Megaronde voor kweekvlees-startup; KNVB zwicht voor EasyToys

Ondernemersnieuws: investeerders steken 55 miljoen in Nederlandse kweekvlees-startup, medeoprichter trekt deur dicht bij Adyen en KNVB door de knieën voor EasyToys.

1. Mosa Meat verorbert 55 miljoen dollar 

Kweekvlees-startup Mosa Meat heeft een Series B-ronde gescoord van 55 miljoen dollar. Daarmee kan het Maastrichtse bedrijf zijn pilot-productiefaciliteit in Maastricht uitbreiden en een productielijn ‘van industriële omvang’ bouwen. Geldschieter is Blue Horizon Ventures, een impactinvesteerder die zich specialiseert in voedseltechnologie. ‘Na een grondig onderzoek van de technologie en het team zijn we ervan overtuigd dat Mosa Meat een sterke positie heeft om voorop te lopen in het opschalen van kweekvlees’, zegt Blue Horizon-partner Regina Hecker. Mosa Meat is samen met het eveneens Nederlandse Meatable in de race om als eerste in de wereld kweekvlees op de markt te brengen.

2. Medeoprichter en miljardair Arnout Schuijff zwaait Adyen uit 

CTO Arnout Schuijff vertrekt voor het einde van dit jaar bij Adyen, de betaaldienst die hij in 2006 mede oprichtte. Schuijff (53) opereerde op de achtergrond, wat wordt onderstreept door het feit dat noch bij het begeleidende persbericht, noch op de bestuurspagina een afbeelding staat van de enigmatische ondernemer. ‘Na veertien jaar Adyen te hebben opgebouwd, is het tijd om de volgende fase van de ontwikkeling over te laten aan een nieuwe generatie van zeer getalenteerde ontwikkelaars’, zegt Schuijff. Met een geschat vermogen van 1,3 miljard euro claimde de techneut vorig jaar de 22ste plek in de Quote 500, een bedrag dat alleen maar is gegroeid dankzij de koersexplosie van dit jaar.

3. KNVB zwicht voor EasyToys

FC Emmen mag toch erotiekbedrijf EasyToys op zijn shirt zetten. Nationale voetbalbond KVNB vond het bedrijf van Eric Idema in eerste instantie ongepast als shirtsponsor. Maar na overleg met beide partijen, politieke druk en onder dreiging van een kortgeding gaat de voetbalbond alsnog door de knieën. Wel werd er een compromis gesloten: de oorspronkelijke driejarige verbintenis is teruggedraaid naar een jaar, zodat KNVB de kennelijk gevoelige samenwerking (naar verluidt goed voor een half miljoen euro per jaar) eerder kan evalueren. EasyToys prijkt zondag aanstaande voor het eerst op het shirt van FC Emmen, in de thuiswedstrijd tegen Willem II.

4. Picnic wil naar Frankrijk en Verenigd Koninkrijk

Na Nederland en Duitsland staan Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk op het verlanglijstje van Picnic, vertelt medeoprichter Joris Beckers aan het FD, in een interview dat zaterdag verschijnt. Wanneer die landen aan de beurt zijn onthult hij nog niet. In Nederland en Duitsland is de supermarkt al succesvol, zegt Beckers. 'We zouden niet weten waarom het in Engeland, Frankrijk, Spanje of Polen anders zou werken.' Om Europees te kunnen groeien verrruilt Picnic inkooporganisatie Superunie voor een verbond met de Duitse supermarkt Edeka, dat al een belang heeft van 35 procent in Picnic Duitsland. De vijf jaar oude challenger verwacht dit jaar een omzet van 500 miljoen euro.

5. Spotify-oprichter Ek zet 1 miljard opzij voor startups   

Spotify-oprichter Daniël Ek wil de komende tien jaar 1 miljard euro van zijn eigen geld in Europese startups investeren, zei de Zweedse ondernemer donderdag tijdens een (digitale editie van) techconferentie Slush. Hij gaat daarvoor op zoek naar veelbelovende ‘deep tech’ en 'opzienbarende ideeën' (moonshots) op het gebied van gezondheid, educatie, machine learning en biotechnologie. Om geschikte bedrijven te vinden voor zijn nieuwe fonds wil Ek samenwerken met wetenschappers, investeerders en overheden. Europa moet meer 'superbedrijven' voortbrengen, vindt Ek. 'Die leggen de lat hoog en kunnen dienen als inspiratie.' Op basis van zijn belang in Spotify heeft Ek een vermogen van 3 miljard euro.

6. Taxi2Airport maakt doorstart dankzij anonieme investeerder  

Taxi2Airport maakt een doorstart, meldt Quote. Het door Han de Groot en Pieter Schoen (VOC Capital) gefinancierde platform blies afgelopen juni de kaarsen uit nadat de coronapandemie hard had toegeslagen in de reisbranche. Maar een nieuwe, nog onbekende investeerder zorgt ervoor dat de surseance niet eindigt in een faillissement. VOC Capital stak ruim 2 miljoen euro in het Amsterdamse bedrijf. De aandeelhouders wilden echter niet meer bijlappen, schrijft de curator in een brief waar Quote beslag op legde. De anonieme reddende engel zou 'substantieel’ willen investeren, en alle openstaande schulden aflossen.

7. Techbedrijven verenigen zich tegen Apple

Een groep techbedrijven waaronder Basecamp, Epic Games, Match (Tinder) en Spotify heeft een coalitie opgericht als protest tegen het App Store-beleid van Apple. De bedrijven hebben geen zin meer om 15 tot 30 procent per transactie af te dragen. De oprichting van de Coalition for App Fairness volgt op een felle strijd die Epic Games vorige maand ontketende door met zijn game Fortnite het verplichte betalingssysteem van App Store te omzeilen. Oprichter van Basecamp Jason Fried schreef in juni al een open brief waarin hij de Apple beticht van oneerlijke praktijken. Na een klacht van Spotify opende de Europese Commissie in juni een onderzoek naar de appwinkel van Apple.

8. Hotel mag schoonmaakbedrijf dumpen tijdens pandemie

Het Conservatorium Hotel in Amsterdam mocht schoonmakers van schoonmaakbedrijf CSU na de uitbraak van de coronapandemie buiten de deur zetten, bericht RTL Nieuws naar aanleiding van een uitspraak van de voorzieningenrechter. CSU vond dat het hotel op basis van een eerder afgesloten contract een afnameverplichting had (ter waarde van bijna 28.000 euro per maand), en stuurde een rekening over een periode waarin het hotel gesloten was. Omdat het hotel weigerde te betalen, stapte het schoonmaakbedrijf naar de rechter. Die oordeelt dat het hotel alleen voor de daadwerkelijk verrichte schoonmaakwerkzaamheden hoeft te betalen.

9. En dan dit: Coronacolbert is niesproof

Niezen aan de binnenkant van je elleboog, check. Maar hoe zit dat wanneer je een mooi pak draagt, vroeg pakkenwinkel Pakkend zich af. Moet dat dan na elke nies naar de stomerij? De oplossing: zet het elleboogstuk aan de binnenkant, zodat er ‘naar hartenlust (kan) worden geniest zonder dat de stomerijkosten hoog oplopen’. Pakken levert het coronacolbert in meerdere variaties en honderden stoffen. Ook is er de nodige keuze in elleboogstukken. Die zijn gemaakt van ‘speciaal bewerkt leer’ dat eenvoudig schoon te vegen is, met een tissue, zakdoek of pochet. Hatsjoe!

Wat we ook tegenkwamen:

  • Oud-winnaar van de 25 onder de 25 Bitsensor ging vorig jaar ten onder omdat het te veel bezig was met technologie en te weinig met product-market fit, schrijft medeoprichter Alex Dings op LinkedIn
  • Hoe de coronapandemie de twee ‘droomstartups’ Lightyear en Hardt Hyperloop raakt. (het Financieele Dagblad)
  • OnlyFans, maar dan voor Twitter: OnlyTweets is een nieuw experiment om individuele makers geld te laten verdienen 
  • Uber, Lyft, Doordash en Instacart staken al 170 miljoen dollar in een campagne tegen een wet die het in Californië lastiger zal maken om gig-werkers als zelfstandigen te bestempelen. (Quartz)
  • Amazon heeft donderdag een drone gepresenteerd – voor in huis:

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 25 september. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!