Meer kijkers dumpen tv-abonnement; minister belooft ondernemers meer inspraak, minder regels

Netflix

Ondernemersnieuws: meer kijkers dumpen tv-abonnement, minister belooft ondernemers meer inspraak en sociale bouwmagnaat is 's werelds meest succesvolle ondernemer.

1. Meer mensen dumpen tv-abonnement

Het aantal huishoudens zonder tv-abonnement neemt toe, blijkt uit een kwartaalonderzoek van Telecompaper. Het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting is nu bijna 5 procent, een stijging van 50 procent vergeleken met 2 jaar geleden. Onlinediensten zoals Netflix, Videoland en Amazon Prime krijgen er ondertussen klanten bij. Vooral jongeren tussen 20 en 30 jaar dumpen hun tv-abonnement, maar de laatste kwartalen laten ook huishoudens tussen de 30 en 50 jaar een stijging zien. Mensen die hun tv-abonnement lozen, vervangen die vaak niet door een onlinevariant voor lineaire televisie, zoals Play van KPN en Knippr, die beide binnenkort zullen verdwijnen. NLziet, een online dienst van NPO, RTL en SBS, komt vooralsnog niet voorbij de honderdduizend abonnees. 

2. Minister belooft meer inspraak, minder regels 

Ondernemers, en specifiek het mkb, worden de komende jaren meer betrokken bij de vormgeving van nieuwe regels, belooft staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken). Ook belooft zij de regeldruk te verlagen. “Of het nu gaat om het ontwikkelen van nieuwe apps of het bieden van de juiste zorg, professionals moeten tijd en ruimte hebben om hun beroep uit te oefenen. Zonder daarbij gehinderd te worden door onnodige of onduidelijke regels.” Ondernemers en ondernemersverenigingen krijgen via een ‘mkb-toets’ de mogelijkheid om vooraf in panels met ministeries mee te denken over de werkbaarheid en uitvoerbaarheid van regelgeving. De eerste toetsen op het gebied van de Winkeltijdenwet en de Thuiskopieheffing hebben inmiddels plaatsgevonden.  

3. Vakbond daagt Deliveroo om ‘uitknijpbanen’

Maaltijdbezorger Deliveroo krijgt er nog een rechtszaak bij vanwege “uitknijpbanen”, zoals vakbond en aanklager FNV de koeriersbanen van het Britse bedrijf noemt. Volgens de FNV werkt Deliveroo met schijnzelfstandigen en ontduikt het bedrijf daarmee de cao. Vijftien koeriers overhandigden daarom vrijdag een dagvaarding aan hun opdrachtgevers. Fietskoeriers krijgen sinds kort als zzp'er per bezorging betaald en niet meer per uur. Daardoor kunnen zij geen aanspraak maken op doorbetaling bij arbeidsongeschiktheid, komen ze niet in aanmerking voor een WW-uitkering en bouwen ze geen pensioen op. Deliveroo is verrast door de rechtszaak, reageert een woordvoerder tegen Sprout. In het Verenigd Koninkrijk kreeg een andere vakbond vrijdag groen licht van de rechter om Deliveroo te dagen op grond van het schenden van mensenrechten, omdat de maaltijdenbezorger zijn koeriers belet om een collectieve arbeidsovereenkomst op te tuigen. 

4. Home24 zorgt voor tweede succesvolle ‘online’ beursgang binnen week  

Na Adyen kan ook de Duitse online woonwinkel Home24 terugkijken op een succesvolle beursgang. De webwinkel uit de startupfabriek Rocket Internet maakte vrijdag zijn beursdebuut op de midkapbeurs MDAX en eindigde de dag met een aandeel van ruim 29 euro, 28 procent boven de introductieprijs van 23 euro. Dat is goed voor een beurswaarde van 750 miljoen euro. Home24 is actief in acht landen waaronder Nederland, en heeft inmiddels ook zeven showrooms in een aantal Duitse steden. Winst wordt er - in tegenstelling tot Adyen - nog niet gemaakt. De opbrengst van 150 miljoen euro wordt dan ook deels gestoken in het afbetalen van schulden. De beursgang is de derde voor Rocket Internet, dat eerder Thuisbezorgd-concurrent Delivery Hero en HelloFresh naar de publieke markt bracht.

5. Bouwmagnaat succesvolste ondernemer van de wereld

De Braziliaanse Rubens Menin is tijdens een verkiezing van EY uitgeroepen tot ’s wereld meest succesvolste ondernemer. De titel EY World Entrepreneur Of The Year dankt Menin behalve aan een winstgevende onderneming aan het feit dat hij de arme bevolking van Brazilië aan betaalbare huisvesting helpt. De 62-jarige Menin richtte op zijn 21ste bouwbedrijf MRV Engenharia op, waarmee hij een manier ontwikkelde om goedkoop en snel te bouwen. Het bedrijf levert een appartementencomplex met zestien huizen in tien werkdagen op. "Een bedrijf dat geen missie heeft, is niet duurzaam", zegt Menin tegen de Financial Times. "Mijn missie is woningbezit toegankelijk maken voor iedereen. Ontelbaar veel mensen hebben baat bij een gezonde bouwsector. Wij ondernemers kunnen de wereld echt ten goede veranderen." Menin won in een groep van 56 ondernemers uit 46 landen, waaronder de Nederlandse afgevaardigde Tijn van Elderen, topman van Brabantia. 

6. En dan dit: McDonald’s zwaait plastic rietje uit 

Fastfoodketen McDonald’s doet plastic rietjes in zijn Nederlandse vestigingen vanaf volgend jaar in de ban. De plastic stengels belanden vaak als zwerfvuil in de natuur. McDonald’s gooide het roer om nadat een milieu-organisatie een petitie indiende die online door een half miljoen mensen werd ondertekend. Wat er voor de plastic rietjes in de plaats komt, is nog niet besloten. Afhankelijk van nog lopende tests in andere landen wordt er gekozen voor papier, biologisch afbreekbaar plastic of tuitjes zoals bij koffiebekers. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar McDonald’s dagelijks 1,8 miljoen plastic rietjes verbruikt, is de opvolger al wel bekend. Britse klanten slurpen hun milkshake vanaf september door een papieren rietje. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 18 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!