John de Mol koopt VakantieVeilingen; hulplijn voor ondernemers in zwaar weer

Ondernemersnieuws: John de Mol neemt handschoen op tegen Google en Facebook, Bux crowdfundt 1,3 miljoen en KvK start hulplijn voor ondernemers in zwaar weer. 

1. John de Mol koopt moederbedrijf VakantieVeilingen

John de Mol koopt e-commerce platform Emesa, het bedrijf achter Vakantieveilingen.nl (7 miljoen bezoeken per maand, 3,2 miljoen nieuwsbriefabonnees) en deal-website ActievandeDag. Dat kondigde de ondernemer donderdag aan tijdens de lancering van Talpa Network, waarin De Mol al zijn tv- en radiotitels bundelt in één crossmediaal mediabedrijf, en waarmee hij tegenwicht wil bieden aan techgiganten Google en Facebook. Emesa leed in 2015, het laatst gedeponeerde boekjaar, een verlies van 1,7 miljoen euro, op een omzet van 37 miljoen euro. Volgens cijfers van Dealroom is het bedrijf 95 miljoen euro waard. De Mol kondigde ook aan dat hij zich met Talpa Network wil richten op media-for-equity, oftewel zendtijd in ruil voor aandelen in bedrijven.

2. Constantijn wil lager loon kennismigrant

De overheid eist te hoge salarissen voor werknemers uit het buitenland, waardoor vooral startups lonen moeilijk kunnen betalen. Dat zei StartupDelta-prins Constantijn donderdag tijdens een gesprek in de Tweede Kamer, waar het FD over bericht. Een 'kennismigrant' moet minimaal 4.324 euro (bruto) per maand verdienen. Voor buitenlandse werknemers onder de 30 jaar geldt een salarisdrempel van 3.170 euro. Om het salaris te drukken pleit StartupDelta al een tijdje voor een fiscaal vriendelijke behandeling van werknemersaandelen en -opties. Constantijn wil ook dat het start-upvisum wordt uitgebreid naar alle essentiële medewerkers van een startup, in plaats van alleen de oprichters.

3. Bux crowdfundt nog eens 1,3 miljoen

Beurs-app Bux heeft 1,3 miljoen euro in aandelen gecrowdfund via het Britse crowdfundingplatform Seedrs. Ruim 2.000 investeerders uit 34 landen kochten bij elkaar 2,4 procent van Bux, waarmee de Nederlandse startup nu op 53 miljoen euro (post-money) wordt gewaardeerd. De startup van Nick Bortot haalde vorige maand, bij een gewone investeringsronde, al ruim 10 miljoen op. Net als die geldronde wordt het gecrowdfunde kapitaal benut voor Europese expansie en de lancering van nieuwe apps "om uit te groeien tot de one-stop-shop voor alles rondom beurs en beleggen".

4. Retail-experts: voorzichtig met Black Friday

Retail-experts waarschuwen ondernemers in het FD dat zij zich niet mee moeten laten slepen door Black Friday, Cyber Monday en andere aanbiedingsacties. "Ik begrijp dat je dat na de feestdagen doet, om van je voorraden af te komen", zegt een retailexpert van ABN Amro. 'Maar Nederlanders gaan niet ineens heel veel meer consumeren. Dus geef je als winkelier op Black Friday vooral marge weg en verschuift de omzet." Ook ING vindt de koopfestijnen op langere termijn ongunstig voor de detailhandel. "Consumenten gaan er op inspelen, door ervoor te sparen of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen." Directeur van brancheorganisatie inRetail Jan Meerman schrijft in een blog dat winkeliers helemaal zouden moeten stoppen met kortingsacties.

5. Waakhond waarschuwt voor impulsaankoop via Facebook 

Bestel niet zomaar iets via sociale media, waarschuwt de de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een nieuwe campagne. De toezichthouder maakt zich vooral zorgen over jongeren die - zonder tussenkomst van een webwinkel - spullen kopen via met name Facebook en Instagram, zonder dat ze weten of de verkoper betrouwbaar is. Vaak kunnen zij een paar dagen na de aankoop niet meer achterhalen bij wie ze hun bestelling deden. De toezichthouder lanceert op consumentenloket ConsuWijzer een 'Online Shop Check', met een aantal tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is. Om de jonge doelgroep beter te bereiken schakelt de ACM ook YouTubers in.

6. En dan dit: KvK start hulplijn voor ondernemer in zwaar weer 

De KvK start een ‘comeback’-campagne om tegenslag bij ondernemers uit taboesfeer te halen, inclusief een 24-uurs hulplijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen vanaf nu - anoniem - bellen naar 0800-1014. Behalve KvK-deskundigen maken bekende ervaringsdeskundigen als Jörgen Raymann, Ron Blaauw en Danie Bles deel uit van het belpanel. “We willen Nederlandse ondernemers laten weten dat ze er niet alleen voor staan,” zegt een KvK-bestuurder. “Door zwaar weer bespreekbaar te maken, hopen we faillissementen te kunnen voorkomen, maar in ieder geval stress bij ondernemers te kunnen verlagen.”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 24 november. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Redacteur Sprout.nl. Email: maarten@sprout.nl