Leapp maakt doorstart; 4,6 miljoen voor Instant Magazine

Ondernemersnieuws: afgeslankt Leapp krijgt tweede kans, Instant Magazine haalt 4,6 miljoen op en modemerk Burberry verbrandt miljoenen aan kleding. 

1. Leapp redt 100 banen met doorstart

Winkelketen voor opgeknapte Apple-producten Leapp maakt in afgeslankte vorm een doorstart. Het vorig maand failliet verklaarde bedrijf van Rogier van Camp is overgenomen door Nobel Capital. 100 van de 170 banen zijn daardoor gered, 14 van de 24 winkels gaan eind deze maand weer open. Leapp trekt zich onder de nieuwe eigenaar, met wie het al voor het faillissement in gesprek was over een nieuwe financieringsronde, terug uit Duitsland. Nobel legde voor de overname een onbekend bedrag op tafel, maar daar blijft het niet bij, zegt Nobel-partner Pieter Schroeder. "We zullen de onderneming voorzien van het nodige werkkapitaal." Van Camp blijft als aandeelhouder betrokken bij zijn bedrijf, dat momenteel op zoek is naar een nieuwe ceo.

2. 4,6 miljoen voor Instant Magazine

Digitaal uitgeefplatform Instant Magazine heeft 4,6 miljoen euro opgehaald voor de ontwikkeling van zijn platform voor interactieve publicaties. Het kapitaal is nodig voor het ontwikkelen van nieuwe functies, het integreren van CRM- en DAM-systemen en andere contentplatformen, expansie naar meer Europese landen en het uitbreiden van het Amerikaanse team. Het bedrijf (50 medewerkers) van Daan Reijnders en Joost Galama en claimt 1200 klanten in 40 landen. Geldschieters in deze ronde zijn Connected Capital en Newion, dat voor de derde keer investeert. 

3. Succesvolle proef met 4-daagse werkweek 

Een experiment waarbij 240 werknemers van een dienstverlener in Nieuw-Zeeland 4 dagen werken voor hetzelfde salaris als een 5-daagse werkweek, is een doorslaand succes. Door de ingekorte werkweek verbeterde de werk-privébalans, terwijl de productiviteit niet minder was dan bij 5 dagen. De ingreep zorgde voor slimmer werken, zoals korter vergaderen en automatiseren van processen. De oprichter van het bedrijf, Andrew Barnes, kwam op het idee toen hij las dat werknemers gemiddeld maar 3 uur per dag productief zijn, en dat het effect van afleidingen op het werk vergelijkbaar is met een nacht niet slapen. De ondernemer overweegt de 4-daagse werkweek nu permanent in te voeren: 

4. Grote bedrijven betalen later

Het betaalgedrag van grote bedrijven aan mkb'ers is het afgelopen jaar verslechterd, meldt MKB-Nederland-platform Betaal.nu. Grote bedrijven mogen sinds vorig jaar juli niet langer dan zestig dagen wachten met het betalen van hun rekening. Sinds die datum liep de gemiddelde betaaltermijn op van 41 naar 43 dagen. Mkb'ers betalen zelf ook later, een stijging van gemiddeld 28 naar 30 dagen. "De betaaltermijn van maximaal zestig dagen werkt in de praktijk averechts voor het midden- en kleinbedrijf en dreigt de nieuwe norm te worden", verzucht MKB Nederland-directeur Leendert-Jan Visser, die pleit voor een wettelijke norm van 30 dagen.

5. Alphabet verkoopt 4G-balonnen aan Kenia

Project Loon, een dochterbedrijf van Alphabet, gaat met behulp van ballonnen 4G-internet aanbieden in Kenia. Buiten de grote steden is internet in het Afrikaanse land schaars. De heliumballonnen, uitgerust met zonnepanelen en zendapparatuur, versturen hun data vanaf ongeveer 20 kilometer hoogte. In plaats van zendmasten met maar enkele kilometers bereik, bestrijkt iedere 4G-ballon een gebied van ruim 5000 vierkante kilometer. Project Loon onststond in 2011 in de stal van Google X, de tak van Alphabet waar moonshots worden uitgewerkt. Deze maand werd Loon een officieel dochterbedrijf van Alphabet. 

6. En dan dit: luxemerk Burberry vernietigt miljoenen aan kleding 

Luxemodemerk Burberry heeft het afgelopen jaar 32 miljoen euro aan overtollig verklaarde kleding, accessoires en parfum verbrand, schrijft de BBC. In totaal verbrandde het Britse merk de afgelopen 5 jaar ruim 100 miljoen euro aan voorraden. Burberry is een van de modemerken die op die manier voorkomen dat afgedankte producten worden gestolen of op de zwarte markt belanden. “Dit is het donkerste geheim van de mode-industrie”, reageert een woordvoerder van Greenpeace. “Burberry is slechts het topje van de ijsberg." Eind vorig jaar bleek dat H&M jaarlijks honderdduizenden kilo's afgekeurde kleding in een verbrandingsoven kiepert.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 20 juli. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl