Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol verliest TMG-zaak; Kiwi’s boos op Apple

Ondernemersnieuws: John de Mol verliest rechtszaak overname Telegraaf Media Groep, Nieuw-Zeeland heeft nog een aardig belastingappeltje te schillen met Apple en Google past advertentiebeleid aan na ophef.

1. Nederlaag John de Mol bij rechtszaak TMG

John de Mol en zijn bedrijf Talpa bijten in het stof bij de rechtszaak over de overname van de Telegraaf Media Groep. De rechter veegde al Talpa’s eisen van tafel. John de Mol wilde via deze rechtszaak een plek afdwingen aan de onderhandelingstafel, schrijft het FD. Die kans is nu dus verkeken. Volgens de rechter hebben de commissarissen van TMG hun onafhankelijkheid niet verloren en is er géén sprake van een ongelijk speelveld bij de overnamestrijd. TMG sprak eerder de voorkeur uit voor een overname door het Vlaamse Mediahuis. Dat die partij het uitgeefconcern gaat overnemen, is nu zo goed als zeker. Hoewel? Talpa is teleurgesteld en zegt zich nog te beraden op vervolgstappen. 

2. Google past advertentiebeleid aan na ophef

Online adverteerders krijgen meer controle over de plaatsing van hun advertenties. Dat schrijft Googles chief business officer Philipp Schindler in een blogpost. Hij doet dat naar aanleiding van de ophef die vorige week ontstond in Groot-Brittannië. Toen bleken advertenties van de Britse overheid op te duiken bij YouTube-video’s van islamitische haatpredikkers en Ku Klux Klan-sympathisanten. Schindler biedt namens Google excuses aan: “We weten dat zoiets onacceptabel is voor adverteerders die ons vertrouwen.” De internetgigant neemt nu ‘een significant aantal mensen’ aan die tools moeten ontwikkelen voor adverteerders. Bijvoorbeeld om het gemakkelijker te maken advertenties te verwijderen als ze verschijnen bij aanstootgevende content. Ook komt er software waarmee adverteerders hele websites of YouTube-kanalen kunnen uitsluiten voor hun campagnes. Dit is voor Google een grote stap, omdat het bedrijf voorheen altijd prat ging op zijn neutraliteit

3. Uber kan nauwelijks chauffeurs vinden

Terwijl de top van Uber elkaar in Amerika de tent uitvecht, probeert het taxibedrijf in Nederland chauffeurs te lokken. En dat doen ze met kortingen op rijopleidingen en leaseauto’s. Volgens RTL Z moet Uber wel, omdat het bedrijf anders nauwelijks aan voldoende chauffeurs komt. “Van de 1000 aanmeldingen die wij wekelijks binnenkrijgen, gaat uiteindelijk minder dan 1 procent voor ons de weg op”, zegt een Uber-woordvoerder tegen RTL Z. Dit zou onder andere komen door de hele papierhandel die de aspirant-chauffeurs moeten invullen. Bovendien zijn er hoge kosten voor de verplichte boordcomputer, de chauffeurskaart en taxivergunning. Met open dagen waar rijscholen en leasebedrijven kortingen uitdelen, hoopt Uber toch weer wat mensen op de weg te krijgen. 

4. Kiwi’s boos op Apple

Apple ligt onder vuur in Nieuw-Zeeland. Het bedrijf draaide in dat land een omzet van 4,2 miljard dollar en betaalde daar welgeteld nul dollar belasting over. Daarover bericht BNR Nieuwsradio. Het verhaal domineert down under al dagen de voorpagina’s. Volgens berekeningen van verschillende kranten had Apple eigenlijk 356 miljoen dollar moeten afdragen. Overigens betaalden de Amerikanen wel 37 miljoen euro aan belasting over de loonkosten van het personeel. Maar omdat de kantoren in Australië staan geregistreerd, zou het geld daarheen zijn gegaan. Apple beweert zich netjes aan de regels te houden, onder de Kiwi’s is er consensus dat ze nog een appeltje hebben te schillen met de techgigant.

5. HEMA oogst opnieuw kritiek met paascampagne

Evenals vorig jaar ligt HEMA ook dit jaar onder vuur met zijn paasreclamecampagne. Vorig jaar wenste de winkel ons land een ‘Vrolijk Voorjaar’ (in plaats van Pasen). Ook sprak het over ‘verstopeieren’ in plaats van paaseieren. Dat is buigen voor de islam, vonden een hoop Nederlanders (waaronder VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra). Dit jaar krijgt de warenhuisketen onder andere het verwijt seksistisch te zijn. HEMA introduceert een paashaasfamilie, waarvan de moeder ‘de haas is waar alle mannetjes gek op zijn’. Ook storen mensen zich aan het stereotype gezinsbeeld: waarom zou de paashaas hetero zijn? HEMA herkent zich ‘volstrekt’ niet in de kritiek. “Hema is blij dat het gezin paashaas aan de paascampagne mee wil werken. Verder wil het gezin paashaas en Hema er vooral een leuk paasfeest voor kinderen van maken’”, vertelde woordvoerder Arnold Drijver aan het AD.

6. En dan dit: Beijing hanteert hightech als wapen tegen wc-roldiefstal

‘Zijn die oudjes nou helemaal van de pot gerukt?’, moeten Pekingse ambtenaren hebben gedacht. Dagelijks werden ze geconfronteerd met diefstal van een stuk of wat wc-rollen uit drie openbare toiletten nabij de Tempel van de Hemel. De schuldigen: nabijwonende steelbejaarden. De gemeente heeft nu een paardenmiddel ingezet. Iedereen die wc-papier wil, moet zijn gezicht laten scannen met een HD-camera. Slechts eens per 9 minuten kun je papier krijgen. Een afgemeten 60 centimeter, om precies te zijn. ‘Privacyschending!’, roepen er nu mensen. ‘Wat als eeneiige tweelingen tegelijk moeten?’, vragen anderen zich af. Terecht of niet, die verwijten: het verbruik in één toilet is sinds de gezichtsherkenning afgenomen van 20 naar 4 rollen per dag.

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van woensdag 22 maart 2017. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk