprek met eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt).

4. VanMoof fietst fluitend door coronacrisis

Fietsenmaker VanMoof heeft dankzij de coronacrisis sinds begin februari online 48 procent meer (elektrische) fietsen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt het bedrijf van Taco en Ties Carlier in een persbericht. Na een prijsverlaging deze week werden in 24 uur tweehonderd tweewielers verkocht. Ook in steden als New York kiezen minder mensen voor het openbaar vervoer, wat de vraag naar fietsen stuwt, vermoedt VanMoof. De stijging van de online verkopen komt goed uit, VanMoof besloot deze week vanwege het coronavirus zijn zes fysieke winkels dicht te gooien.     

5. Webwinkels slecht bereikbaar door drukte

Webwinkels worstelen vanwege de extreme drukte met de bereikbaarheid van hun klantenservice, signaleert brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Meerdere webwinkels hebben hun telefoonnummer tijdelijk uitschakeld omdat ze de hoeveelheid telefoontjes niet aankunnen, anderen krijgen vijf keer zoveel mail als normaal. “Hoewel we eerder de consumenten hebben opgeroepen om geduldig te blijven als een pakketje iets later binnenkomt dan normaal, blijken consumenten er toch moeite mee te hebben”, stelt Thuiswinkel.org. 

6. En dan dit: woedende Jitse Groen hoopt dat hackers ‘goed slapen’  

Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen heeft furieus gereageerd op een DDos-aanval op de servers van zijn bedrijf. Nadat aangesloten restaurants woensdag(nacht) vanwege de aanval geen bevestiging kregen dat een klant had betaald, konden duizenden mensen urenlang geen eten bestellen. En dat “midden in de gezondheidscrisis”, twitterde een laaiende Groen. "Ik hoop dat jullie vannacht goed slapen." 

Wat we ook tegenkwamen:

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 20 maart. Stay safe, en tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!