Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoenen voor Utrechtse IT-beveiliger; CitizenM opent hotel in Shanghai

Ondernemersnieuws: Utrechtse IT-beveiliger DutchSec haalt miljoenen op, CitizenM opent in Shanghai vijftiende hotel en ABN Amro neemt zonnesimulator Eternal Sun in.

1. Miljoeneninvestering voor IT-beveiliger DutchSec

IT-beveiliger DutchSec krijgt een investering van enkele miljoenen van Holland Capital. Het Utrechtse bedrijf helpt onder meer banken en overheden bij het afslaan van cyberaanvallen zoals het bestoken van servers met een DDoS-aanval of infiltratie via malware. Het bedrijf van Remco Verhoef en Bas Eikelenboom werkte tot nu toe ook aan “een aantal niet openbare Nationale veiligheidsvraagstukken en opzienbarende cyberincidenten”. Met het groeigeld wil het drie jaar oude DutchSec zijn producten doorontwikkelen en ook internationaal groeien. Verhoef: “Met onze unieke toepassingen blijven we streven naar next gen security-technologie om de maatschappij te beschermen.”

2. CitizenM opent hotel in Shanghai

De Nederlandse hotelketen CitizenM heeft in Shanghai zijn vijftiende hotel geopend. Het spiksplinternieuwe, 7 verdiepingen tellende gebouw met 303 kamers is na Taipei de tweede locatie van het merk in Azië. Visitekaartje zijn de entree met “een spectaculaire zwevende drakenlantaarn” van een Thaise kunstenaar. En de woonkamer, die ook fungeert als “een internationaal platform voor Chinese kunstenaars”, waaronder Mojo Wang, Bu Hua en Y0un9bug. Het hotel heeft een keuken die 24 uur per dag open is, de eerste verdieping van het gebouw is gereserveerd voor vergaderruimtes.

Lees ook: Hoe hotelketen CitizenM medewerkers de baas maakt

3. Zonnesimulator Eternal Sun ingelijfd door ABN Amro

Eternal Sun, de maker van testapparatuur voor zonnepanelen van Chokri Mousaoui en Stefan Roest, komt voor een onbekend bedrag in handen van Energy Transition Fund, een investeringsvehikel voor schone energiebedrijven van ABN Amro. De Yes!Delft-alumnus bouwt simulatiesystemen die zonlicht tot 98 procent nauwkeurig nabootsen, om zo zonnepanelen te kunnen testen. Met de investering van ABN Amro kan Eternal Sun zijn productie en internationale expansie opschalen. Het bedrijf uit Den Haag heeft al vestigingen in Shanghai en Boston. “De verkoop van mijn aandelen betekent ook dat het moment is gekomen om het bedrijf dat ik samen met Stefan oprichtte vaarwel te zeggen”, schrijft Mousaoui op LinkedIn.

4. Amerikaanse investeerder koopt Amsterdamse rummaker 

De Amerikaanse investeerder The Riverside Company neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse rummaker E&A Scheer. Volgens het Financieele Dagblad, dat geen bron noemt, betalen de Amerikanen daarvoor ruim 100 miljoen euro. Het 300 jaar oude familiebedrijf importeert rum en mengt die in Amsterdam. Daarmee is het bedrijf volgens directeur Carsten Vlierboom “de stille kracht achter de grote rummerken in de wereld”. E&E Scheer bewaart daarnaast duizenden vaten rum Liverpool. De sterke drank is bezig aan een opmars, stelt Riverside, vooral dankzij de opkomst van kleinere premiummerken. E&A Scheer belevert ook producenten van smaak- en geurstoffen, snoepgoed en de tabaksindustrie.

5. Harde Brexit niet voor alle bedrijven slecht

Een harde brexit is voor sommige Nederlandse bedrijven juist gunstig, stellen onderzoekers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Zo verbetert de concurrentiepositie van financiële dienstverleners, reisorganisaties en telecombedrijven. Dat komt doordat de kosten voor hun concurrenten, Britse bedrijven die in Europa diensten aanbieden, omhoog gaan door hogere exporttarieven. Voor 7 sectoren, bedrijven die exporteren naar, en importeren uit Groot-Brittannië, pakt de Brexit negatief uit. Voor nog eens twaalf sectoren is het effect verwaarloosbaar.

6. En dan dit: ‘eenmansmultinational’ Karl Lagerfeld overleden

Modeontwerper Karl Lagerfeld is dinsdag op 85-jarige leeftijd overleden. De steevast in een zwart kostuum. een wit overhemd met hoge boord en zonnebril getooide couturier werd behalve als ontwerper voor Chanel, Fendi en Chloé beroemd als fotograaf van zijn eigen reclamecampagnes. In 2005 verkocht hij de merknaam Karl Lagerfeld, en zijn twee winkels in Parijs en Monaco, voor een onbekend bedrag aan Tommy Hilfiger. Daarna ging de eenmansmultinational aan de slag voor het Italiaanse merk Hogan. De in Hamburg geboren Lagerfeld woonde en werkte sinds 1952 in Parijs. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 20 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.