Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Migrainebestrijder Salvia haalt 26 miljoen op; Convious neemt failliet Tapperuse over

Ondernemersnieuws: investeringsconsortium steekt miljoenen in Eindhovense biotech, Convious neemt TAP over en ACM pakt greenwashing aan. 

1. Migrainebestrijder Salvia BioElectronics haalt 26 miljoen op

Een investeerdersconsortium stopt het Eindhovense Salvia BioElectronics 26 miljoen euro toe voor de ontwikkeling van een apparaat dat chronische migraineklachten moet verminderen. Het consortium wordt geleid door Panakès Partners, INKEF Capital and SHS Gesellschaft für Beteiligungsmanagement. Andere investeerders zijn de regionale ontwikkelingsmaatschappij BOM en Thuja Capital. De vernieuwde technologie zou het aantal ziektedagen van 22 naar zeven per maand kunnen terugbrengen. ‘Dat is voor mensen met chronische migraine een gigantisch verschil. Je moet je voorstellen dat je hiermee drie weken in plaats van één kunt functioneren’, zegt operationeel directeur Daniel Gobben tegen Eindhovens Dagblad. 

2. Failliet Tapperuse overgenomen door Convious

Ticketverkoper Convious heeft sectorgenoot Tap (Tick and Pay) overgenomen. Convious denkt geld te kunnen verdienen aan de realtime bezoekersdata die de app van TAP kan leveren. Tap stond eerder bekend als Tapperuse. Deze startup van Wilbert Witkamp en Ronald de Groot (foto) wilde gebruikers de kans geven om alleen voor de tijd te betalen die ze doorbrachten op evenementen. Het bedrijf achter het inkloksysteem ging eind vorig jaar failliet. Blijkens het faillissementsverslag zou het faillissement zijn veroorzaakt door een conflict met een applicatieontwikkelaar. Enkele aandeelhouders zagen niets in een nieuw businessplan, waardoor geen nieuwe aandelen uitgegeven konden worden. In het verslag wordt ook gesproken van een koper die €50.000 op tafel legt voor Tapperuse. 

3. ACM gaat greenwashing aanpakken

Met de groene kwast over vervuilende activiteiten moet voor bedrijven in de toekomst een stuk lastiger worden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt ten strijde tegen misleidende claims over duurzaamheid. De waakhond wil dat bedrijven eerlijk zijn over duurzaamheid en komt met vijf regels. Zo moeten bedrijven duurzaamheidsclaims kunnen uitleggen, mogen visuele claims niet verwarrend zijn en moet men eerlijk vergelijken met concurrenten. Enkele verhelderende voorbeelden vindt u in ons nieuwsartikel. De regels betreffen nog een concept. Bedrijven kunnen tot 20 oktober reageren. 

4. Bemiddelingsapp Fundsup door grens van 1 miljard

De matchmakers van Fundsup, die investeerders en startups aan elkaar koppelen, hebben inmiddels 1,2 miljard euro beschikbaar op hun platform. De startup van Arjen Strijker en Heiko Knot baseert dit bedrag op de onboarding-vraag aan investeerders: wat ben je dit jaar van plan te investeren? Inmiddels zitten er 1200 investeerders op het platform, waarvan 73 procent angel investeerders en de rest is institutionele belegger. FundsUp rekent investeerders 79 euro per maand en niets aan startups. ‘Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal geregistreerde investeerders op ons platform met 40 procent gegroeid’, zegt Knot.

5. ONL tegen veranderende accountantscontrole

De meerkosten van de veranderende accountantscontrole komen terecht bij het mkb. ‘Dat is niet acceptabel’, aldus voorzitter Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL. ‘Er zijn veel mkb’ers die keihard aan het overleven zijn, die extra kosten zijn wat mij betreft niet acceptabel. Er is de afgelopen tijd veel met de accountancy gesproken, helaas niet met de mkb-accountant en ondernemers en die krijgen nu wel de rekening gepresenteerd.’ De kosten zouden volgens Biesheuvel met 30 tot 40 procent kunnen oplopen

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: Familienaam op gevel goed voor beurswaarde

Het etaleren van een familienaam is goud waard voor familiebedrijven, stellen Rabobank, de accountants van BDO en het Erasmus Centre for Family Business. Die analyseerden de data van 6.500 bedrijven, waarvan een derde familiebedrijven. Het authentieke imago zou meer klanten aantrekken en de (beurs)waarde van het bedrijf verhogen. Anderzijds zijn er ook specifieke risico’s voor familiebedrijven, zoals opvolgingsproblematiek en familievetes.

Wat we ook lazen:

  • Hoe wonderboy Paul Eggink werd gewipt uit zijn eigen startup Temper (Quote
  • De BN’ers die zich uitspreken tegen de coronamaatregelen zijn bij elkaar gebracht door actiegroep Viruswaarheid (NRC Handelsblad)
  • Een duurzaam bedrijf herkennen. Dat kan misschien aan het B corp-certificaat (Nu.nl)
  • Hoe de comeback van Kodak in een flits de nek om werd gedraaid (The Wall Street Journal)

Tot zover de Sprout-update van 23 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.