Nederlands belastingvoordeel Uber nog onzeker; nieuwe Fairphone eind deze maand

Ondernemersnieuws: Belastingdienst laat Uber in ongewisse, Fairphone komt eind augustus met nieuwe smartphone en ‘het is één grote chaos bij Booking.com’.

1. Belastingdienst laat Uber in ongewisse

De Belastingdienst heeft taxibedrijf Uber geen zekerheid gegeven dat het in Nederland 6,1 miljard dollar van de belasting mag aftrekken zodra het bedrijf winst gaat maken, schrijft Het Financieele Dagblad. Uber heeft het belastingvoordeel aan zijn aandeelhouders gerapporteerd zonder dat de fiscus de aftrekpost al heeft toegestaan. Het voordeel is hierdoor onzekerder geworden. Vorige week ontstond beroering over de fiscale aftrek die de Amerikaanse multinational nog jarenlang kan vrijwaren van winstbelasting buiten de Verenigde Staten. Een bron die bekend is met de transactie waarbij het intellectueel eigendom van Bermuda naar Nederland is gekomen, heeft tegenover het FD verklaard dat Uber geen zekerheid vooraf heeft gekregen van de Belastingdienst over de geldigheid van de aftrekpost.

2. Fairphone komt eind augustus met nieuwe smartphone

Fairphone zal aan de vooravond van de elektronicabeurs IFA in Berlijn eind augustus zijn nieuwste duurzame smartphone presenteren, meldt Emerce. De uitnodigingen voor de pers zijn reeds verstuurd. Journalist Evan Blass heeft eerder deze week al een zogeheten render verspreid. Die toont een telefoon met een enkele camera en vingerafdrukscanner aan de achterkant. Het Nederlandse bedrijf heeft tot dusverre slechts twee toestellen ontwikkeld. De modulaire toestellen zijn gemakkelijk te repareren. Fairphone zegt dat gebruikers vijf jaar met het toestel kunnen doen. Afgelopen april maakte Fairphone al bekend te stoppen met de verkoop van de Fairphone 2 uit 2015.

3. Mogelijk miljardenclaim voor Facebook

Facebook hangt mogelijk miljarden aan schadevergoedingen boven het hoofd in verband met het ongevraagd opslaan van biometrische gegevens. Door een uitspraak van de federale beroepsrechter in San Francisco kan het socialemediabedrijf een collectieve schadeclaim namens miljoenen gebruikers verwachten. De zaak gaat terug tot 2011 en betreft gebruikers uit de staat Illinois, die door de gezichtsherkenningstechnologie van Facebook werden getagd op foto’s. Deze gegevens verzamelde Facebook in een door het bedrijf gecontroleerde database. De gebruikers stellen dat ze hier nooit toestemming voor hebben gegeven.

4. ABN Amro moet klanten doorlichten

ABN Amro gaat op verzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) al zijn particuliere klanten controleren. De toezichthouder wil dat de bank financiële criminaliteit onder klanten, zoals witwassen en belastingfraude, beter gaat uitzoeken. Wat DNB precies bij de bank heeft gezien, is niet bekend. ABN Amro zegt zelf dat de problemen vooral bij de klantendossiers liggen: die zouden niet in orde zijn. Hierdoor moeten alle dossiers van de 5 miljoen klanten van ABN gecontroleerd worden. “We moeten bijvoorbeeld beter weten wat mensen precies doen met hun rekening”, zegt ABN-topman Kees van Dijkhuizen tegen de NOS. “Doen ze alleen normale transacties of bijvoorbeeld ook commerciële transacties?”

5. Amazon onderzoekt uitbuiting Chinese scholieren

Honderden scholieren hebben nachtwerk moeten maken om toestellen van Amazon te maken, blijkt uit foto’s en interne documenten die uitlekten via de Amerikaanse activistenorganisatie China Labor Watch. Centraal staat Amazons toeleverancier Foxconn, die voor een fabriek de plaatselijke scholieren zou ronselen en daarbij hun leraren inpalmen met premies. Daarna zouden de tieners in nachtdiensten ingezet worden en lange uren moeten kloppen, waarna ze in de slaapzalen van de fabriek kunnen blijven slapen. De praktijken zijn in strijd met de Chinese arbeidswetgeving. Amazon verklaart in een reactie de mogelijke uitpersing van de jobstudenten te zullen onderzoeken en de Foxconn-top te zullen aanspreken. 

6. En dan dit: oud-werknemers Booking.com: ‘Het is één grote chaos’

De afgelopen maanden sprak de Volkskrant vijftien (oud-)werknemers van de ict-afdeling van Booking.com, waar grote onvrede zou heersen. Zij beschrijven het Nederlandse bedrijf als een slungelige puber na een groeispurt, zo rap de hoogte in is geschoten dat het zich geen raad weet met zijn nieuwe formaat. “Booking.com verandert sneller dan mensen kunnen veranderen”, zegt één van hen. “Booking.com heeft de problemen van een groot concern”, zegt een ander, “zonder de dito oplossingen.” Booking.com zelf zegt werknemers aan te moedigen kritiek te uiten en juist veel te doen om het personeel te steunen.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van maandag 12 augustus. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout-nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.