Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPMG stapt in robotadviseur; Fonds gaat voedselverspilling helpen halveren

Ondernemersnieuws: challenger AdviceRobo haalt KPMG binnen, corporates komen met fonds dat voedselverspilling moet halveren en Frits van Eerd koopt Spitfires.

1. KPMG stapt in bij fintech startup AdviceRobo

Sprout-challenger AdviceRobo heeft accountants- en advieskantoor KPMG binnengehaald als aandeelhouder. De fintech-scaleup van Rosali Steenkamer en Diederick van Thiel (rechts op de foto) dat de financiële risico’s voorspelt voor mensen en bedrijven die leningen aangaan, stond afgelopen jaar uitgerekend in de door KPMG opgestelde lijst FinTech 100. AdviceRobo is een “absolute voorloper in de sector”, zegt Rob Fijneman, kopstuk bij KPMG. De software van AdviceRobo werkt op basis van kunstmatige intelligentie en wordt nu al gebruikt als alternatief voor traditioneel risicomanagement bij banken, retailers en telecomproviders.

2. ‘Online bestellen maakt de buurt onveilig’

Online bestellen maakt woonwijken onveilig. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland, dat waarschuwt voor de bestelbusjes die regelmatig te hard en onoplettend door wijken scheuren. “In drukke straten komen dagelijks wel 40 tot 50 bestelbusjes per dag. Als de trend zich doorzet, zijn dat er over een jaar misschien wel 70 tot 80”, aldus VVN-directeur Alphons Knuppel in een persbericht. PostNL zegt in een reactie dat het juist veiliger wordt door de toenemende stroom pakketten: “Juist doordat de pakketmarkt groter wordt, kunnen bezorgers steeds vaker hun bus parkeren in de straat en lopend met een steekwagen verder.”

3. Google+ sluit op 7 maart

Nu is het officieel: Google sluit Google+ en alle api’s eromheen op 7 maart. Vanaf eind volgende maand gaan de eerste api’s al dicht, zodat mensen die inloggen met Google+ al de eerste problemen kunnen ondervinden. Daarmee is nu definitief een datum verbonden aan de in oktober aangekondigde exit van het geflopte sociale netwerk, dat ook nog eens ernstig bleek te lekken. Google+ werd gelanceerd in 2011 en had met Facebook moeten concurreren, maar kwam daarvoor te laat.

4. Jumbo-baas Van Eerd doet zichzelf twee Spitfires cadeau

Lekker, man: Jumbo-topman Frits van Eerd doet zichzelf twee Spitfires cadeau, de legendarische Britse gevechtsvliegtuigen uit WO II. Omroep Brabant pikte uit het wereldje van vliegtuiggekken op dat Van Eerd een kist met een bijzondere historie bemachtigde: de TB885 heeft in 1945 gevlogen bij het 322 Dutch squadron van de R.A.F., dat werd opgericht door Prins Bernhard. De supermarktondernemer, ook rallyfanaat, betaalde waarschijnlijk miljoenen voor zijn Spitfires. “Mijn grote droom is om met de Spitfire de hele wereld rond te vliegen.”

5. Oud brood en convenant tegen voedselverspilling

Bakkersformule Bbrood opent een ‘waste no more’-winkel in Amsterdam. Klanten kunnen daar brood van een dag oud kopen voor de helft van de prijs. Naast het afgeprijsde brood worden er ook nog steeds dagverse producten voor de normale prijs verkocht, meldt Retailnews. Verder betalen klanten 10 cent voor alle papieren verpakkingen. “We maken mensen bewust van de single use-verpakkingproblematiek en tegelijkertijd proeven ze dat brood van gisteren nog steeds lekker is”, zeggen initiatiefnemers Jan en Tom Miedema. Meer impact belooft overigens het convenant tegen voedselverspilling dat McDonald’s, Albert Heijn, Unilever en andere corporates maandag bekendmaakten: de stichting Samen tegen Voedselverspilling mag de komende jaren tientallen miljoenen investeren in bedrijven met goede ideeën. Doel: de verspilling halveren tot 1 miljoen ton in 2030.

6 . En dan dit: Coca Cola ‘crisp’ Smartwater wint Gouden Windei

Coca-Cola Smartwater is door het publiek verkozen tot ‘het meest misleidende product van 2018’ en wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond Foodwatch. Het plastic flesje met gedestilleerd water viel in de prijzen dankzij termen als ‘crisp water’, ‘inspired by clouds’ en andere marketingkreten om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen. “Dit keer kozen consumenten niet voor klassieke misleiding maar voor overdreven marketingpraat. Kennelijk roept dat veel irritatie op bij mensen”, aldus Foodwatch. Het commentaar van Coca-Cola zelf is een beetje beside the point: “De ingrediëntenlijst en de etikettering van het smartwater zijn duidelijk, feitelijk en voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. Er is wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 27 december. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.