Nederlandse startup zet eerste satelliet in de ruimte; Tony’s bouwt Willy Wonka-fabriek

Hiber

Ondernemersnieuws: Hiber lanceert eerste satelliet in baan om de aarde, Tony’s Chocolonely maakt Albert Heijn-chocolade slaafvrij en markt voor bezorgen eten groeit met 20 procent.

1. Hiber schiet eerste satelliet de ruimte in

De Nederlandse ruimtestartup Hiber heeft donderdag zijn eerste nanosatelliet in een baan om de aarde gebracht. Het bedrijf van Ernst Peter Hovinga, Laurens Groenendijk, Maarten Engelen en Coen Jansen is “voorzichtig positief” dat de 10 kilo zware satelliet gezond is; de eerste ‘beeps’ komen inmiddels binnen in het grondstation in Delft. De satelliet is Hibers eerste stap naar een wereldwijd dekkend internet of things-netwerk. De volgende Hiber-satelliet gaat naar verwachting zondag de lucht in, aan boord van een raket van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk. Hiber wil uiteindelijk 48 satellieten lanceren, waarmee bedrijven bijvoorbeeld zeecontainers en goederenwagons in de smiezen kunnen houden.

2. Tony’s spant AH voor slaafvrije kar

Albert Heijn gaat deels op dezelfde manier chocolade inkopen als Tony’s Chocolonely. De grootgrutter is daarmee de eerste partner in Tony’s Open Chain-platform, een open source-dienst waarmee ook andere bedrijven chocolade ‘slaafvrij’ in kunnen kopen, met kennis en tools zoals een zogeheten ‘beantracker’. Via dat systeem zijn de cacaobonen voor de cacaomassa in zijn Delicata-repen voortaan traceerbaar en ingekocht tegen een hogere prijs (ongeveer 10 cent per reep) bij Tony’s partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust. De Delicata-repen zijn de hoger geprijsde repen van de AH. De repen van het huismerk zullen niet ‘slaafvrij’ vervaardigd worden, bevestigt een woordvoerder van de AH na vragen van Sprout. De supermarkt heeft hier voorlopig ook geen plannen toe. Tony’s ziet de nieuwe stap als een manier om de druk op cacao-industrie verder op te voeren. 

3. Eten bezorgen groeit met 20 procent 

De markt voor het bezorgen van eten en drinken groeit nog altijd als een speer, berekent marktonderzoeker FoodService Instituut Nederland. Dit jaar groeit de bezorgmarkt wederom met dubbele cijfers naar ongeveer op 3,2 miljard euro, een plus van ruim 20 procent vergeleken met 2017. Ongeveer de helft daarvan wordt opgeëist door platfoms zoals Deliveroo en Thuisbezorgd. De andere – snelst groeiende – helft betreft boodschappen van supermarkten zoals Picnic en AH. De markt voor die bezorgde boodschappen is volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst groter dan die van maaltijdbezorging. FoodService verwacht dat de bezorgmarkt als geheel in 2019 wederom met zo’n 20 procent groeit. 

4. Europese startups willen betere optieregeling

Driehonderd startups waaronder BlaBlaCar, iZettle en Transferwise roepen Europese overheden in een open brief op om de “archaïsche en hoogst ineffectieve” regels rondom opties voor werknemers op de schop te nemen. Die regels zetten Europese startups, die het komende jaar zo'n honderdduizend mensen willen aannemen, op achterstand ten opzichte van Silicon Valley. Eén van de gewraakte regels is dat werknemers in sommige landen belasting betalen wanneer zij opties krijgen, in plaats van wanneer zij uiteindelijk aandelen kopen, waardoor zij een hoop geld kunnen verliezen als een startup sneuvelt. Opvallend genoeg is de brief door maar twee Nederlandse startups ondertekend.

5. Onderaannemers PostNL gevoelig voor malafide praktijken 

Onderaannemers van pakketbezorger PostNL zijn kwetsbaar voor bedreigingen, intimidatie, witwassen, drugsvervoer en omkooppraktijken. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van eigen onderzoek. Volgens de krant loopt het bedrijf “op pijnlijke wijze tegen de grenzen van zijn ultraflexibele bezorgmodel voor de pakketmarkt aan”. Behalve malafide praktijken zouden bezorgbedrijven die voor PostNL werken stelselmatig de belasting en sociale lasten ontduiken. Een woordvoerder van PostNL bevestigt tegenover de krant dat “criminelen met enige regelmaat proberen misbruik te maken van ons post- en pakkettennetwerk”.

6. En dan dit: Tony’s Chocolonely bouwt Willy Wonka-fabriek (met achtbaan)

Tony’s Chocolonely had donderdag tijdens zijn jaarvergadering nog one more thing: een Willy Wonka-achtige chocoladefabriek, inclusief achtbaan. Als het aan topman Henk Jan Beltman ligt, staat die droomfabriek over 3 jaar in een voormalig pakhuis op de grens tussen Amsterdam en Zaandam. Beltman tekende eerder deze maand een intentieovereenkomst met de eigenaar van het pakhuis en een aangrenzende containerterminal. De gemeente Zaanstad is enthousiast, maar Tony’s moet nog flink aan de bak om het 120 miljoen euro-kostende project financieel dicht te timmeren. Want, erkent Beltmand tegenover het FD: “Economisch slaat dat nergens op voor een bedrijf met een omzet van 55 miljoen euro.”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 30 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!