Marco Aarnink gaat weer zelf drukken; challenger Joost Zorgt failliet

Marco Aarnink

Ondernemersnieuws: Marco Aarnink koopt (weer) een drukkerij voor Print.com, Joost Nauta failliet met thuishulp-challenger en Spotify duikt vol in de podcasts.

1. Marco Aarnink heeft weer een drukkerij voor Print.com

Marco Aarnink is weer helemaal back in print: hij heeft, samen met grafisch bedrijf Kampert-Nauta, een drukkerij overgenomen voor zijn nieuwe scaleup Print.com. Het gaat om TMB Print & Sign, maakte Aarnink woensdag bekend op een vakbeurs. Aarnink begon in 2017 Print.com met de aankoop van de domeinnaam en ging live met een webapplicatie om drukwerk te bestellen. Vorige maand kocht hij al textieldrukkerij Brezo in Kampen, zodat Print.com nu van alle markten thuis is. Aarnink: “TMB is een pareltje, een bedrijf met oog voor detail. Daarnaast is TMB door haar ligging de ideale productiepartner als het gaat om de aanleverdeadlines bij logistieke partners.”

2. GetSocial valt om na 8 miljoen aan funding

Gamebedrijf GetSocial, vijf jaar geleden opgericht als sociaal platform voor mobiele gamers en app-ontwikkelaars, is failliet. De door game-ondernemer Reinout te Brake opgerichte startup haalde in 2016 nog 2,5 miljoen dollar op bij onder meer Astor Participaties en Novamedia van Boudewijn Poelmann, de man achter de Postcode Loterij. Daarmee kwam volgens RTLZ het totale investeringsbedrag op 8 miljoen euro. Te Brake, ook bekend als oprichter van Iqu en MMO Traffic, raakte zijn belang in GetSocial begin 2018 kwijt, toen zijn holding TM Ventures werd geveild – voor 8500 euro.

3. Joost Nauta failliet met zorgbedrijf na mot met verzekeraar

Sprout challenger Joost Nauta is woensdag failliet verklaard met zijn thuiszorgorganisatie Joost Zorgt. De oorzaak is een langdurig zakelijk conflict over geld met zorgverzekeraar Zilveren Kruis. "De benodigde continuïteit van zorg in de huidige situatie kan niet langer gegarandeerd worden", aldus het bedrijf, waarvoor Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Flevoland en West-Brabant. ongeveer driehonderd mensen werken voor achthonderd cliënten. Nauta, die zelf vanwege de spierziekte SMA afhankelijk is van continue hulp, hoopt op een doorstart. "In de komende periode staat continuïteit van zorg, arbeid en inkomen centraal.”

4. Spotify gaat vol in de podcastbusiness

Spotify is flink aan het inkopen op het gebied van podcasts. Deze week waren Gimlet (uitgever, bekend van Reply All) en Anchor (dienst om zelf podcasts te maken aan de beurt, maar het Zweedse streamingbedrijf heeft nog een pot van 500 miljoen dollar klaarstaan voor ‘nog meer overnames’. De gedachte: podcastluisteraars die bij Spotify shoppen zullen er ook blijven hangen voor – betaalde – muziek.

5. Impact-investeerder Goodwell stapt in Keniaanse e-commerce

De Nederlandse impact-investeerder Goodwell stapt voor 2 miljoen dollar in Copia, een e-commerce bedrijf dat in Kenia producten en diensten levert aan consumenten in de laagste inkomensgroepen: de ‘Base of the Pyramid’. Copia heeft volgens het private equitybedrijf groeipotentie in eigen land maar ook in andere opkomende landen in Sub-Sahara Afrika, Latijns-Amerika of Azië. Dankzij een slimme combinatie van technologie, lokale agenten en efficiënte distributie hebben klanten van Copia, die vooraf betalen, al binnen 2 tot 3 dagen hun bestelde producten in huis.

6. En dan dit: Van Haren mag geen pumps met rode zolen verkopen

Sorry, Van Haren: de rechter steekt een stokje voor de verkoop van pumps met een knalrode zool. Kenners weten: dit is hét handelsmerk van de hakjes van Louboutin. Van Haren bracht in 2012 voor een paar tientjes de schoen 'Fifth Avenue by Halle Barry' op de markt, waarop Louboutin een jaar later in actie kwam. De juridische strijd duurt inmiddels al jaren. Vorig jaar stelde het Europese Hof van Justitie al dat de Franse schoenenontwerper Christian Louboutin het alleenrecht op de rode zolen kan claimen. De rechtbank in Den Haag volgt nu die beslissing.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 7 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.