Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marcel Boekhoorn verlaat Hema; Helft banen zakelijke eventbranche op de tocht

Ondernemersnieuws: Marcel Boekhoorn keert Hema rug toe, fors omzetverlies TomTom en horrorjaar voor zakelijke evenementenbranche.

1. Marcel Boekhoorn weg bij Hema

Investeerder Marcel Boekhoorn heeft warenhuisformule Hema nu officieel verlaten als commissaris. Hema meldt in een persbericht dat Boekhoorn sinds 3 juli is teruggetreden uit de raad van commissarissen (rvc). Boekhoorn had het noodlijdende Hema in 2018 gekocht, maar de schuldenberg werd – mede door corona – zo nijpend dat schuldeisers onlangs de macht hebben gegrepen bij het bedrijf. Dit deden zij in ruil voor het wegstrepen van 300 miljoen euro aan schulden. Een woordvoerder van Hema meldt aan het Financieele Dagblad dat Boekhoorn op eigen initiatief de rvc gedag gezegd heeft.

2. Oud-challenger Slim Opgewekt failliet

Oud-challenger Slim Opgewekt is begin deze week failliet verklaard. Het Arnhemse bedrijf plaatst zonnepanelen op scholen. Slim Opgewekt is onderdeel van de Slim Opgewekt Groep, waaronder ook Sportief Opgewekt en Onze Zorg is Opgewekt vallen. Die delen zouden niet failliet zijn. Het bedrijf meldt ‘onevenwichtig hard geraakt’ te zijn door de coronacrisis. Scholen stelden massaal hun verduurzamingsprojecten uit door de crisis, waardoor Slim Opgewekt vrijwel zonder opdrachten kwam te zitten. Toch leed het bedrijf ook voor de coronacrisis al verlies.

3. Omzetdip TomTom door coronacrisis

TomTom noteerde het afgelopen kwartaal een maar liefst 41 procent lagere omzet dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Dat meldt het concern woensdag. De omzet kwam uit op afgerond 124 miljoen euro, terwijl dat een jaar ervoor nog afgerond 211 miljoen euro was. Zowel de verkoop van losse als die van ingebouwde navigatiesystemen daalde sterk tijdens de coronacrisis. TomTom boekte een negatief nettoresultaat van afgerond 62 miljoen euro. Hoe de rest van het jaar eruit zal zien voor TomTom, daar durft het bedrijf nog niets over te zeggen.

4. Meer vrouwen in de top

Het aantal vrouwen in de boardroom van beursgenoteerde bedrijven neemt toe, meldt beleggersvereniging Eumedion woensdag. Tot dusver zijn er dit jaar meer vrouwelijke commissarissen (35) benoemd dan mannelijke (32). Van alle AEX-genoteerde ondernemingen is inmiddels 19 procent van de bestuurders vrouw. Afgelopen jaar was dat nog 10 procent. Bij alle AEX-bedrijven behalve ABN Amro is een derde van het aantal commissarissen inmiddels vrouw. Zij sorteren hiermee voor op een wettelijk quotum dat in 2021 in zal gaan.

5. Corona of niet, Nederlands mkb bleef open

Nederlandse mkb-bedrijven sloten de deuren een stuk minder vaak dan het wereldwijd gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek van de Oeso, de Wereldbank en Facebook onder meer dan 30.000 mkb-bedrijven in ruim vijftig landen. Sloot wereldwijd gemiddeld vier op de tien mkb-bedrijven de deuren na de corona-uitbraak, in Nederland deed slechts één op de tien mkb-partijen dit. Bedrijven met een vrouwelijke leider deden de deuren wereldwijd een stuk vaker dicht dan bedrijven met een man aan de leiding. Dit zou volgens de onderzoekers komen doordat vrouwelijke ondernemers vaker in sectoren werkten die hard geraakt werden door de coronapandemie.

6. Horrorjaar voor zakelijke evenementen: helft banen op de tocht

De zakelijke evenementenbranche staat op instorten. De branche blijft onrendabel met de anderhalvemeterregels en verwacht dit jaar maar liefst driekwart van de jaaromzet, zo’n 4 miljard euro, in rook te zien opgaan. Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van een inventarisatie van branche- en vakorganisaties die aangesloten zijn bij overlegorganisatie Eventplatform. Momenteel werken er nog 71.000 mensen in de branche, maar onder de huidige regels zal de helft van hen op 1 oktober ontslag krijgen, is de verwachting. Bedrijven in de branche zagen hun omzet met ruim 80 procent dalen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. En dan dit: Burger King-koeien op dieet voor klimaat

De koeien die worden gebruikt voor de hamburgers van Burger King gaan voortaan de laatste maanden van hun leven op dieet. De vastgoedgigant zal citroengras aan hun veevoer toevoegen, om zo de uitstoot van broeikasgassen met een derde te verminderen. Koeien stoten manelijk methaan uit, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. De nieuwe voerwijze is duurder dan bij reguliere vleesproductie. Burger King stelt de kosten niet door te willen rekenen naar klanten, waardoor het aannemelijk lijkt dat boeren ervoor op zullen draaien.

Wat we ook lazen:

  • Gesteggel over fooien bij een Duitse dochter van Jitse Groens Takeaway. (Business Insider)
  • De bijen hebben verdomd weinig aan het kabinet Rutte-III. (Follow the Money)
  • Coca-Cola investeert in Nederlandse startup voor plastic recycling. (Het FD)
  • Hoe Uber en Lyft in Seattle streden tegen een minimumloon (C/net)
  • Grote stap voor Uber: chauffeurs hun eigen tarief laten bepalen (Rens Lieman)

Tot zover de Sprout-update van 16 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.