Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loonkloof groeit; ondernemer kan telefoonabo ook per maand opzeggen

Ondernemersnieuws: loonkloof tussen topverdieners en werknemers groeit, ondernemers kunnen hun telefoonabonnement nu ook per maand opzeggen en De Vegetarische Slager maakt gehakt van Unox.

1. Loonkloof groeit


De loonkloof tussen de top en gewone werknemers bij de 1000 grootste bedrijven van Nederland groeit, bericht het CBS. Vorig jaar was het brutojaarsalaris van de vijf topverdieners per bedrijf 6,1 keer zo hoog als het salaris van de doorsnee voltijdwerknemers bij deze bedrijven. In 2010 was die loonkloof nog 5,5. De verschillen zijn op brutobasis wel groter dan die op nettobasis, met een loonkloof van 4,4. Het gemiddelde brutojaarloon van de vijfduizend topverdieners bij de duizend grootste bedrijven steeg tussen 2010 en 2015 met 22 procent tot gemiddeld 252.000 euro. Het gemiddelde cao-loon steeg in dezelfde periode met 6 procent. De loonkloof is het grootst in de financiële dienstverlening, waar de top gemiddeld 13,4 keer zoveel verdient als de rest. Bij 95 van de 1000 bedrijven verdient de top meer dan tien keer zo veel als de doorsnee werknemer. Dit zijn vooral financiële instellingen en techbedrijven, maar ook een aantal uitzendbureaus, supermarkten en warenhuizen.


2. Ondernemer kan telefoonabo ook per maand opzeggen


Het duurde even, maar ook ondernemers kunnen nu maandelijks hun telefoonabonnement opzeggen, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Net zoals bij consumenten kan een contract daardoor niet meer stilzwijgend voor een periode langer dan een maand worden verlengd. Op initiatief van de Tweede Kamer is de wet gewijzigd om de bescherming uit te breiden van ‘consument’ naar ‘eindgebruiker’. Volgens de ACM klaagden vooral zelfstandigen en kleine bedrijven vaak over contracten die stilzwijgend waren verlengd. Ondernemers dachten dat hun contract was afgelopen, maar kregen bij een overstap toch een afkoopsom of boete van hun oude aanbieder. De nieuwe aanpassing geldt per 1 oktober, maar geldt ook voor contracten die voor die tijd al stilzwijgend zijn verlengd.


3. Yoni Care meest innovatieve bedrijf


Yoni Care is het meest innovatieve mkb-bedrijf van Nederland, volgens de 11e editie van de MKB Innovatie Top 100 (Kamer van Koophandel, De Financiële Telegraaf). Het bedrijf van Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly maakt tampons van biologisch katoen, zonder synthetische stoffen. Vorig jaar lag hun product in het schap bij Etos en Marqt, vanaf begin deze maand is Yoni ook te koop bij Albert Heijn. De jury noemt Yoni een nieuw product “met een grote impact”. “Het zijn twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen.” De hele MKB Innovatie Top 100 vind je hier.


4. RIP Meerkat


Videostremming-app Meerkat is niet meer. Zelden ging een app zo snel van niks naar hype, en weer terug. Op het hoogtepunt vorig jaar hadden enkele honderdduizenden mensen de app geïnstalleerd en kwamen investeerders met 12 miljoen euro over de brug. Maar tegen het geweld van Twitter (Periscope) en Facebook Live was de startup van Ben Rubin niet bestand. Rubin ziet echter een structureel probleem met livestreaming: het lukt volgens hem maar niet om daar een dagelijkse gewoonte van te maken. Het team van Meerkat stort zich nu op Houseparty, een app waarmee gebruikers een privé-uitzending een kleine groep kunnen optuigen, in plaats van een voor de hele wereld zichtbare video.


5. TicketSwap en Mollie strijden tegen kanker


Tweedehands ticketplatform TicketSwap wil minimaal 50.000 euro inzamelen voor Fight Cancer, een stichting die strijdt tegen kanker. Het geld gaat naar 6 jonge, talentvolle artsen en onderzoekers. Het bedrijf van Hans Ober roept klanten daarvoor op om te doneren bij de aan­- of verkoop van een toegangsbewijs. “Net als bij veel mensen heeft kanker een grote impact op het team van TicketSwap”, schrijft het bedrijf. Volgens Ober past het “eigenzinnige” Fight Cancer goed bij TicketSwap. “Ik wil geen abonnementje, collectes komen altijd op het verkeerde moment en om nou via een marathon geld op te halen is niets voor mij.” Samen met betaalprovider Mollie verdubbelt TicketSwap elke euro tot 20.000 euro.


6. En dan dit: Vegetarische Slager maakt gehakt van Unox


De Vegetarische Slager en – jawel – worstenmaker Unox zijn vanaf nu partners in crime. Het bedrijf van Jaap Korteweg (man van PvdD-leider Marianne Thieme) maakt samen met het Unilever-merk naar eigen zeggen de eerste vleesvervanger in het vleesconservenschap: ‘Vegetarische Gehacktballetjes in satésaus’. Korteweg noemt de deal een belangrijke mijlpaal. “Unilever bereikt met zijn producten meer dan een miljard mensen en deze stap samen met Unox zal het voor nog meer mensen aantrekkelijk maken om laagdrempelig met vegetarisch eten kennis te maken.” De samenwerking blijft waarschijnlijk niet beperkt tot 1 product: het bedrijf van Korteweg hint op een vegetarische rookworst.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 3 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.