Musk veroorzaakt run op Tesla-aandelen; Van der Most zet pretpark in etalage

Ondernemersnieuws: beurs-tweet Musk zorgt voor run op Tesla-aandelen, attractiepark Wunderland Kalkar van Hennie van der Most in de aanbieding en oud-kauwgombaas stapt in cannabis.

1. Musk: Tesla van beurs voor 420 dollar per aandeel

Elon Musk overweegt Tesla van de beurs te halen, zegt hij in een tweet. De miljardair zou de financiering al rond hebben om Tesla voor 420 dollar per aandeel terug te kopen. Dat is fors meer dan de circa 340 dollar die een aandeel Tesla voor de tweet waard was en waardeert Tesla op ruim 70 miljard dollar. De koersgevoelige tweet zorgde voor een run op Tesla-aandelen, waarop beursbedrijf Nasdaq de handel in het aandeel stil legde. De afgelopen maanden speculeerden steeds meer beleggers erop dat Tesla zijn schulden niet kan afbetalen en dat de koers gaat dalen. De fabrikant van elektrische auto's kampt met hoge verliezen en productieproblemen.

2. Wunderland Kalkar in de verkoop

Hennie van der Most wil af van Wunderland Kalkar, melden de regionale krant Rheinische Post en de website over attractieparken Looopings. De ondernemer hanteert een prijskaartje van zestien tot achttien miljoen euro. Met de opbrengst zou Van der Most een nieuw attractiepark in Rotterdam willen openen. Kalkar Freizeitpark omvat een attractiepark, een hotel en een beurscomplex. "Het is belangrijk dat de nieuwe eigenaar een serieuze ondernemer is met een hart voor de zaak", zegt bedrijfsleider Han Groot Obbink. "We zijn niet op zoek naar een cowboy." Van der Most zorgde in 1995 voor sensatie door de nooit in gebruik genomen kernreactor in Kalkar aan te kopen en om te toveren tot pretpark.

3. Sprout Challenger van 2017 SciSports strikt Premier League-club

Huddersfield Town en SciSports gaan samenwerken. De nummer zestien van de Premier League krijgt toegang tot het Insight-platform om meer dan 90.000 spelers wereldwijd te ontdekken, vergelijken en selecteren. Het Nederlandse data-intelligentiebedrijf werd eind vorig jaar nog uitgeroepen tot de Sprout Challenger van 2017. "Na de transfers van Terence Kongolo en Juninho Bacuna zijn wij blij om nog een extra Nederlandse invloed aan Huddersfield Town toe te voegen", zegt oprichter Giels Brouwer. Eerder ging SciSports al samenwerkingen aan met Eintracht Frankfurt, Wigan Athletic en de Belgische voetbalbond.

4. PET-flessen-kleding in etalage Oilily en Wehkamp

Bekende modemerken zoals Oilily, Wehkamp en Claudia Sträter komen met een herfst- en wintercollectie die gemaakt is van twee miljoen gerecyclede plastic flessen. Hiermee vragen de bedrijven aandacht voor plastic vervuiling in de oceaan. Het project is een initiatief van ondernemer en modeontwerpster Monique Maissan, met haar bedrijf Waste2Wear maakt ze textiel van plastic afval. "Plasticvervuiling van oceanen is een actueel onderwerp, maar wij zijn er al meer dan tien jaar mee bezig", zegt Maissan tegen RTL Z. "We zoeken een oplossing voor dit probleem en zijn gespecialiseerd in het verwerken van gerecycled plastic."

5. Twee Nederlandse deep techs in Europese finale scaleup-wedstrijd

Active Cues en Dimebox, twee Nederlandse deep tech-bedrijven, zijn geselecteerd als finalisten in EIT Digital Challenge 2018, de grootste scaleup-wedstrijd van Europa. Active Cues is gericht op het stimuleren van fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen via de serious game Tovertafel. Dimebox heeft een innovatief betalingsplatform ontwikkeld dat financiële instituties wereldwijd kunnen gebruiken als e-commerce oplossing. Er zijn 25 Europese tech-bedrijven genomineerd die op 18 oktober in Brussel mogen pitchen voor de titel 'Beste Scaleup van Europa' en 100.000 euro.

6. En dan dit: kauwgombaas stapt in cannabis

Oud-kauwgombaas William Wrigley Jr. II gaat miljoenen dollars investeren in medicinale cannabis. Startup Surterra Wellness ontvang een kapitaalinjectie van 65 miljoen dollar, aldus persbureau Bloomberg. Het is de eerste directe investering van de voormalige topman van het Wrigley-concern in de cannabis-industrie; een sterk groeiende bedrijfstak in de Verenigde Staten en Canada. Wrigley verkocht in 2008 het kauwgomconcern voor zo'n 23 miljard dollar aan snoepfabrikant Mars en Warren Buffett. Daarmee kwam een einde aan de Wrigley-dynastie met bekende kauwgommerken als Spearmint, Juicy Fruit en Orbit.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 8 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!