Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

John de Mol wil Telegraaf overnemen; Constantijn adviseert EU

Ondernemersnieuws: John de Mol biedt op Telegraaf Media Groep, Constantijn adviseert EU-commissie en Auping leaset bedden. 

1. De Mol biedt op Telegraaf


John de Mol wil met zijn bedrijf Talpa Telegraaf Media Groep (TMG) overnemen. Met een bod van 5,90 euro per aandeel overtroeft hij dat van het Belgische bedrijf Mediahuis, dat in december een bod van 5,25 euro uitbracht. “Na het evalueren van het bod is Talpa tot de conslusie gekomen dat het bod van 5,25 euro van het consortium niet getuigt van een sterk geloof in de kracht van TMG”, zegt De Mol. “Ik heb een groot geloof in TMG als verzameling van een aantal sterke Nederlandse merken en de potentie van deze onderneming. Ik denk dat het goed is als de onderneming in private handen komt, want uit ervaring weet ik dat een beursnotering de flexibiliteit van de bedrijfsvoering beperkt.” De Mol heeft al een belang van ruim 20 procent in TMG. Talpa en TMG (moederbedrijf van de Telegraaf, Metro en de regionale krantengroep HMC) werken sinds vorig jaar al intensief samen.


2. Constantijn adviseert EU-commissie


Startup-prins Constantijn en Marjolein Helder (Plant-E) krijgen een zetel in de Europese Innovatieraad, die de Europese Commissie adviseert over innovatiebeleid en het aanboren van nieuwe markten. Helder is oprichter van Plant-e, dat elektriciteit uit planten haalt. De twee Nederlanders zijn twee van de vijftien “leidende persoonlijkheden” die werden gekozen uit een groep van 469 kandidaten die reageerden op een oproep van de Europese Commissie. De innovatieraad, die in maart voor het eerst bij elkaar komt, beslist mee over plannen met een totaal budget van 2,5 miljard euro.


3. Leapp schaalt via winkelketens


Verkoper van opgeknapte Apple-producten Leapp gaat flink opschalen door zijn producten behalve in zijn eigen winkels ook te verkopen bij een aantal elektronicaketens, blijkt uit een bericht van Retailnews.nl. De refurbished producten van Leapp liggen sinds kort in negentig winkels van Kijkshop; eind deze maand komen daar nog eens 75 winkels van BCC en 140 van Expert bij. Het bedrijf van Rogier van Camp, sinds 2015 in handen van investeringsmaatschappij Gilde, groeit dit jaar naar 27 eigen winkels. Hoewel de uitbreiding in Duitsland stroever verloopt dan gepland, houdt het bedrijf vast aan zijn omzetdoel van 100 miljoen euro in 2019.


4. Auping leaset bedden


Beddenfabrikant Auping wil dit jaar beginnen met het leasen van bedden, zegt directeur Aart Roos tegen Nu.nl. Daarmee gaat de consument betalen voor gebruik in plaats van bezit. “Op het moment dat een bed aan het einde van zijn levensduur is, halen wij het weer op om te recyclen.” Anders dan bij bijvoorbeeld (het dure) Dixons is duurzaamheid en recycling bij Auping het uitgangspunt. Het bedrijf wil binnen 3 jaar alleen nog maar 100 procent recyclebare producten maken.  


5. VDL bouwt BMW


Goed nieuws voor Nederland autoland: VDL Nedcar mag in Born de BMW X1 gaan produceren. De productie van dat model is een aanvulling op de drie Mini-modellen die al in Born van de band rollen. De nieuwe productielijn zorgt in Born van enkele honderden nieuwe banen. De X1’s uit Born zijn bestemd voor de Amerikaanse markt – BMW kan de vraag in zijn hoofdvestiging in Regensburg niet aan. De fabriek in Born moest vier jaar geleden bijna sluiten onder zijn toenmalige eigenaar Mitsubishi. Na de overname door de VDL Groep kon de autofabriek de productie weer opstarten.


6. En dan dit: jong bloed voor oude vampiers


Bloed van jongeren als kuur tegen veroudering, ook daar is een startup voor. MIT Technology Review doet in een kritische reportage uit de doeken hoe het bedrijf Ambrosia een succesvol businessmodel probeert te maken op basis van ‘twijfelachtige’ onderzoeksresultaten. Oprichter Jesse Karmazin wil 4,8 miljoen dollar inzamelen om zijn concept te testen op 600 deelnemers. Ondertussen kunnen geïnteresseerde klanten al bij zijn kliniek in Californië terecht, waar zij voor 8.000 dollar twee liter vers bloed(plasma) krijgen toegediend. Een wetenschapper die jongerenbloed gebruikt om ziektes zoals Alzheimer te bestrijden gelooft niets van het vermeende verjongende effect. “Ik denk dat mensen zich vooral aangetrokken voelen vanwege verhalen over vampiers.”


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 23 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.