Kabinet maakt miljarden vrij voor ondernemers; Nederlandse startups in Forbes 30 under 30

Ondernemersnieuws: Minstens 10 tot 20 miljard uitgetrokken voor bescherming economie, oprichters Rebottled in Forbes 30 under 30 en Happy Tosti voorkomt voedselverspilling met pop-up-supermarkt.

1. Kabinet maakt miljarden vrij voor alle ondernemers

Het kabinet komt met een uitzonderlijk noodpakket om de economische gevolgen van de coronacrisis te beperken. Alle ondernemers – van grote bedrijven tot zzp’ers – maken aanspraak op uiteenlopende maatregelen. Zo komt er onder meer een compensatieregeling voor hardgetroffen sectoren en kunnen ondernemers drie maanden belastinguitstel krijgen. Zzp’ers maken versneld aanspraak op een inkomensondersteunende regeling. Bedrijven die hun omzet met minstens 20 procent zien dalen hebben recht op werktijdverkorting, waarbij de overheid tot 90 procent van de salarissen overneemt. De totale steun komt, zo is de eerste schatting, in het eerste kwartaal op 10 tot 20 miljard euro uit. Meer uitleg over de maatregelen is te vinden bij de Rijksoverheid

2. Meerdere Hollandse startuptalenten in Forbes 30 under 30 

Het Amerikaanse zakenblad Forbes heeft zijn jaarlijks 30 under 30 Europe gepubliceerd. In de editie van 2020 staan, net als voorgaande jaren, de nodige Nederlandse talenten onder de dertig. Zoals Jermain van der Graaf en Juan Diego Flores (foto) van Rebottled, een startup die wijnflessen verwerkt tot nieuwe producten. Deedmob-oprichters Boudewijn Wijnands, Tycho Onnasch and David Furlon schopten het ook tot de lijst. Deedmob is een platform dat vrijwilligers en organisaties bijeen brengt. Onlangs lanceerde Deedmob Coronahelpers.nl. Ook Laura Cramer, investment manager bij Social Impact Ventures, heeft de lijst gehaald in de categorie finance. 

3. Corona-update

  • DNB verlaagt buffereisen voor banken, ze moeten zo 200 miljard euro extra kunnen uitlenen. 
  • Online oogmeetdienst Easee van Yves Prevoo ziet de vraag stijgen door het coronavirus.
  • Veel Uber-chauffeurs verwachten aan het eind van de week al niet meer aan hun verplichtingen te kunnen voldoen, schrijft journalist Jeroen van Bergeijk – die eerder undercover ging bij Uber – in de Volkskrant
  • Uber en Lyft doen carpooling in de Verenigde Staten in de ban. 
  • Facebook gaat z’n medewerkers eenmalig 1.000 dollar extra betalen tijdens coronacrisis, schrijft The Information.
  • KPN en Ziggo maken een aantal betaalzenders gratis tijdens de crisis.
  • Het EK voetbal, waarvan Jitse Groens Takeaway een van de grote sponsors is, wordt een jaar uitgesteld.
  • NPO Zapp is met begonnen met een dagelijkse educatieve liveshow en zakenblad Quote biedt jongeren de kans om vragen te stellen over economische onderwerpen.

4. Happy Tosti voorkomt voedselverspilling met pop-up-supermarkt

Sociale tostiketen Happy Tosti werd door de plotselinge sluiting van de horeca opgezadeld met een vrachtlading aan overtollige tosti’s. Ondernemers Wibe Smulders en Jasper Kool gingen er op creatieve wijze mee om. Ze zetten een pop-up-supermarkt op in Den Haag. ‘We vertelden klanten: heb je een kleine portemonnee, neem het gratis mee, maar heb je een grote portemonnee, betaal dan voor twee. Mensen mochten hun eigen prijzen bepalen’, legt Smulders uit tegenover MT.nl. De ondernemers die werk bieden aan een kwetsbare groep krijgen veel vragen van medewerkers die zich zorgen maken over hun salaris. ‘Ik vertel ze dan dat ze zich voorlopig geen zorgen hoeven te maken.’

5. SoftBank zet streep door reddingsplan WeWork

Investeerder Softbank zou afzien van het plan om 3 miljard dollar aan aandelen WeWork van andere aandeelhouders over te nemen. Dit schrijft The Wall Street Journal op basis van ingevoerde bronnen. De Japanse investeringsmaatschappij vindt dat juridische procedures die tegen WeWork lopen reden zijn om terug te komen op de aandelenovername. De zakenkrant meldt dat Softbank dit plan niet heeft gecommuniceerd, waardoor het ook een onderhandelingstactiek zou kunnen zijn of een manier om tijd te kopen in de huidige volatiele markten.

6. En dan dit: Coronabier-mijdende Amerikanen blijkt mythe 

Tijdens de coronacrisis wordt ook veel nepnieuws verspreid. Bijvoorbeeld dat stervoetballer Cristiano Ronaldo enkele van zijn hotels om zou bouwen tot ziekenhuizen. Of dat Amerikaanse bierdrinkers minder Corona-bier zouden kopen door de associatie met het coronavirus. Dit zou blijken uit onderzoek van een Amerikaans pr-bureau en werd gretig overgenomen door De Telegraaf. De Volkskrant checkt de bewering, maar het onderzoek bleek ondeugdelijk uitgevoerd. Constellation Brands, dat Corona in de VS verkoopt, stelt juist dat de verkoop van het Mexicaanse zomerbier is toegenomen. 

Wat we ook lazen:

  • Onze grote uitdaging als samenleving is ‘Flatten the curve’. The Washington Post en NOS hebben mooie animaties en uitlegfilmpjes. 
  • Seepje begon afgelopen november met het verkopen van handzeep. Nadat het coronavirus in december uitbrak gingen de verkopen door het dak
  • China legt tijdelijk de handel in exotische dieren aan banden en dat is een zegen voor de biodiversiteit, schrijft Trouw
  • Gedragscodes in de wij-vorm kunnen contraproductief werken, concluderen onderzoekers op Harvard Business Review. 
  • Zoals gesteld is er veel nepnieuws. Onder meer persbureau AFP doet op Twitter nuttige feitenchecks.

Tot zover de Sprout-update van 18 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Tim Jansen is redacteur bij Sprout en Management Team

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!