Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mymuesli opent eerste NL winkel, Uber rijdt vanaf Schiphol

Ondernemersnieuws: Mymuesli opent winkel in 030, modewinkelier kapt met de uitverkoop en Uber mag rijden vanaf Schiphol.

1. Mymuesli opent eerste Nederlandse winkel


De Duitse mueslimenger Mymuesli opent zijn eerste fysieke winkel in Nederland. Het centrum van Utrecht krijgt de primeur met een filiaal voor Max Wittrock, Hubertus Bessau en Philipp Kraiss, die 9 jaar geleden met hun startup begonnen en al sinds 2010 in Nederland online ontbijtgranen leveren die de klant zelf samenstelt uit ruim tachtig biologische ingrediënten. De winkels moeten ervoor zorgen dat de ‘individuele’ muesli van mymuesli verder groeit in ons land. Mymuesli beschikt momenteel over ruim vijftig winkels in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Zweden.


2. Modeketen stopt met uitverkoop


Ondernemer Louis van Andel, eigenaar van modeketen Tuunte (41 zaken) stopt vanaf eind dit jaar met de uitverkoop. “De boodschap van opruimingsacties is: het is weinig waard, neem maar mee die blouse, voor 9,95 is-ie van jou. Ik moet dan denken aan de katoenplukker, de ontwerpster en de naaister die met hun handen aan de basis stonden van die blouse”, verklaart hij zijn rigoureuze stap tegen de Volkskrant. Door zijn besluit kan hij geen merrkkleding meer verkopen, die elders geheid in de aanbieding gaat. Bang voor de financiële gevolgen is hij niet, omdat de opruiming ‘altijd maar weinig opbrengt’.


3. Venture capital fundde 65 bedrijven in Amsterdam


Venturecapitalfirma’s hebben de afgelopen zes jaar in 65 bedrijven in Amsterdam geïnvesteerd. Daarmee is de stad goed voor een zesde plek op de Europese ranglijst van dataverzamelaar Dealroom.co. Amsterdam trok veel geld aan in fintech (die 262 miljoen zal grotendeels naar Adyen zijn gegaan), b2c-diensten en food, en ook analytics- en backofficesoftwarebedrijven waren in trek, blijkt uit een fraai staatje op de site. In totaal haalden techstartups in 020 dit jaar voor 106 miljoen euro aan venture capital op.


4. Reclamereus sluist 5 miljard naar Google, klaagt over Facebook


De Britse recame- en pr-moloch WPP besteedt dit jaar een whopping 5 miljard dollar van zijn klanten bij Google en diens videodienst YouTube. Dat zegt topman Sir Martin Sorrell in een toelichting op de cijfers van WPP. Hij maakte meteen van de gelegenheid gebruik te klagen over Facebook, die andere online advertentiezuil. Slechts 1 miljard dollar sluisde WPP die kant op. “Facebook, misschien doordat het zoveel succes heeft, is wat moeilijker in de omgang. Dat zal wel veranderen naarmate ze het voordeel daarvan inzien.” Sorrell vindt dat Facebook te weinig data deelt over het resultaat van adverteren via het sociale netwerk.


5. Uber rijdt ook vanaf Schiphol


Jammer voor de Schipholtaxi’s die er tot nu toe erg goed verdienen: Uber mag vanaf donderdag ook vanaf Schiphol rijden. De dienst heeft toestemming gekregen om direct voor de aankomsthallen te staan, op de baan voor besteld vervoer. Daardoor kunnen reizigers daar nu ook Uberen, zij het alleen met UberBLACK. De voordeligere UberX en UberVAN volgen nog. Een ritje vanaf de aankomsthal kost wel 2,50 extra bovenop het normale tarief, in verband met de slagboomkosten.


6. Bruna-etalage wordt reclamezuil dankzij WindowSketch


Bruna gaat zijn etalages gebruiken als digitaal scherm voor advertenties. Naast eigen reclame is daarop ook ruimte voor andere adverteerders. Leverancier van de techniek erachter is WindowSketch, door Sprout eerder genomineerd als Startup van het Jaar Dat plaatst de digitale zuilen in de winkelruiten, waardoor de traditionele winkeletalage verandert in een ‘dynamisch reclamevenster’. Volgens Bruna-directeur Fred Zeegers hebben adverteerders steeds meer behoefte aan een reclamekanaal dicht bij de plek van de koop, zegt hij tegen Retailtrends.


7. En dan dit: boze ondernemer drukt 1,5 miljoen folders tegen AvroTros Radar


Een boze ondernemer heeft 1,5 miljoen foldertjes laten maken om het consumentenprogramma Radar van de AvroTros zwart te maken. Hilversummers kregen afgelopen weekend het flyertje (‘Tros Radar bedriegt de kijker’) in de bus, met als afzender Bruno Santanera De man is uitvinder van de BioStabil, de magnetische hanger met ‘therapeutische eigenschappen’ die jaren geleden enorm poplair was. Santanera bevestigt tegen RTV-NH dat hij de foldertjes heeft laten drukken en verwijst naar onderstaand filmpje, waarin hij de Tros riooljournalistiek verwijt. Een kritische uitzending van Radar zorgde er in 2004 voor dat de verkopen van de BioStabil inzakten.



8. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 1 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.