Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljardair helpt Britse industrie met offroader; miljoenen voor Onegini

Ondernemersnieuws: Britse miljardair steunt Britse auto-industrie met spartaanse offroader, Onegini krijgt 5 miljoen om klantcontact financials te beveiligen en Facebook werkt aan augmented reality-bril met Ray-Ban-maker.

1. Challenger Onegini haalt miljoenen op voor internationale groei 

Denis Joannides en Jeroen Starrenburg hebben 5 miljoen euro opgehaald voor Onegini, de challenger waarmee ze het online-, chat- en app-contact met klanten voor vooral financials beveiligen. Investeerders zijn de familie Fentener van Vlissingen (via Walvis) en de bestaande aandeelhouders The Hatch Firm en InnovationQuarter. Inmiddels heeft Onegini 45 miljoen gebruikers en is het klaar om naast Nederland en België ook in Duitsland door te groeien. De founders laten dat overigens sinds vorig jaar over aan ceo Ronald Kasteel, lang de grote baas van Ordina.  

2. Britse miljardair gaat zijn auto-industrie redden met échte terreinwagen

De Land Rover Defender, maar dan wél betrouwbaar en nog steeds no nonsense. Dat staat Jim Ratcliffe voor ogen, de Britse chemie-miljardair die met zijn chemiebedrijf INEOS een suv wil gaan bouwen in Wales. Mede vanwege de brexit sluit in Engeland de ene na de andere fabriek, met zijn project van 600 miljoen dollar zorgt Ratcliffe – zelf brexiteer – voor een beetje nieuwe werkgelegenheid. Ratcliffe wilde in 2016 nog de vorige Defender een tweede leven geven, maar kreeg dat niet voor elkaar. De Grenadier komt in 2021 op de markt. INEOS zocht wereldwijd naar productielocaties, maar kwam uiteindelijk uit op het VK. “De keus om de auto in het VK te bouwen drukt ons vertrouwen in Britse productie uit”, aldus Ratcliffe.

3. Last mile-koerier Packaly krijgt geld én grote Zweedse concurrent

Het wordt druk op de last mile: de Utrechtse bezorgstartup Packaly maakt woensdag bekend dat het anderhalve ton heeft opgehaald om vanaf oktober bestellingen van retailers binnen het uur af te gaan leveren aan klanten. Maar uitgerekend op dezelfde dag maakt de Zweedse collega Budbee bekend dat het in Nederland is geland. Die startup is stevig gefund, met H&M Group en Kinnevik als investeerders achter zich, en heeft in Scandinavië al 8 miljoen klanten.  

4. Profielen Hyves nog steeds online te vinden

Groeiwonder Hyves zijn we nog niet vergeten, maar wie terugverlangt naar zijn profiel kan dat nog steeds online bekijken. Dat ontdekte NU.nl, die via Internetarchive ging grasduinen op zoek naar de historische momentopnames die zijn gemaakt van de Nederlandse Facebookvoorloper. Blijkt dat zo’n negen miljoen profielen bewaard zijn gebleven. Ze zijn te vinden door simpelweg een gebruikersnaam in te kloppen, gevolgd door ‘.hyves.nl’ in te voeren. Ook gearchiveerde profielen van vrienden kun je aanklikken en bekijken. Wat Internetarchive doet is niet illegaal, maar wie zijn gegevens wil laten wissen, kan op grond van de AGV een berichtje sturen naar de archiefdienst.

5. Instatree gaat juridisch knip- en plakwerk voor advocaten automatiseren

Crowdfundveteraan Pim Betist is het weer gelukt: hij heeft via Symbid ruim 6 ton opgehaald om met Instatree een advocatenversie te maken van VraagHugo, de tool waarmee ondernemers al wat langer zelf hun juridische documenten kunnen aanmaken. Met Instatree kunnen de – kleine en middelgrote – advocatenkantoren hun eigen werk deels automatiseren, of via VraagHugo hun klanten ermee laten werken. Eind dit jaar wil Betist, die zelf ooit pionierde met muziekcrowdfundplatform Sellaband,  Instatree lanceren.

6. En dan dit: Facebook doet bril met Ray-Ban-maker

Google glass is dood, de North Focal is nog nauwelijks te krijgen, zou het Facebook dan wel gaan lukken om de smart glasses main stream te maken? Aan de brillenmaker waarmee FB onder de codenaam ‘Orion’ aan het project werkt, zal het niet liggen: Luxottica, de gigant achter merken als Ray-Ban, zou volgens Amerikaanse media zorgen voor het montuur. Dat zal zowel een camera als display bevatten, handig voor augmented reality-toepassingen. Maar er is meer: de Facebookbril zou de smartphone compleet overbodig maken doordat hij zelf toegang heeft tot internet. Verwacht de bril ergens over 2 tot 4 jaar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van donderdag 19 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.