Lotto dumpt tv voor Facebook; ING blokkeert rekening na crypotransactie

Ondernemersnieuws: Lotto dumpt tv voor Facebook, ING blokkeert rekening ondernemer na crypotransactie en onbeperkte vakantiedagen vallen in de smaak. 

1. Lotto dumpt tv voor Facebook

Lotto zendt zijn wekelijkse trekking vanaf morgen niet meer uit op televisie, maar op Facebook, schrijft Adformatie. Het gokbedrijf wil zo beter aansluiten bij interactief mediagebruik en "een betere beleving van het spelelement en het winnen", zegt marketingdirecteur Michael Kastelijns. Bij de SBS6-uitzending konden mensen al een paar uur voor de uitzending zien of ze iets gewonnen hadden. De Facebook (Live)-uitzending volgt op 2,5 uur na het sluiten van de verkoop. Lotto claimde bij SBS6 een half miljoen kijkers. Hoeveel Facebook-kijkers het overhoudt vindt Kastelijn "minder belangrijk".

2. ING blokkeert rekening ondernemer na crypotransactie

ING heeft de rekening geblokkeerd van een ondernemer omdat die de herkomst van zijn bitcoin-winsten weigert te onthullen, bericht Quote. Verhuisondernemer Jan Dupuy verzilverde afgelopen december bijna 70.000 euro aan bitcoins, waarna hij door ING om opheldering werd gevraagd. Dupuy zou bereid zijn geweest om de transactiegegevens van de koerswinsten te overleggen, maar dat is volgens de bank niet genoeg om te voldoen aan de Wet op het financieel toezicht (Wft). Volgens Dupuy kon een zakenpartner die bij de Rabobank bankiert wel ongestoord zijn cryptowinst in euro’s omzetten. De ondernemer stapt naar de rechter om zijn rekening vrij te laten geven. “Inmiddels begint dit ‘peanut’ dossier een veel te grote omvang te krijgen in verhouding tot het belang,” zegt Dupuy, “zeker gezien het feit dat mijn compagnon met precies dezelfde transacties geen enkele navraag van zijn Nederlandse bankinstelling heeft gekregen." 

3. Onbeperkte vakantiedagen vallen in de smaak

Medewerkers onbeperkte vakantiedagen geven is een goed idee, vindt een meerderheid van de respondenten in een onderzoek van Sprout. De meerderheid overweegt het concept ook daadwerkelijk in te voeren. Gemiddeld geven de ondervraagden het idee van onbeperkte verlofdagen als cijfer een 7,1. Werknemers met meer vrijheid en verantwoordelijkheid zijn creatiever, betogen voorlopers zoals Homerun, HelloPrint en Bynder. Voor ongeveer een derde van de deelnemers aan het onderzoek zijn onbeperkte vakantiedagen een brug te ver. Zij vinden het “een te grote stap van oud naar nieuw denken”. Of: “Dan valt er niets meer te plannen en afspraken kunnen niet nagekomen worden.”

4. Delftse scootmobiel kiest voor made in Holland 

Scoozy, de Delftse startup die de markt voor scootmobiels wil opschudden, gaat voor made in Holland, meldt het bedrijf in een update. De vier oprichters staken hun licht eerst op in China. "Maar na een vlucht van een dag, talloze presentaties bijwonen en weer een vlucht van een dag terug, blijkt toch maar weer: zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens anders." De scootmobielmaker kiest nu voor Technologies Added, een bedrijf uit Emmen. Scoozy begint daar met een handmatige productielijn, die door stapsgewijs te automatiseren kan opschalen naar grotere aantallen. "Door de flexibele robotisering kunnen we kwaliteit leveren, vergelijkbaar met die van grote autoproducenten."

5. Zonne-auto Lightyear krijgt fabriek in Helmond

In ander lokaal productienieuws-op-vier-wielen: Lightyear, dat een gezinsauto op zonne-energie ontwikkelt, krijgt een productiehal op de Automotive Campus in Helmond, schrijft het Eindhovens Dagblad. De startup wordt huurder van een nieuw te bouwen onderkomen van 3000 vierkante meter. Eind volgend jaar moeten daar de eerste zonnewagen opgeleverd worden, met een prijskaartje van 119.000 euro per stuk. Van de eerste oplage van 20 stuks zijn er inmiddels 17 verkocht (met een aanbetaling van 19.000 euro). Om op te schalen is het bedrijf op zoek naar een investeringsronde van 30 miljoen euro. Lightyear komt voort uit de Stella, de prijswinnende zonne-auto van de TU Eindhoven. 

6. En dan dit: Tinder vindt #perfectmatch in Manchester City

De Engelse voetbalclub Manchester City heeft een nieuwe hoofdsponsor gevonden in datingapp Tinder, dat voor een onbekend bedrag de komende jaren op de shirts van City prijkt. "Tinder heeft een wereldwijd platform dat net als voetbal iedere dag miljoenen mensen bij elkaar brengt", laat City weten. "We gaan uitzoeken hoe we ons publiek kunnen bereiken met de aantrekkingskracht van Tinder." Tinder heeft zijn socialemedia-icoontjes al veranderd in blauw en wit, de clubkleuren van City. De voetbalclub kan komend weekend kampioen van Engeland worden, nota bene in een wedstrijd tegen stadgenoot Manchester Unitied, de club die vorig jaar op punt zou hebben gestaan om met Tinder in zee te gaan.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 6 april. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl