Mendix verkocht voor 628 miljoen; Ali Niknam steekt 35 miljoen euro in Bunq

Derek Roos, Mendix

Ondernemersnieuws: Rotterdammers Mendix voor 628 miljoen in Duitse handen, Ali Niknam pompte tot nu toe 35 miljoen euro in Bunq en Jitse Groen heeft oogje op Foodora. 

1. Mendix verkocht voor 628 miljoen

De Rotterdamse softwarebouwer Mendix komt voor 628 miljoen euro in handen van Siemens, dat de overname in contanten financiert. Derek Roos en broers Roald en Derckjan Kruit bouwden de afgelopen 13 jaar een bedrijf met ruim 400 medewerkers en 29 miljoen omzet (2016). Mendix verkoopt software waarmee bedrijven zonder al te veel softwarekennis apps en websites kunnen bouwen. Naast de overnamesom investeert Siemens meer groeigeld in Mendix dan wat het Rotterdamse bedrijf met een beursgang of investering had kunnen ophalen, schrijft Roos. De overname is een gedroomde exit voor onder meer de Nederlandse investeerders Henq en Prime, die respectievelijk in 2006 en 2012 in het bedrijf stapten.

2. Ali Niknam stak tot nu toe 35 miljoen euro in Bunq

Bunq heeft vorig jaar 9 miljoen euro verlies gemaakt, schrijft de Telegraaf op basis van de jaarrekening die het bedrijf van Ali Niknam uit bij de KvK heeft gedeponeerd. De rode cijfers zijn bijna een verdubbeling van het verlies van 5,2 miljoen dat het jaar daarvoor werd geboekt. Niknam, die rijk werd met zijn hostingbedrijf Trans-IP, legde tot nu toe 34,9 miljoen euro bij om de verliezen van Bunq af te dekken. Gelukkig zit er wel groei in het bedrijf: de hoeveelheid geld die rekeninghouders bij de bank stalden groeide van van 13,7 miljoen in 2016 naar 104,4 miljoen in 2017. 

3. Foodora Nederland in de etalage, Jitse Groen warmt zich op

De Duitse maaltijdbezorger Delivery Hero wil af van de Nederlandse tak van zijn bezorgdienst Foodora, kondigt het bedrijf aan in een handelsupdate. Ook vestigingen in Frankrijk, Italië, Brazilië en Australië worden afgestoten, zodat het bedrijf zich kan richten op landen waar het marktleider kan worden. Het terugtrekken uit Nederland zou goed nieuws kunnen zijn voor Takeaway, dat met zijn eigen bezorgdienst bij de potentië kopers hoort. Takeaway-oprichter Jitse Groen erkent tegen het Parool dat hij een wel oren heeft naar Foodora. “We hebben te maken met een tekort aan bezorgers dus als wij meer bezorgers kunnen krijgen zullen we zeker kijken naar de mogelijkheden.”

4. Tesla streeft grote merken voorbij met Model 3

Het kost je 700 miljoen verlies per kwartaal, maar dan heb je ook wat: Tesla heeft in juli meer Model 3's verkocht dan een viertal concurrerende modellen van BMW, Audi, Mercedes en Lexus - bij elkaar. Vergeleken bij die vier gevestigde modellen klom de Model 3, Tesla's eerste 'betaalbare' auto, naar een marktaandeel van 53 procent, meldt het bedrijf van Elon Musk in een tweet. Exacte verkoopaantallen deelt de automaker niet. Nieuwssite CleanTechnica raamt het aantal in juli verkochte Model 3's op 13.500 stuks, vergeleken met iets meer dan 6.000 exemplaren van de Mercedes C-klasse. 

5. Facebook start met uitmelken WhatsApp (Business)

Bedrijven die langer dan 24 uur wachten met een reactie moeten betalen voor het gebruik van WhatsApp Business, de zakelijk variant die Facebook afgelopen januari onthulde. De dienst vraagt, afhankelijk van het land, 0,5 tot 6 (dollar)cent per bericht. Bedrijven mogen alleen berichten sturen naar klanten die hun telefoonnummer hebben gedeeld, of zelf een app hebben gestuurd naar het bedrijf. De dienst is vooralsnog alleen weggelegd voor grotere bedrijven. Onder meer Booking.com en KLM zitten bij de eerste lichting gebruikers.

6. En dan dit: Apple is biljoen waard

In 1997 was Apple bijna failliet, en greep de net teruggekeerde oprichter Steve Jobs hard in om het bedrijf weer op het goede spoor te zetten. Donderdag werd het bedrijf ’s werelds eerste ‘trillion dollar company’, oftewel een beurswaarde van 1000 miljard dollar. De wederopstanding onder Jobs is inmiddels legendarisch. “We proberen terug te keren naar basis”, zei Jobs een paar weken na zijn terugkeer als ceo tijdens een bedrijfsbijeenkomst. Op een video van die meeting is te zien hoe hij zijn medewerkers toespreekt in een korte broek en sandalen. “De vraag is nu niet of we Apple weer op de rit kunnen krijgen, dat is de troostprijs. Ik denk dat het is: kunnen we Apple weer echt geweldig maken?”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 3 augustus. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!