Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

NRC stapt uit Blendle; ex-medewerkers Tesla bouwen batterijfabriek in Zweden

Ondernemersnieuws: NRC doet niet meer mee aan Blendle, oud Tesla-medewerkers beginnen autobatterijfabriek in Zweden en Jack Ma roept op tot keiharde aanpak namakers.

1. NRC stapt uit Blendle


Artikelen van NRC zijn vanaf 1 april niet meer via Blendle te lezen. De krant stopt de samenwerking met de startup. De onlangs gelanceerde abonnementsdienst Blendle Premium is NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch een doorn in het oog. Hij vreest dat de krant door de lancering van Blendle Premium veel minder geld per artikel zal gaan verdienen. In 2016 kreeg NRC nog 200.000 euro binnen dankzij de verkoop van losse artikelen via Blendle. Daarnaast noemt Vandermeersch Blendle niet innovatief genoeg. Alexander Klöpping reageert verbaasd op het vertrek van NRC. In een brief, gericht aan NRC-abonnees, zegt hij het jammer te vinden dat een nieuwe generatie krantenlezers nu geen kennis meer maakt de kwaliteitsjournalistiek van NRC.


2. Oud Tesla-medewerkers bouwen batterijfabriek


Northvolt, een bedrijf dat is opgericht door twee voormalige Tesla-managers, bouwt een grote batterijfabriek voor elektrische auto’s. De fabriek komt in Zweden, schrijft Financial Times. Het bedrijf gaat hiermee als eerste in Europa de concurrentiestrijd aan met Azië. Daar worden nu de meeste batterijen voor elektrische auto’s gemaakt. Eén van de oprichters zegt tegen de krant: “Als niemand iets doet, zal Europa helemaal afhankelijk zijn van een Aziatische bevoorradingsketen. Het is nu of nooit.” De kosten van de fabriek: 4 miljard dollar. In 2023 moet de fabriek een jaarlijkse productie van 32 gigawattuur hebben. Daarmee houd je zo’n 1,28 miljoen elektrische auto’s 100 uur op de weg. 


3. Ondernemingsraad TMG stapt naar de rechter


Nog meer nieuws uit krantenland. De overname van de Telegraaf Media Groep door het Vlaamse Mediahuis lijkt een stapje verder weg te zijn, nu de Centrale Ondernemingsraad van TMG naar de rechter stapt. De ondernemingsraad vecht het besluit aan van de eigen Raad van Commissarissen om het bod van het Vlaamse Mediahuis aan te bevelen. Volgens de COR geeft de RvC nauwelijks informatie. En is er op dit moment geen gelijk speelveld tussen het Mediahuis en de andere aanhoudende bieder: John de Mols Talpa. De COR benadrukt in de krant trouwens géén voorkeur voor één van de twee te hebben, maar het te doen ‘vanuit zijn verantwoordelijkheid voor TMG als geheel en de medewerkers’.


4. ‘Namaak net zo hard straffen als dronken rijden’


Alibaba-baas Jack Ma heeft het helemaal gehad met verkopers van namaakproducten. Hij roept de Chinese overheid daarom op om mensen die goedkope namaakspullen verkopen harder te straffen. Dankzij de goedkope arbeid maken de Chinezen massaal elektronische producten (zoals smartphones en tablets) na. En daar heeft miljardair Ma blijkbaar last van. Als het aan hem ligt, worden de fakers net zo hard gestraft als mensen die in de auto worden betrapt met een borrel op. Of liever nog: een week celstraf voor ieder verkocht nepproduct. Dit zegt hij allemaal in een open brief aan het parlement en een belangrijk politiek adviesorgaan.


5. Failliete modeketen Charles Vögele maakt doorstart


De etalages van kledingketen Charles Vögele hangen binnenkort weer vol. Mode-ondernemer Remt Melles neemt met zijn kersvers opgerichte vennootschap Vidrea Retail de boedel over. In januari ging de modeketen failliet, nadat de toenmalige Italiaanse eigenaar stopte met investeringen in de Nederlandse winkels. Dankzij de overname door Vidrea Retail gaan de deuren van 90 van de 95 winkels (voorlopig) weer open. In de komende maanden bouwt Melles de zaken om tot multi-brand stores voor mannen en vrouwen vanaf 35 jaar. De keten krijgt dan ook een nieuwe naam. Sprout-tip van de dag: heb jij ergens in een laatje nog een Charles Vögele-cadeaubon liggen? Die kun je nu weer inwisselen!


6. En dan dit: knippen, scheren, stemmen


Ook in de spiegel van de kapper ontkomen we de komende tijd niet aan het verkiezingsgeweld. Bij 200 kapsalons hangen daar nu namelijk stickers, die ons burgers oproepen om onze burgerplicht te gaan vervullen op 15 maart. De 1500 kappers die daar werken gaan bovendien het gesprek aan met al wie plaatsneemt op de kappersstoel. De boodschap: het maakt niet uit op wíe je stemt, áls je maar stemt (al zou het ons niet verbazen als veel kappers een stiekeme voorkeur hebben voor Sybrand van Haersma). De actie ‘Ben jij geknipt om te stemmen?’ levert volgens organisator Laurens van de Vijver meteen het grootste campagneteam van Nederland op. Van de Vijver keek het idee naar eigen zeggen af van Obama, die kappers achter zich wist te scharen in zijn campagne.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 8 maart 2017. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.