Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol koopt SBS; zonnepanelen weer Made in NL

Ondernemersnieuws: John de Mol lijft SBS in, zonnepanelen binnenkort weer Made in Holland en Museum of Failure viert flops. 

1. John de Mol koopt heel SBS

John de Mol neemt tv-zender SBS volledig over. De ondernemer betaalt met zijn Talpa 237 miljoen euro om uitgever Sanoma uit te kopen, die tot op heden 67 procent van de zendergroep (SBS 6, Veronica, Net 5 en SBS 9) in handen had. Talpa en Sanoma betaalden in 2011 nog ruim een miljard euro voor SBS. Op basis van de prijs die De Mol nu betaalt is SBS nog maar 353 miljoen waard. Het inlijven van de zender volgt op het (zo goed als) mislukken van de overname van Telegraaf Mediagroep (TMG) door De Mol. Nu Sanoma weg is kan hij al zijn tv-ambities loslaten op SBS. 

2. Productie zonnepanelen terug naar Nederland

Ontwikkelaar van zonneparken Powerfield investeert 15 tot 20 miljoen euro in een fabriek voor zonnepanelen Groningen, bericht de Volkskrant. Het bedrijf uit Dokkum wil in 2019 in de nieuwe fabriek 1,2 zonnepanelen produceren. Zonnepanelen komen tot nu toe vooral uit China, maar die zijn fors duurder geworden door een importheffing die de Europese Commissie in 2013 instelde. Daarnaast zijn de transportkosten hoog. “Dat bracht ons op het idee om zelf de bouw van de panelen weer ter hand te nemen”, zegt een medewerker van Powerfield.

3. Victor Muller vrijgesproken in Zweden

Victor Muller is in Zweden vrijgesproken van belastingontduiking en fraude bij het faillissement van Saab in 2011. Daarmee komt na jaren van juridisch getouwtrek een einde aan het Zweedse hoofdstuk van Muller, die Saab in 2010 kocht met zijn veel kleinere Nederlandse sportwagenmerk Spyker. Nadat de verkoop an Saab stilviel ging het bedrijf een jaar later alweer failliet. Justitie en de belastingdienst in Zweden achtervolgden Muller daarna wegens belastingontduiking en gerommel met de boekhouding en valse facturen. De ondernemer kan zijn Saab-periode nu afsluiten (al kan het Zweedse OM nog in hoger beroep). “Het enige wat me er dan nog aan herinnert, is de oranje Saab die ik in mijn garage heb staan.”.

4. BlaBlaCar wordt leasebedrijf

BlaBlaCar, een platform voor het delen van autoritten, gaat samen met de leasetak van Societe Generale leaseauto’s in de markt zetten, bericht Reuters. Dat bevordert gebruik in plaats van bezit, zegt medeoprichter Nicolas Brusson. BlaBlaCar-chauffeurs die minimaal 1 rit per maand delen via het platform komen in aanmerking voor een relatief laag leasebedrag per maand (164 euro voor een Opel Corsa). BlaBlaCar claimt 9 miljoen chauffeurs, die samen 1,3 miljoen nieuwe auto’s per jaar kopen. Dankzij de leaseconstructie zou een chauffeur, op basis van een gemiddelde ritvergoeding van 20 euro, zijn volledige leasebedrag kunnen terugverdienen met bijvoorbeeld 4 ritten en 8 meelifters per maand. 

5. ‘Beursgang Spotify zonder nieuw kapitaal’

Spotify overweegt een beursgang waarbij geen geld wordt opgehaald, schrijft Bloomberg. Bij zo’n direct listing is de beurs vooral een platform waarop bestaande aandeelhouders (inclusief werknemers) hun stukken kunnen verhandelen. Zij wachten al jaren tevergeefs op een manier om hun aandelen te verzilveren. Ook leende Spotify twee jaar geleden 1 miljard dollar in de vorm van een converteerbare obligatie, waarvan de kosten oplopen in naarmate een beursgang langer duurt. De groei zit er hoe dan ook goed in bij het bedrijf van Daniel Ek en Martin Lorentzon: de dienst telt sinds afgelopen maand 50 miljoen betalende gebruikers.

6. En dan dit: faalmuseum viert flops

Het Twitter-kastje ‘Peek’, Harley Davidson-eau de toilette of de Bic For Her-pen: ze flopten genadeloos, maar krijgen binnenkort een tweede leven in het Museum of Failure. Het museum in de Zweedse stad Helsingborg is een idee van innovatie-onderzoeker Samuel West, die vindt dat bedrijven te weinig leren van hun fouten en ze te vaak wegmoffelen. “80 tot 90 procent van alle innovatieve producten mislukt, maar daar horen we nooit iets over” zegt West. De collectie flops die West verzamelde, waaronder ook het Donald Trump-bordspel en Coca-Cola Blak (koffiesmaak), is vanaf 7 juni te bewonderen.

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van maandag 10 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk