Kabinet onderzoekt gebrek aan investeringen in vrouwen; ondergang TravelBird dupeert 40.000 reizigers

x

Ondernemersnieuws: Staatssecretaris roept experts bij elkaar over gebrek aan investeringen in vrouwen, 40.000 toeristen dupe van problemen TravelBird en beursplatform Nxchange duikt op crypto-aandelen.

1. Staatssecretaris onderzoekt gebrek aan investeringen in vrouwen

Staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer organiseert een rondetafelgesprek over het gebrek aan investeringen in door vrouwen geleidde startups, meldt zij in antwoord op Kamervragen van Kirsten van den Hul en Henk Nijboer (PvdA). Van alle Nederlandse startups die groeigeld ophalen heeft maar 1,6 procent een vrouw aan het roer staan, bleek afgelopen september. “Dit zie ik zeker niet als een gegeven”, stelt Keijzer. “Het is belangrijk om meer zicht te krijgen op de reden(en) waarom zo weinig vrouwelijke startups financiering krijgen. Dit start met de vraag hoeveel startups door een vrouw worden opgericht in Nederland en hoeveel financiering zij aanvragen van het totaal.”

2. Ondergang TravelBird dupeert 40.000 reizigers

Zeker 40.000 toeristen zijn gedupeerd door het in financiële problemen verkerende TravelBird, zegt garantiefonds SGR tegen de Telegraaf. De SGR is druk bezig om de vakanties van 6.000 gestrande toeristen op de bestemmingen af te laten maken. Daarnaast worden 32.000 mensen geholpen die nog moeten vertrekken. De bewindvoerder werkt tot 9 november mee aan het doorgaan van de reizen op kosten van de SGR, zegt directeur Erik-Jan Reuver. “Daarna is de situatie wat onzeker, omdat er diverse partijen zijn die TravelBird willen overnemen of doorstarten. Wie niet weg kan, krijgt geld terug.” Ondertussen aast het Duitse HolidayGuru op werknemers van TravelBird.

3. Handelsfonds selecteert nieuwe exportkampioenen 

Het Oranje Handelsmissiefonds heeft weer een trits aanstormende exportkampioenen benoemd die hulp krijgen bij hun internationale expansie. De elf winnaars van de zesde editie van het programma zijn onder meer Somnox (slaaprobot), Gastronomixs (van 25 onder de 25’er Inge Meijs), challenger 4Silence (bestrijdt snelwegherrie) en MagPaint (magneetverf). De groep krijgt een jaar lang steun van fondspartners ING, KLM, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De ondernemers gaan mee op handelsmissie en krijgen vier een-op-een gesprekken met ambassadeurs naar voorkeur. De ondernemers werden geselecteerd uit 350 inschrijvingen.

4. Nxchange duikt met Zwitsers op crypto-aandelen

Het Nederlandse beursplatform Nxchange gaat samenwerken met de Zwitserse blockchainbeurs Lykke. Daardoor kunnen particulieren aandelen of obligaties direct wereldwijd inkopen, zonder tussenkomst van banken en brokers. Volgens Nxchange-oprichter Marleen Evertsz steken de Zwitsers daarnaast een “forse kapitaalinjectie” in het bij de AFM geregistreerde beursplatform. Beleggers kunnen hun transacties, die worden geregistreerd met smart contracts, bijhouden met een (mobiele) Lykke-Nxchange-wallet. Met tokens, een soort cryptomunten, kan ook voor niet-liquide markten zoals vastgoed makkelijk een secundaire markt worden gemaakt. 

5. Chirurgenplatform en 3D-startup bij winnaars Accenture Innovation Awards

Tijdens de jaarlijkse Accenture Innovation Awards zijn vrijdag 8 winnaars bekroond in evenzoveel categorieën. Onder de winnaars zitten Incision Academy, een platform waar chirurgen kennis en vaardigheden kunnen delen en verbeteren met behulp van video en AR/VR en onze eerdere startup van de week Expivi, een 3D-productconfigurator om producten in een webwinkel in 360 graden te laten zien. De categorie gezondheid werd gewonnen door BI/OND, maker van hardware voor organs-on-chips, als vervanger voor petrischalen. De winnaars krijgen advies, workshops en mediawaarde. 

6. En dan dit: jarig Ikea (eventjes) kledingwinkel

Ikea maakt ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag een uitstapje naar de modewereld. Voor de die hard-fans van de blauw-gele meubelwinkel liggen er in zes Nederlandse vestigingen shirts en truien te wachten met opdrukken zoals ‘Billy is my homeboy’ en ‘Ik wil niet worden opgehaald uit Småland’. Ook Ikea-hotdogs en -softijsje zijn op kleding vereeuwigd – een variant op het rookworst-shirt van de Hema. Voor wie een mooi T-shirt zoekt bij zijn felrode Febo-slippers, is een Ikea-shirt met de beruchte inbussleutel wellicht een passende optie. Een goede marketingstunt kan natuurlijk niet zonder kunstmatig gecreëerde krapte: in elke vestiging zijn er maar een paar honderd exemplaren beschikbaar.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 5 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!